June 22, 2002
jag har ett litet problem med att via ASP (på en lokal IIS-server i XP Pro) lägga till rader i en tabell i en Access-databas.
jag har bantat ner koden som lägger till raden till:
1 set db = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
2 db.open("DSN=databas_gx")
3 call db.execute("INSERT INTO tblTest (testNamn) VALUES ('ett värde')")
....
men på rad 3 får jag felmeddelandet:
"Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)
[Microsoft][Drivrutin för ODBC Microsoft Access] Operationen måste använda en fråga som kan uppdateras."
databasen är en vanlig access2000-databas, och tabellen tblTest innehåller inget annat än fältet testNamn.
om jag lägger in raden som en vanlig sql-fråga i access fungerar det utmärkt.
det fungerar också utmärkt att läsa in saker på massvis av olika sätt via asp.
man kan ju gissa att det har nåt med rättigheter att göra, men jag har letat överallt jag kan komma på och ställt in allt som det borde va.
jag blir galen... nån som har en idé???
November 1, 2002
Jag är långt ifrån stupsäker, men jag har haft liknande problem, dock i PHP, men ändå...
Leta upp databasfilen i Microsoft IIS-konfigurationen under Administrationsverktyg. Om den ligger utanför själva webbplatsen, så ändra tillfälligt rotkatalogen från C:Inetpubwwwroot till C:. När du har hittat databasfilen i IIS-explorern, högerklicka på den och ta något som heter typ Behörighetsguiden lr nåt... Sen är det bara att klicka på "Nästa" 4 - 5 gånger... Ställ tillbaka rotkatalogen och sen ska det vara fixat, tror jag... :apa: :apa: :apa:
1 Guest(s)