April 14, 2006
I praktiken spelar det väldigt liten roll vilket språk du börjar med, huvudsaken är att man får i sig de rätta idéerna och övar upp tänkandet.
Naturligtvis bör det vara ett hyfsat modernt objektorienterat språk, helst med "c-syntax" också eftersom det är mest spritt överallt.
Exempel på sådana språk är C# och Java.
April 14, 2006
April 14, 2006
December 29, 2004
Ingen alls. Ursprungligen ett konsult företag som jag känner ägaren till, dom har förövrigt byggt hela stora delar av sveriges och Lettlands tull mjukvara. men jag vet inte, bara vad JAG har förståt om du inte missade det.
Vilken M$ sida baserar du C# på?
Ett lite lägre språk kanske är intressant.
April 14, 2006
Jadu, det var du som slängde ur dig att Java används MEST kommersiellt, jag vet inte riktigt vad motfrågan handlar om men det faktum att du skriver "M$" säger ju att du inte är öppen för någon seriös diskussion.
Jag ser inte Java användas någonstans längre, möjligtvis i vissa mobiltelefoner för att spela lite löjliga spel.
Java är i princip dött, Sun försatte helt sin chans på 90 talet med allt onödigt bråk med MS och sin vägran att standardisera språket.
April 14, 2006
October 7, 2002
Object Pascal är också en möjlighet, en trevlig miljö är Delphi, men den kostar och utvecklas knappt längre, så dra ner Lazarus istället (en gratis opensource-klon för Windows och Linux).
Största fördelen med att välja Pascal istället för Java/C# är att språket inte är riktigt lika komplext. Dessutom är reglerna för språket lite fastare, vilket kan vara bra om man är nybörjare, språket så att säga hjälper en mer att koda på ett lämpligt sätt. Språket utformades från början för att vara ett språk för studenter, så räkna inte med att det kommer ge dig någon större nytta i framtiden, mer än som en grund att stå på.
Väljer du C# kan du lämpligtvis skaffa Visual C# Express Edition från Microsofts hemsida. Gratis att ladda ner.
Ada är förresten också ett trevligt språk, men det används ännu mindre än Pascal så det kan vi nog glömma nästan direkt...
January 8, 2001
OVisK wrote: Jadu, det var du som slängde ur dig att Java används MEST kommersiellt, jag vet inte riktigt vad motfrågan handlar om men det faktum att du skriver "M$" säger ju att du inte är öppen för någon seriös diskussion.
Jag ser inte Java användas någonstans längre, möjligtvis i vissa mobiltelefoner för att spela lite löjliga spel.
Java är i princip dött, Sun försatte helt sin chans på 90 talet med allt onödigt bråk med MS och sin vägran att standardisera språket.
ojojoj anställd på microsoft eller bara helt förd bakom ljuset?...
Enligt Gartner(ja en oberoende och väääldigt stort analys och undersöknings firma) är Java det mest använda programmeringsspråket med 21.9 % av marknaden idag följt av c/c++ med 17.8%.
Och Java är ett ytterst standardiserat språk(idag är det java standard specifikation 1.5 eller 5 som den även kallas som gäller), det var microsoft som försökte föra in en massa special windows specifik funktionalitet i och med deras J++ som tvisten handlade om.
Då valde Ms att istället kopiera Java rakt av(i princip) och göra det de ville med det, det är det som kallas c# idag.
och angående om om java används eller inte... har du testat en internetbank på länge, eller flertalet av alla shoppingsiter?
det kallas för webservices eller j2ee.
Eller att i princip samtliga databastillverkare lanserar egna(ex. Oracle) alternativt inleder nära samarbeten med appservertillverkare.
ang. bra språk att börja med, så håller de flesta utvecklare-utbildningar sig med pascal som startspråk, men det är ganska tråkigt och svårt att göra något riktigt skojsigt med, det är iof en utmaning att lyckas klara sig med minnesbegränsningarna i turbopascal, men inte så nyttigt.
Vad det gäller Java eller .net så är det väl hugget som stucket, miljöerna för att utveckla i .net brukar anses lätta och intutiva. dock är Eclipse ett mycket kompetent verktyg att utveckla Java, dock kan man väl rent generellt säga att det kan vara lite svårare att komma igång med det, men när man väl är igång är det ingen större skillnad.
September 11, 2002
C är med största sannolikhet det språk vari mest kod producerats genom tiderna, har hört siffror om att ca 80-90% av all kod i inbyggda system är C kod, och det skulle inte förvåna mig om det stämmer, och inbyggda system utgör antagligen en stor del av produktionen genom tiderna.
Att ställa en fråga om vilket språk som är det bästa att börja med inleder alltid en diskussion där de flesta förespråkar sitt eget favoritspråk, även om det antagligen inte är ett bra val =)
Alla programmerare borde kunna hantera både C och C++ då dessa språk är standard i de flesta industrier, men att börja programmera i dessa språk är inte nödvändigtvis det bästa. De är båda relativt maskinnära språk med enligt mig för dåliga kontroller vid kompileringen för en nybörjare. Med andra ord kräver de mer ingående programmeringskunskaper för att hanteras korrekt för större mjukvara.
Mitt råd är att börja med ett modernt, objektorienterat C-relatierat språk med så hög abstraktionsnivå som möjligt. Det viktiga är att lära sig ETT språk, att sedan lära sig ett nytt är en baggis.
Mitt råd är JAVA eller C#. Vad jag vet används JAVA av de flesta av sveriges högkolor i introduktionskurser till programmering. Antagligen av en anledning, det lämpar sig för användare av alla kunskapsnivåer och ger en snabb inlärningskurva.
January 10, 2005
Kan ju säga att jag försökt mig på det här med programering, gick en kurs i gymnasiet i C++. Och det gick åt skogen, gillar inte programering längre. Kan iof vart så att läraren hade gjort boken som vi hade :/, men som föregående säger börja med nått lätt. För jag gick änna in i väggen :S
January 4, 2001
Lite sent svar kanske men känner ändå att jag måste göra ett svar. 🙂
C# tycker jag inte du ska satsa på då det är ett språk som är riktat till MS plattformer. Lite trist om du låser fast dig så att du inte kan skriva program till andra operativsystem.
C++ Är ett rätt trevligt språk, lätt syntax etc. Det är objektorienterat jämfört med C.
Java är trevligt på det sättet att det är plattformsoberoende, dvs, skriver du ett program i java så kan du köra det såväl i linux som i windows. Java är också obejktorienterat.
Phyton är ett språk som går fort att lära sig och snabbt att skriva koden men sen blir inte programmen speciellt snabba (Något du inte direkt behöver bry dig om iofs). Även Phyton är obejktorienterat.
Visual Basic... gäsp...
C# har jag inte rört alls, ser ingen mening med att göra det heller.
Ett annat trevligt språk är ju assembler, då får du verkligen lära dig hur processorn arbetar etc. Problemet med assembler är att det tar lång tid att skriva någonting vettigt samt att det inte ger dig någon grund i syntaxer och metodik inför andra språk.
Jag tycker du ska börja med c++, java eller phyton. Det är lite hugget som stucket. Sen får du se vad du tycker om objektorienterade språk då också, inte alla som föredrar det.
1 Guest(s)