December 26, 2003
http://liaislandshastar.com/zc.....pan/xhtml/
Jag ersatte wizarden mot några bra länkar.
December 26, 2003
Fel. Det är ingen undersökning.
PHP-scriptet gör att dokumentet skickas som text/html till HTML-webbläsare (som IE) och som application/xhtml+xml till XHTML-komplatibla webbläsare.
Om man inte riktar sig till IE (eller andra legacy brorwsers) så behöver man inte bry sig om att skicka dokumentet som text/html...
July 14, 2003
zcorpan wrote: Fel. Det är ingen undersökning.
PHP-scriptet gör att dokumentet skickas som text/html till HTML-webbläsare (som IE) och som application/xhtml+xml till XHTML-komplatibla webbläsare.
Om man inte riktar sig till IE (eller andra legacy brorwsers) så behöver man inte bry sig om att skicka dokumentet som text/html...
Så varför behöver man då ha reda på hur PHP skickar resultatet (när det redan händer och blir korrekt dessutom)? Jag trode frågan rörde sig om HUR man ska skriva sin doctype för att det ska bli rätt, inte hur det faktiskt blir idag... =)
July 14, 2003
zcorpan wrote: Va? PHP-scriptet tar reda på om webbläsaren är XHTML-kompatibel. Är den det, så skickas den som application/xhtml+xml. Är den inte det, så skickas den som text/html.
>(när det redan händer och blir korrekt dessutom)
Vad menar du?
Så man kan får olika svar beroende på vilken webläsare man har när man kör din "wizard"?
Jag börjar undra över användningsområdet bara...
December 26, 2003
Precis. Själva wizarden använder modellen "bakåtkompatibel med html-klienter samt severn har php". Testa att gå in på sidan med IE samt Firefox (eller någon annan modern webbläsare).
Om du ser sidan i IE, så har den skickats som text/html, eftersom IE frågar om du vill spara filen med "okänd filtyp" om den skickas som application/xhtml+xml.
I Firefox kan du gå in på Tools > Page Info och titta vad som står efter "Type".
Användningsområde? Varför använda XHTML över huvud taget? HTML funkar väl? -- Det är meningslöst att skicka ett XHTML-dokument om det ändå ska tolkas som ett vanligt HTML-dokument av klienten. Enligt HTML-standaren får br-taggen (och de andra tomma elementen) inte avslutas, så det är egentligen invalid kod när man skickar dokumentet som text/html.
October 7, 2002
Användningsområdet är att få i alla fall lite grann bakåtkompabilitet för de föråldrade webläsare som inte stödjer webstandarder ordentligt (läs IE) men fortfarande skicka en 110% korrekt sida till moderna webläsare (i stort sett alla andra som används idag).
För övrigt finns det en poäng att använda XHTML istället för HTML. Eftersom den i en korrekt webbläsare evalueras mycket striktare av webläsaren (Firefox ger felmeddelanden vid felaktiga XHTML-sidor exempelvis, men försöker "gissa" vad som menas och renderar på som inget hänt när man öppnar en felaktig HTML-sida. Vilket går bra ibland och mindre bra ibland...) är det en fördel för den som utvecklar. Mycket mindre risk att man gör missar som är svåra att hitta...
July 14, 2003
Jaja, jag kodar just nu ett jättteprojekt i XHTML så jag vet vad det innebär och nyttan med det.
Med användningsområde menar jag på just din wizard, inte varför XHTML vs HTML.
Grejjen var att jag trode wizarden skulle hjälpa en med vad man skulle skriva, inte vad som skrevs (det kan jag ta reda på ändå) utifrån vilken webläsare jag använder (vem har sagt att min målgrupp använder just denna??).
Grejjen är den att du ska separera frågeställningen lite, att ange målgrupp är en fråga och vilka hjälpmedel(server) som används är en annan fråga.
Den ena visar hur man ska skriva (för notepad-nissar exempelvis) och det andra visar vad man inte behöver skriva då det autogenereras (vilket inte framgår)
December 26, 2003
desdecado wrote: Med användningsområde menar jag på just din wizard, inte varför XHTML vs HTML.
Ska man skriva HTML behöver man nog ingen wizard.
desdecado wrote: Grejjen var att jag trode wizarden skulle hjälpa en med vad man skulle skriva, inte vad som skrevs (det kan jag ta reda på ändå) utifrån vilken webläsare jag använder (vem har sagt att min målgrupp använder just denna??).
Wizarden är ju till för webmasters, inte besökare.
desdecado wrote: Grejjen är den att du ska separera frågeställningen lite, att ange målgrupp är en fråga och vilka hjälpmedel(server) som används är en annan fråga.
Den ena visar hur man ska skriva (för notepad-nissar exempelvis) och det andra visar vad man inte behöver skriva då det autogenereras (vilket inte framgår)
Det är ju två separerade frågor? All output är bara att klistra in i notepad.
Missförstår vi varandra? Jag vet inte vart du vill komma.
July 14, 2003
zcorpan wrote: [quote=desdecado]Med användningsområde menar jag på just din wizard, inte varför XHTML vs HTML.
Ska man skriva HTML behöver man nog ingen wizard.
desdecado wrote: Grejjen var att jag trode wizarden skulle hjälpa en med vad man skulle skriva, inte vad som skrevs (det kan jag ta reda på ändå) utifrån vilken webläsare jag använder (vem har sagt att min målgrupp använder just denna??).
Wizarden är ju till för webmasters, inte besökare.
desdecado wrote: Grejjen är den att du ska separera frågeställningen lite, att ange målgrupp är en fråga och vilka hjälpmedel(server) som används är en annan fråga.
Det är ju två separerade frågor? All output är bara att klistra in i notepad.
Missförstår vi varandra? Jag vet inte vart du vill komma.
Men såklart att wizarden är till för utvecklaren vad annars?
Men du skriver ju nu att man ska klippa all output i notepad...men varför ska jag som utveklare och klistra in något som autogenereras. Därav är behovet annorlunda... man måste alltså ställa frågan annorlunda. Eg ska det stå "Grattis, du kör PHP på servern, du behöver inte göra något"... eller? Frågan ska delas upp i "behov" och "förutsättningar" =)
December 26, 2003
Nu förstår jag verkligen inte vad du menar.
Ingenting autogenereras, man måste ju klistra in koden i notepad och spara som .php.
Att servern har php i sig gör inte att dokumenten skickas olika, man måste använda mitt script för att det ska funka.
Ungefär som "Grattis, du har köpt ett hus, du behöver inte flytta in"
July 14, 2003
zcorpan wrote: Nu förstår jag verkligen inte vad du menar.
Ingenting autogenereras, man måste ju klistra in koden i notepad och spara som .php.
Så varför kan man markera "Det finns PHP på min server/mitt webbhotell"
om det inte är någon kod som genereras utifrån vilken webläsare man har?
December 26, 2003
är jag så dålig på att förklara?
om mitt php-script används så skickas det dokument du skapat (genom att kopiera min kod) som text/html till IE och application/xhtml+xml till alla andra.
Du utför samma process oavsett om du har php eller inte.
- Kryssa i vad som stämmer in
- Klicka på OK
- Kopiera koden
- Klistra in i notepad
- Spara dokumentet med den filändelse som wizarden anger
December 26, 2003
jaha, det var det du ville åt 😛
jo, eftersom du inte kryssat i IE, så kan vi skicka dokumentet som application/xhtml+xml till alla webbläsare. alltå spelar det ingen roll om man har php eller inte...
jag kunde förstås ha använt javascript i wizarden för att gömma eller inaktivera php-alternativet om IE inte är ikryssat, men det har jag inte orkat. jag ska nog göra det senare, så att vi slipper förvirring... 😉
1 Guest(s)