September 11, 2002
Jag håller på att göra ett nytt spel, och har bestämt mig för att använda en VolatileImage istället för en vanlig Image att rita allt på. Jag dubbelbuffrar som vanligt och allt fungerar i grunden väldigt bra. Om jag ritar saker (t.ex cirklar) på min VolatileImage så rullar allt snabbt o fint.
MEN, när jag vill rita ut en bild som jag ritat och som är en vanlig Image på min VolatileImage (med drawImage()) så uppkommer ett grovt flimmer. Jag antar att det beror på att min vanliga Image inte ligger i grafikkortets minne och det tar väl för mycket tid i anspråk eller nåt.
Hur ska man gå till väga?
September 11, 2002
fet_loa wrote: Jag dubbelbuffrar som vanligt och allt fungerar i grunden väldigt bra.
det gör jag som sagt redan, det beror troligtvis inte på dubbelbuffringen.
jag tror jag hittat en lösning nu, problemet är att jag inte vet hur man laddar in en bildfil som en VolatileImage, men nu har jag hittat nåt.. återkommer med lösningen.
September 11, 2002
lösningen var väldigt simpel. det är ju bara att skapa en volatileimage o rita sin image på den, sen kan man använda denna volatile som en vanlig sprite.
jag antar dock att risken finns att volatilens innehåll försvinner om grafikminet behöver plats, om så händer får man helt enkelt göra om bilden, precis som man gör när man använder en volatile i dubbelbuffringen.
så jag gjorde innebär att man tappar stödet för rörliga gifar, om nån vet hur man löser detta så skulle jag uppskatta en lösning, annars får man animera spritesen för hand 🙁
1 Guest(s)