September 16, 2002
Oj... Det märks att det är jävla tag sen jag skrev hemsidor senast.
Jag har en tabell, den har 1 kolumn och flera rader.
Jag vill att denna tabell ska sträcka ut sig så mycket i height som den kan (den ska ligga i en annan tabell, (klaga inte på att jag använder mycket tabeller)).
Alla rader förutom en har en fast höjd satt i pixlar, så den obestämda raden ska alltså vara den som sträcker ut sig.
Hur fixar jag det? Det vill sig inte.
Jag har provat satt height="100%" på table och sedan lämnat den bland i den berörda td:n, men icke. Jag har också provat skriva 100% och auto i td:n, men det vill sig inte heller?
Någon som kan hjälpa mig?
November 4, 2002
Kizo wrote: Oj... Det märks att det är j**la tag sen jag skrev hemsidor senast.
Jag har en tabell, den har 1 kolumn och flera rader.
Jag vill att denna tabell ska sträcka ut sig så mycket i height som den kan (den ska ligga i en annan tabell, (klaga inte på att jag använder mycket tabeller)).
Alla rader förutom en har en fast höjd satt i pixlar, så den obestämda raden ska alltså vara den som sträcker ut sig.
Hur fixar jag det? Det vill sig inte.Jag har provat satt height="100%" på table och sedan lämnat den bland i den berörda td:n, men icke. Jag har också provat skriva 100% och auto i td:n, men det vill sig inte heller?
Någon som kan hjälpa mig?
Om du vill ha stenhård koll på dina tabeller ska du använda transparenta gif bilder. den kan vara 1x1px. Sen sträcker du ut den precis som du vill. Annars kan tabeller vara ett helvete.
Prescott 3.4GHz @ 3.83GHz 4x225 FSB- ASUS AX800 XT PE - 2 GB DDR 400 - S-ATA RAID-0 500GB - Thermaltake Xaser Damier Series V5000A - Asus P4C800 Deluxe - NEC 8x -/+ RW DVD Dual Layer - Antec 550w TruePower - Samsung Floppy (svart) ;)
April 1, 2001
Kizo wrote: Jag förstår inte hur du menar att det hjälper mig nu? 😕
Han menar att du kan skapa en bild, t ex pixel.gif, med en enda transparent pixel. Sen placerar du bilden i cellen som du vill "sträcka ut", så att det ser ut ungefär som nedan.
<td>
[Image Can Not Be Found] </td>
På så sätt blir cellen såpass hög att en 500 pixlar hög bild får plats.
Annars verkar det bli som du önskar med följande kod
<table border="1" width="100%" id="table1" height="100%">
<tr>
<td height="20"></td>
</tr>
<tr>
<td></td>
</tr>
<tr>
<td height="20"></td>
</tr>
</table>
September 16, 2002
Iceman wrote: Annars verkar det bli som du önskar med följande kod
<table border="1" width="100%" id="table1" height="100%">
<tr>
<td height="20"></td>
</tr>
<tr>
<td></td>
</tr>
<tr>
<td height="20"></td>
</tr>
</table>
Det är precis det jag gjort. Och det fungerar inte. Den td:n där som inte har någon höjd angedd, blir bara lika hög som bakgrundsbilden för den cellen.
September 16, 2002
Nope. 🙁
Den blir fel i IE, FF och Opera för mig.
Kolla här.
December 26, 2003
w3c validator wrote: there is no attribute "HEIGHT"
"100%" width="100%">
Det är alltså inte tillåtet att använda height. när jag lägger till doctype på sidan så fungerar det inte heller... du måste alltså köra UTAN doctype för att få det att "fungera"...
Eller så löser du det på annat sätt.
September 16, 2002
zcorpan wrote: [quote=w3c validator]there is no attribute "HEIGHT"
"100%" width="100%">
Det är alltså inte tillåtet att använda height. när jag lägger till doctype på sidan så fungerar det inte heller... du måste alltså köra UTAN doctype för att få det att "fungera"...
Eller så löser du det på annat sätt.
m'Kay!
Tack, så är mysteriet löst!
1 Guest(s)