Jag vill ha enkel simpel 3d grafik i c++|Programmering / Grafisk formgivning|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Jag vill ha enkel simpel 3d grafik i c++
Tjoppen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 872
Member Since:
August 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 1, 2001 - 1:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har försökt med det mästa:
Hybrid system mellan QB och c++
Anropa bios(det blev bluescreen)
m.fl.

Det jag undrar är: Är det möjligt(utan DX)? Eftersom DX i c++ inte har några funcs. för att rita på skärmen. Det finns dock i VB.
Kan det vara så att jag måste lära mid assembler? *suck*

Jag använder MSVC++

daggerr
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1367
Member Since:
August 7, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
55720
September 2, 2001 - 2:27 pm
sp_Permalink sp_Print

byter du till djgpp som kompilator så kan du använda min 3dmotor. den är enklast att använda i världen typ. dock är den enbart för dos än så länge, men du kan ju få porta den om du vill. det är inte så mycket kod som är plattformsberoende. det enda man behöver göra är i princip att skriva en funktion för att rita sprites, en för alphablendade sprites, å så får man göra en bitmappsstruktur som är kompatibel med den som jag använder.

Gimli
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 15
Member Since:
August 6, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
55947
September 2, 2001 - 6:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Är det möjligt(utan DX)? Eftersom DX i c++ inte har några funcs. för att rita på skärmen.

surprised surprised

Det finns naturligtvis massor av funktioner i DirectX för att rita på skärmen (DirectDraw, Direct3D), Du kan rita i MSVC++ utan DirectX också men du måste fösta sätta upp ett DeviceContext sedan kan du använda metoderna i det objektet.

Tjoppen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 872
Member Since:
August 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
56322
September 3, 2001 - 12:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag jåller själv på att göra en 3dmotor. Jag vill hellst inte använda directx, eftersom rendrering i directdraw tar extra lång tid.

Avatar
Donan Fear
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 730
Member Since:
May 24, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
56383
September 3, 2001 - 2:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Vaddå "tar extra lång tid"?
DirectDraw är det snabbaste sättet att plotta pixlar i Windows!
Vad tänkte du köra med annars? GDI?

Roughack
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 340
Member Since:
July 30, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
56694
September 3, 2001 - 9:22 pm
sp_Permalink sp_Print

OpenGL kanske? det är snabbare....
Typ wink
_________________
hmm |pIII733@733 <-vill klocka men Dell är cp|128mb rdram|GeForce256/AGP|osv... [ Detta Inlägg ändrades av: Roughack den 2001-09-03 23:23 ]

Avatar
Donan Fear
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 730
Member Since:
May 24, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
56764
September 4, 2001 - 12:53 am
sp_Permalink sp_Print

Nej, OpenGL är inte snabbare..
Inte nu längre iaf.

Och OpenGL är ju (mest) till för 3D grafik, här snackade vi om DirectDraw (2D).
Ska man rita 3D är OpenGL och Direct3D ungefär lika snabba.

Du kan ju glömma att anropa hårdvaran direkt när du kör Win32. DirectDraw om du vill ha det snabbt, GDI om du vill ha det enkelt: Bara att köra en GetDC(hWnd); och börja plotta pixlar som en galning!
Du har ju MSVC++, kolla i MSDN, där har du referens och tutorials både för GDI och DirectX.

[ Detta Inlägg ändrades av: Donan Fear den 2001-09-04 02:57 ]

daggerr
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1367
Member Since:
August 7, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
57186
September 4, 2001 - 7:59 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2001-09-03 14:14, Tjoppen wrote:
Jag jåller själv på att göra en 3dmotor. Jag vill hellst inte använda directx, eftersom rendrering i directdraw tar extra lång tid.

man skall inte använda någe sådant. utan skriva _allt_ helt själv.

mov ax, 13h
int 10h

sedan är det bara att rafsa ner lite rutiner för att rita polygoner, å rotera å depthtesting, hidden face removal, sedan så är det ju klart typ 🙂

Avatar
Donan Fear
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 730
Member Since:
May 24, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
57338
September 5, 2001 - 4:55 am
sp_Permalink sp_Print

On 2001-09-04 21:59, daggerr wrote:

man skall inte använda någe sådant. utan skriva _allt_ helt själv.

mov ax, 13h
int 10h

"Programmet har utfört en förbjuden åtgärd, blablablablabla..."
Funkar inte att köra såna anrop från Win32 program. I DOS-program funkar det bra, men då kan man lika gärna köra med VESA för att få fler färger och högre upplösning.

Tjoppen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 872
Member Since:
August 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
57359
September 5, 2001 - 7:18 am
sp_Permalink sp_Print

Jag använde ett liknande asm commando. Det såg ut typ så här i c++:

_asm{
mov ah, ah
mov ah, 0x10
int 0x13
}

typ, men man måste kompila med ngn gammal kompiler, annars blir det bluescreen 🙁

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 438
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL