September 1, 2002
Ja som sagt, håller på och mekkar min nya hemsida.
Jag har använt java-script för att bild ska ändras när man för musen över den.
Detta har jag skrivit i
:html-kod wrote:
Och sedan detta i länknamnet för exempelvis musik:
html-kod wrote:
[Image Can Not Be Found]
Det funkar helt perfekt, förutom att IE börjar hojta och blockera detta.
Någon som vet om det går att gå runt IE's klagande med någon slags kod?
Kan tillägga att jag inte har testat i någon annan browser.
Eller om man kan skriva detta bildbyte på annat sätt utan att använda JS.
Mycket tacksam för hjälp.
September 1, 2002
zcorpan wrote: Det där skriptet tror jag är skrivet nån gång förra seklet, eftersom det finns långt fler webbläsare än IE4 och NS3 idag, och det är vettigare att kolla efter implementerade funktioner än att sniffa webbläsarsträngen. 😉
Jag bara snodde ett script nånstans så jag vet inte så mycket tyvärr.
Vet du ett liknande men sprillans så hojta gärna. Eller liknande funktion (byta bilder vid mouseover) med annat som typ css eller dhtml eller nåt...
December 26, 2003
Det går att göra med CSS, tex: http://www.stunicholls.myby.co.....rfree.html 🙂
December 26, 2003
Dinos wrote: Fanns en hel del godis på den sidan du visade, however ... hur ser jag koden? Visa Källa ger ju hela sidan och jag är inte nån världsmästare på att urskilja vilket som är vad
I Firefox kan du markera det du är intresserad av, högerklicka, och välja "View selection source". På sidan jag länkade till finns den intressanta CSS-koden i STYLE-elementet. (Fast i vanliga fall lägger man CSS-koden i en separat stilmall.) 🙂
Dinos wrote: Fan CSS verkar mycket händigt, ska nog ta och plugga in det omgående!
😀
September 1, 2002
zcorpan wrote: Man lär sig inte CSS över en kväll, precis som allt annat... 😉
Iom att du lär dig CSS kommer du (förhoppningsvis) samtidigt lära dig använda HTML på ett effektivare sätt! 🙂
Hehe ... vi får se!
Du får gärna förklara lite närmare på det, effektivt på vilket sätt?
December 26, 2003
Till exempel istället för att ange border="0" på alla bildlänkar kan man ersätta det med en stilregel i en stilmall för en hel sajt:
a img { border:none; }
På samma sätt kan du använda CSS för att styra layouten på hela sidan, så det som blir kvar i HTML-koden är i princip bara innehållet. 😉
September 1, 2002
zcorpan wrote: Till exempel istället för att ange border="0" på alla bildlänkar kan man ersätta det med en stilregel i en stilmall för en hel sajt:
a img { border:none; }På samma sätt kan du använda CSS för att styra layouten på hela sidan, så det som blir kvar i HTML-koden är i princip bara innehållet. 😉
Det låter ju helt strålande. Måste lära mig fort så man får någon ordning på det här! 😀
September 1, 2002
kod wrote:
onmouseover="bgover(this);"onmouseout="bgout(this);">Covers »
Någon som vet hur jag kan få detta (bold) javascript att ligga i en extern .js-fil? Vet hur man får in det i själva websidan sen, vill bara veta hur jag ska skriva koden i den externa filen.
Vore ytterst tacksam.
December 26, 2003
Med CSS är det precis likadant som med länkar (a:hover)
td:hover { background:url(foo); }
...synd bara att IE har så dåligt stöd för CSS. 😕
För att flytta det till en extern skriptfil blir det tex såhär
function init(){
var elms = document.getElementsByTagName("td"), i = elms.length;
while (i--){
var e = elms[i];
e.onmouseover = function(){ bgover(this); };
e.onmouseout = function(){ bgout(this); };
}
}
window.onload = init;
Men eftersom du har exakt en länk i den cellen kan du kanske byta bakgrund på den istället för cellen?
td a { display:block; }
td a:hover { background:url(foo); }
De övriga attributen kan du flytta till stilmallen såhär
td { text-align:right; width:100px; height:12px; vertical-align:top; }
Fast det är klart, när du fått kläm på CSS behöver du förmodligen inte använda en TABLE heller... 😉
1 Guest(s)