Lite PHP+MySQL hjälp, snälla|Programmering / Grafisk formgivning|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Lite PHP+MySQL hjälp, snälla
squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
Member Since:
May 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 24, 2003 - 7:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej nu behöver jag hjälp, var beredda på ett ganska långt/tråkigt inlägg 🙂
Håller på att lägga upp en databas på jobbet som ligger på en linux server med PHP och MySQL, nu är det så att jag får så många frågor så jag har svårt att sköta mina andra arbetsuppgifter så då tänkte jag att jag skulle skapa en databas där jag loggar vem som har frågat vad och när, då kan jag dra ut lite statistik som jag sen kan visa min chef, istället för att bara sitta och bitcha över att jag inte får något gjort.
Har skapat en databas med 3 st tables: user, questions och q_id.

I user finns följande kolumner:
user_id
first_name
last_name
--------------
I questions finns:
question_id
user_id
comments
timestamp
---------------
i q_id:
question_id
question_type
-----------------
I alla användare ligger i users med ett fast id, i q_id specifierar jag frågorna och varja fråga som jag matar in där bli tilldelad ett automatiskt id.
Och nu till det jag vill göra, jag försöker få fram en weblösning där jag har en sida där jag har en drop-down meny med alla namn som laddas från table user, en till drop down som laddas med dom olika frågetyper (förladdas) som jag har matat in i table q_id, sen en sista tom box där jag kan skriva kommentarer som tex puckad fråga.
Sen vill jag bara trycka på en submit knapp och så lagras user_id och question_id i table users och en timestamp skapas automatiskt.
Jag har väl kommit ca 10% påväg, att skapa databasen var inget problem och jag har väl rätt grundläggande kunskaper i SQL och kan väl läsa mig till det mesta...men PHP och html är en helt annan sak...har läst en massa guider och det fastnar inte i skallen på mig *suck* är helt enkelt programmerar typen.

Så vad är det jag vill med mitt inlägg:
kan någon ge mig "snippets" som passar mitt upplägg?
finns det något färdigt PHP script som jag lätt kan modda så att det passar mitt upplägg?
Är min design av databasen helt korkad/felaktig?

Har kommit så långt att jag vet hur man gör ett förmulär i html, listar data från user -> html, men sen är det stopp och jag börjar få slut på tid (kaos på jobbet) så det är nu jag verkligen skulle behöva den där lösningen.

Vad jag inte vill med det här inlägget:
Få det klassiksa RTFM svaret, jag har försökt och jag är för puckad på PHP
för att hajja alla readme's dokumentation mm.
Att någon löser hela skiten åt mig, vill göra lite själv annars lär jag mig inget 🙂

Den som hjälper mig får:
Fet respekt
Evig tacksamhet.

Hoppas det finns någon som kan/vill/orkar ge lite tips, eller pekare. Har försökt att få hjälp av nåra på jobbet men dom e köpta av M$ och kan inte hajja varför jag inte kör asp och M$-SQL.
Nu får det fan räcka 🙂

RoadRunner
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 271
Member Since:
June 30, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
265876
February 4, 2003 - 6:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Har aldrig jobbat med PHP själv så jag måste fråga dig en annan fråga direkt... Hur låst är du vid PHP? Satt för ett drygt år sedan med en JSP-pryl och om du även har tillgång till t.ex. Dreamweaver av senaste modellerna bör det bli det ganska enkelt.

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
Member Since:
May 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
266041
February 4, 2003 - 10:44 pm
sp_Permalink sp_Print

RoadRunner wrote: Har aldrig jobbat med PHP själv så jag måste fråga dig en annan fråga direkt... Hur låst är du vid PHP? Satt för ett drygt år sedan med en JSP-pryl och om du även har tillgång till t.ex. Dreamweaver av senaste modellerna bör det bli det ganska enkelt.

behöver inte vara php, har dålig koll på php..men noll koll på jsp.

RoadRunner
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 271
Member Since:
June 30, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
266171
February 5, 2003 - 9:19 am
sp_Permalink sp_Print

Jag ahde noll koll på jsp även jag när vi gjorde det jobbet, men eftersom Dreamweaver är så enkelt behöver man inte kunna själva programmeringsspråket. Därför vi använde oss av det.... och självklart lärde vi oss en del ändå.

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
Member Since:
May 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
270247
February 12, 2003 - 6:35 pm
sp_Permalink sp_Print

har kirrat det nu i asp med frontpage 🙂

kobbe0
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 106
Member Since:
November 16, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
283854
March 7, 2003 - 9:10 am
sp_Permalink sp_Print

Ett litet tips, ta ett steg i taget o börja inte för komplicerat, annars går de aldrig 😛

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 44
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL