Kritik på chat i flash|Programmering / Grafisk formgivning|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Kritik på chat i flash
DanTheMan!
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 114
Member Since:
May 12, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 12, 2005 - 3:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Har gjort en liten chat i flash, och skulle vilja ha lite konstruktiv kritik på dess utseende/design:

1) LOGIN-SYSTEMET:
a) Knappar
b) Figurer
c) BG-färg
d) Annat

2) CHATTEN:
a) UI'n (chat-inputen, user-list, osv)
b) Bakgrundsfärgen (svart, genomskinlig..?)
c) Bakgrundsmiljön (går att uppdatera lätt)
d) Pratbubblorna
e) Annat

Designen är mycket inspirerad (nästan plagierad) av habbohotel och the sims, eftersom jag är ganska fantasilös vad gäller det utseendemässiga (kodar mest). Jag skulle gärna få tips om hur jag skulle kunna min grafik åt lite mer från deras, men det måste fortfarande vara isometrisk vy, pixelinspirerad grafik, och människoliknande varelser.

[Image Can Not Be Found]
Vita pilar ändrar form, medan regnbågsfärgade ändrar färg.

[Image Can Not Be Found]

[Image Can Not Be Found]
Bredbildsskärmen vid sidan kan användas av admin/huvudanvändare till att visa text, filmer, flashs egna movieclip, och bilder på ett enkelt sätt mha ett enkelt skriptspråk i en liten kommandotolk (finns andra kommandon som gör annat).

[Image Can Not Be Found]
Admin kan även välja bakgrundsmiljö, och här la jag in ett rum med en supersized widescreen-tv.

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
Member Since:
March 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
888764
May 12, 2005 - 4:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Ser fint ut... 😛 Det var dock lite blandning mellan Svenska och Engelska där i början. Sen hade jag nog valt lite mindre storlek på texten så att mer logg syns.

DanTheMan!
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 114
Member Since:
May 12, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
888805
May 12, 2005 - 5:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Håller med, texten borde nog vara mindre.

Nu kan man visserligen förstora textloggen till mer än det dubbla genom att trycka på upp-pilen på kanten (och förminska så att den inte alls syns).

Men eftersom flash skalar bra utan att förvrida grafiken så kan man ju alltid lätt förstora hela chatten om det är svårt att se texten.

jarlen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1233
Member Since:
November 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
905349
June 8, 2005 - 10:12 am
sp_Permalink sp_Print

1) LOGIN-SYSTEMET:
a) Lite mer "fluff" och högre konstrast
b) Lite mer "skills" kanske går att önska (gradienter osv.)?
c) Lite för babyblå? Kanske prova lite mörkare.
d) Kolla om du kan komma på något annat än de färgade pilarna för dom var inte så snygga.

2) CHATTEN:
a) UI'n var grym!
b) Helt okej bakgrund
c) Miljön verkar helball (kan man möblera mera som admin? kanske kan få plocka in och ut lite möbler och flytta runt innan man skapar..)
d) Tror på lite ljusare och mindre genomskilniga pratbubblor (typ vitt med 80% / 200 i opacitet)
e) Riktigt snyggt, får du igång lite möbler kanske och på något sätt att man kan prata med varandra privat så är denna en kanonchatt!!!

Avatar
BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
Member Since:
March 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
905430
June 8, 2005 - 12:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Grymmt gjort.

Skulle väll vara kul också om man kunde se personens riktiga ansikte som ett tillval när man går fram och pratar, inte så att gubben kanske behöver ha annat ansikte utan i pratbubblan eller något sånt.

DanTheMan!
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 114
Member Since:
May 12, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
905671
June 8, 2005 - 6:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Åh, najs, lite feedback 🙂 Denna forumsdelen är ju inte så aktiv på NH tyvärr :/

jarlen wrote: 1) LOGIN-SYSTEMET:
a) Lite mer "fluff" och högre konstrast
b) Lite mer "skills" kanske går att önska (gradienter osv.)?
c) Lite för babyblå? Kanske prova lite mörkare.
d) Kolla om du kan komma på något annat än de färgade pilarna för dom var inte så snygga.

a) Håller med, ser stelt ut. Men målgruppen består delvis av it-analfabeter, och därför har jag valt en ganska oklottrad design så att den ska vara väldigt lättförståelig.
b) Mmm, vore coolt om de fick lägga till accessoarer såsom handväska, ryggsäck etc, exempelvis.
c) Återigen tror jag babyblå passar min målgrupp. Dessutom är det en basfärg i det övriga projektet där chatten ingår (det är en online-kurs, och chatten är det virtuella klassrummet).
d) Gillar inte heller dom, men kommer inte på något annat. Vill inte ha text vid sidan om knapparna där det står "Färg"...Har du någon idé så dela gärna med dig 🙂

jarlen wrote:
2) CHATTEN:
a) UI'n var grym!
b) Helt okej bakgrund
c) Miljön verkar helball (kan man möblera mera som admin? kanske kan få plocka in och ut lite möbler och flytta runt innan man skapar..)
d) Tror på lite ljusare och mindre genomskilniga pratbubblor (typ vitt med 80% / 200 i opacitet)
e) Riktigt snyggt, får du igång lite möbler kanske och på något sätt att man kan prata med varandra privat så är denna en kanonchatt!!!

a-b) Danke 🙂
c) Jovisst 🙂 Varje "karta" för tilesen (klickrutorna) består av en tvådimensionell array, där varje typ av tile representeras av en siffra. Det är bara för admin att byta ut siffran "0" (som representerar en vanlig, gångbar tile) till något annat, så poppar den nya typen av tile (som kan vara en stol, exempelvis) upp. Jag har dock inte ritat några fler möbler än - bara bordet.
d) Vita säger du? Ska testa och se om det passar bättre.
e) Det finns privat chatfunktion inbyggt i själva servern. Har ännu inte byggt en funktion för den i klienten (annars sitter bara folk och tjattar med varandra istället för att lyssna på läraren 😉 ), men jag tror jag fixar en sån. Jag kan ju alltid ge administatören (dvs. läraren) möjlighet att stänga av den medans han håller föreläsningar, ex.

BarateaU wrote:
Grymmt gjort.

Skulle väll vara kul också om man kunde se personens riktiga ansikte som ett tillval när man går fram och pratar, inte så att gubben kanske behöver ha annat ansikte utan i pratbubblan eller något sånt.

Skitbra idé. Det är ju en online-kurs där man inte alls träffas personligen någon gång, och då är det alltid svårt för folk att känna någon riktig gemenskap. Det är därför jag ex. försöker återskapa lite av den personliga kontakten genom en grafisk chatt istället för en som är helt textbaserad. Att dessutom kunna se varandras ansikten (för de som vill) förstärker antagligen den känslan ännu mer.

Tack så mycket för inputten, båda 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 47
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL