August 29, 2001
1. Hur tar man reda på vilken knapp man trycker på...
Har provat getch(), som inte fanns i DJGPP...Provade getchar(), men det skrev ut tecknen man tryckte...
Har provat läsa register 0x60...Det funkade, men jag måste byta ut interrupt 9, till vilket jag har tuts, men de funkar inte...Anledningen att ta bort int9 är därför att pc-speakern piper....
2. Hur byter jag färg på text? Typ COLOR i basic...
3. Hur bestämmer jag var jag vill skriva text? LOCATE @ BASIC
....Det var väl allt...
November 20, 2001
1. getch() är DOS-specifikt. Antingen får du - som du verkar ha gjort - läsa direkt från tangentbordet på riktigt låg nivå eller hitta ett bibliotek med de funktioner du eftersöker. Kan tyvärr inte hjälpa dig närmare, eftersom jag själv aldrig hittills haft behov av den funktionaliteten.
2 & 3. Det är inte bara platformsberoende, utan även terminalberoende. Vill du ha något som är någorlunda portabelt så kan du använda någon variant på curses. Jag vet att det finns en för DJGPP.
October 10, 2001
Tjoppen, du programmerar C++ nu, inte BASIC. Vänj dig vid tanken. I C++ får man lov att göra saker och ting själv, mina erfarenheter (som i och för sig är begränsade) säger mig att det sällan finns enkla lösningar på problem i C++. 😛
Resultatet blir dock ofta mycket bra och snabbt.
Mitt förslag till dig är, som så många gånger förut, DirectX. Jag vet att du inte gillar det men jag tror att du ogillar det mest på grund av principer, bara för att det är MS som står bakom det. Prova att använda DirectX för det är faktiskt en av de få saker som Microsoft har lyckats riktigt bra med.
[ Detta Inlägg ändrades av: Quaero den 2001-11-21 23:26 ]
November 20, 2001
Hmm...personligen tycker jag att det snarare är i BASIC som man får göra alldeles för mycket själv - iaf när man kommit upp på lite högre nivå. Varför? Till C++ (och C för den delen) finns det määääängder med bra bibliotek som andra har skrivit och som det är fritt fram att använda.
Särskilt sedan STL:s födelse så går många saker att göra _riktigt_ smidigt i C++. Okej, det medges att just motsvarigheter till locate & co (som i DOS iofs finns i conio.h) är något jag saknat då och då, men allt det och mer därtill går ju att göra - och göra bättre - i curses...ja, om man orkar plocka fram en mansida och lära sig, alltså. Något jag inte gjort än. =)
September 18, 2001
August 25, 2001
September 18, 2001
January 8, 2001
On 2001-11-23 02:38, Jastor wrote:
eeeh? NOG att Java går i vågor .. men inte faan kommer det att slå ut allt annat för att bli ensamt på toppen!
näpp det kommer det inte.... det kommer alltid finnas behov för blixtsnabb maskinnära kod, men mer och mer kommer att gå över till Java, det går nog inte att komma ifrån, särskilt med tanke på att bra c/c++ programmerare är ett utdöende släkte!
java programmerare går det fan 40 på ett dussin!
August 2, 2001
På windows plattformen så kommer nog C# att inom en snar framtid att ha gått om Java. Om man skriver bra Java så behöver den inte bli så extremt slö som många tror.
C och ASM, kommer som tidagare sagt att fortsätta att användas där det ställs stora krav på prestanda eller kontroll av kod storlek, exvis satelliter, dataspel, transaktionssystem.
Men därmed inte sagt att Java inte kommer att finnas om 30 år det kommer säkert att snurra system med Java kod på samma sätt som det idag snurrar 30 år gammal COBOL kod i en massa banker.
August 29, 2001
On 2001-11-24 11:11, Quaero wrote:
Visst är assembler bra men om det är hastigheten du vill åt så borde du klara dig med C++. Och C++ är SÅÅÅ mycket enklare.
hmpf...C++ är inget jämfört med asm...Ta en titt på alla pi beräkningsprogs...Vilka är snabbast???
Sedan blir asm kod mycket mindre oxå...fast den är radbaserad som basic, dvs att man inte kan sätta enter mitt i en rad och fortsätta på nästa...Om ni förstår vad jag menar...
c++:
cout << "bajs";
cout <<
"bajs";
^^funka...stabiiilt..
asm:
mov ah, 0
mov ah,
0
^^NEJ!!!
September 18, 2001
nog kanske Java är snabbt 🙂 men det är ju inte direkt , nått språk man programmerar spel eller operativsystem i 🙂
för där programmerar Microsoft Cobol 🙂 (i operativsystemen då ,), och visual studio, office etc.)
frågan är bara 🙂 hur snabbt är Cobol egentligen? Eftersom microsoft anväder det så borde det ju vara relativt snabbt. (inte direkt bra då med tanke på Windows stabilitet 😉
2 Guest(s)