August 29, 2001
Jag har försökt med det mästa:
Hybrid system mellan QB och c++
Anropa bios(det blev bluescreen)
m.fl.
Det jag undrar är: Är det möjligt(utan DX)? Eftersom DX i c++ inte har några funcs. för att rita på skärmen. Det finns dock i VB.
Kan det vara så att jag måste lära mid assembler? *suck*
Jag använder MSVC++
August 7, 2001
byter du till djgpp som kompilator så kan du använda min 3dmotor. den är enklast att använda i världen typ. dock är den enbart för dos än så länge, men du kan ju få porta den om du vill. det är inte så mycket kod som är plattformsberoende. det enda man behöver göra är i princip att skriva en funktion för att rita sprites, en för alphablendade sprites, å så får man göra en bitmappsstruktur som är kompatibel med den som jag använder.
August 6, 2001
Är det möjligt(utan DX)? Eftersom DX i c++ inte har några funcs. för att rita på skärmen.
Det finns naturligtvis massor av funktioner i DirectX för att rita på skärmen (DirectDraw, Direct3D), Du kan rita i MSVC++ utan DirectX också men du måste fösta sätta upp ett DeviceContext sedan kan du använda metoderna i det objektet.
May 24, 2001
Nej, OpenGL är inte snabbare..
Inte nu längre iaf.
Och OpenGL är ju (mest) till för 3D grafik, här snackade vi om DirectDraw (2D).
Ska man rita 3D är OpenGL och Direct3D ungefär lika snabba.
Du kan ju glömma att anropa hårdvaran direkt när du kör Win32. DirectDraw om du vill ha det snabbt, GDI om du vill ha det enkelt: Bara att köra en GetDC(hWnd); och börja plotta pixlar som en galning!
Du har ju MSVC++, kolla i MSDN, där har du referens och tutorials både för GDI och DirectX.
[ Detta Inlägg ändrades av: Donan Fear den 2001-09-04 02:57 ]
August 7, 2001
On 2001-09-03 14:14, Tjoppen wrote:
Jag jåller själv på att göra en 3dmotor. Jag vill hellst inte använda directx, eftersom rendrering i directdraw tar extra lång tid.
man skall inte använda någe sådant. utan skriva _allt_ helt själv.
mov ax, 13h
int 10h
sedan är det bara att rafsa ner lite rutiner för att rita polygoner, å rotera å depthtesting, hidden face removal, sedan så är det ju klart typ 🙂
May 24, 2001
On 2001-09-04 21:59, daggerr wrote:
man skall inte använda någe sådant. utan skriva _allt_ helt själv.
mov ax, 13h
int 10h
"Programmet har utfört en förbjuden åtgärd, blablablablabla..."
Funkar inte att köra såna anrop från Win32 program. I DOS-program funkar det bra, men då kan man lika gärna köra med VESA för att få fler färger och högre upplösning.
2 Guest(s)