JAVA: VolatileImage|Programmering / Grafisk formgivning|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
JAVA: VolatileImage
fet_loa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1332
Member Since:
September 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 7, 2005 - 9:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag håller på att göra ett nytt spel, och har bestämt mig för att använda en VolatileImage istället för en vanlig Image att rita allt på. Jag dubbelbuffrar som vanligt och allt fungerar i grunden väldigt bra. Om jag ritar saker (t.ex cirklar) på min VolatileImage så rullar allt snabbt o fint.

MEN, när jag vill rita ut en bild som jag ritat och som är en vanlig Image på min VolatileImage (med drawImage()) så uppkommer ett grovt flimmer. Jag antar att det beror på att min vanliga Image inte ligger i grafikkortets minne och det tar väl för mycket tid i anspråk eller nåt.

Hur ska man gå till väga?

Avatar
mounte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 561
Member Since:
February 1, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
947657
September 7, 2005 - 9:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Du bör använda en buffer som du ritar på, då du ritat klart så kopierar du denna buffert till den yta som visas, på så sätt slipper du flimmer

fet_loa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1332
Member Since:
September 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
947671
September 7, 2005 - 10:47 pm
sp_Permalink sp_Print

fet_loa wrote: Jag dubbelbuffrar som vanligt och allt fungerar i grunden väldigt bra.

det gör jag som sagt redan, det beror troligtvis inte på dubbelbuffringen.

jag tror jag hittat en lösning nu, problemet är att jag inte vet hur man laddar in en bildfil som en VolatileImage, men nu har jag hittat nåt.. återkommer med lösningen.

fet_loa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1332
Member Since:
September 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
947677
September 7, 2005 - 11:13 pm
sp_Permalink sp_Print

lösningen var väldigt simpel. det är ju bara att skapa en volatileimage o rita sin image på den, sen kan man använda denna volatile som en vanlig sprite.

jag antar dock att risken finns att volatilens innehåll försvinner om grafikminet behöver plats, om så händer får man helt enkelt göra om bilden, precis som man gör när man använder en volatile i dubbelbuffringen.

så jag gjorde innebär att man tappar stödet för rörliga gifar, om nån vet hur man löser detta så skulle jag uppskatta en lösning, annars får man animera spritesen för hand 🙁

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 86
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL