February 8, 2002
JAg skall skriva ett prog. som man skall kunna klicka på kartor som (lägga till prickar på kartor som hämtar info i en databas)visar info om stolpar. Vet hur jag gör med en imagebild men inte hur jag gör för att kunna lägga till nya prickar på resp. x- ykoordinat. Själva kartan skall vara statisk och prickarna dynamiska. Språket är JSP.
May 8, 2001
JSP är inget språk....
Hur hade du tänkt att det skulle fungera? Hjälper gärna till men du får nog förklara lite bättre först!
Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB
February 8, 2002
Jo jag har en sida som jag skall scanna in som visa en översikt av alla delkartor och dom i sig skall vara klickbara. Om jag klickar på en delkarta så skall motsvarande karta komma upp i ett större format. På den kartan skall vi lägge in prickar som motsvarar stolpar och när jag för musen över prickarna så skall den visa vilket stolpnummer den stolpen har och när jag trycker på pricken så skall ett pop-up fönster komma upp som hämtar all info från databasen (MS SQL 7 server). Problemet vi har är att göra det dynamiskt så att det skall vara lätt uppdatera, ta bort och lägga till nya stolpar via ett interface.
Vi har ännu inte scannat in kartorna men skall göra det idag eller inom de kommande dagarna.
ps. Hade varit super om du kunde hjälpa till ds.
http://www.hh.se/stud/ic00dakr/
[ Detta Inlägg ändrades av: .:CEBTRONIX:. den 2002-02-11 09:56 ]
April 9, 2001
Gör en liten editor (jsp) där du kan ladda in respektive kartdel (som har ett unikt id). Sen kan du klicka på kartan, då kan du läsa _relativa_ x och y positioner (med javascript) som du kan lagra i 2 st hidden fält (html). Sen trycker du på din magiska spara knapp och submittar ditt map-ID, x, och y kordinat till en sida som sparar det i en tabell (databas).
Att visa sidan är ju nästan lika lätt.
Läs in alla stolpkoordinater för aktiv map-id. generera html där du dynamiskt bygger upp en massa lager (dhtml) där varje stolpe har ett lager. Sätt lagrens koordinater till de värden du hittade i databasen. Lagret innehåller givetvis en gif som föreställer...ja, vad du vill, kanske en punkt eller något lagom stort för att klicka på/föra musen över. Du kan oxo göra ett "infolager" per stolpe, där du läser upp info från DB som läggs in i denna. Alla infolager ska vara hidden som default. Tänk på att namnge lagren med samma stolpid, typ stoplexxx och infolagerxxx där xxx är ett unikt id för resp stolpe.
Sen bakar du in en "onMouseover" för dessa stolplager som sätter respektive infolager till visible = true. Alla andra infolager sätts till false.
Hmmm, ja det där var lite flummigt och övergripande....men du kanske förstod lite iaf...tyvär kan jag bara ASP, inte JSP, men om du vill ha info om dhtml så finns det massvis på nätet. Det är bara att sno något liknande där lager används för att visa infopopuper (så du får en grundstomme för att visa/dölja lager)
Ska faktiskt fixa något liknande i ASP nu där folk kan klicka på en europakarta för att sätta ut en punkt där dom bor. På en översiktssida ser man givetvis alla punkter samtidigt.. 😀
SYS#1: T-bird 1200, Abit KT7A-RAID, 512MB PC133, Geforce 3, SB PCI 512, RAID: 2*40GB + 30GB.
SYS#2: CeleronII 700, Abit BE6, 384MB, Matrox G400MAX, Creamware Pulsar+SRB (8 Sharc DSP).
[ Detta Inlägg ändrades av: carnail den 2002-02-12 08:51 ]
[ Detta Inlägg ändrades av: carnail den 2002-02-12 08:59 ]
February 8, 2002
April 9, 2001
Tja, behöver och behöver...tanken med "dynamisk html" är ju att dynaimskt kunna ändra något som egentligen är statiskt (html) och allt detta körs ju på clientmaskinen. Så om du inte vill att webläsarens skall behöva kontakta en jsp sida varje gång en stolpe skall visas så får du dumpa ner alla stolpar i html'en. Initial tar ju detta längre tid då html'en blir ganska stor, men sen är ju visningen av stolparna ögonblicklig.
Html koden för de båda lagren blir ungefär så här stor (per stolpe):
..och i stolpe lagret skall det ju in två style parametrar oxo, som bestämmer dess x och y koordinat, kommer ej ihåg dessa på rak arm...
SYS#1: T-bird 1200, Abit KT7A-RAID, 512MB PC133, Geforce 3, SB PCI 512, RAID: 2*40GB + 30GB.
SYS#2: CeleronII 700, Abit BE6, 384MB, Matrox G400MAX, Creamware Pulsar+SRB (8 Sharc DSP).
[ Detta Inlägg ändrades av: carnail den 2002-02-12 13:56 ]
1 Guest(s)