February 9, 2002
Det här är ett litet problem jag alltid hittat en omväg runt, men som jag nu måste lösa:
Jag undrar hur en html-sida som ligger i en undermapp till root-mappen (alltså mappen där index.html ligger) kan länka till en fil i en mapp ovanför den (ex. i root-mappen)?
Till undermappar är det ju inga problem, bara:
Och känner man till internetadressen, så går det ju att hitta en fil i en mapp ovanför, ex:
Men hur fasen gör jag om jag inte känner till sidan??
December 26, 2001
September 22, 2002
PHaT chrippaz wrote: skriv hela adressen. ifall du har en hemsida på c:hemsidaindex.html och en bildfil på c: så är det bara att skriva "[Image Can Not Be Found]" förstår du?
Det funkar inte, för då försöker webläsaren komma åt C:bild.jpg på klientens dator ist för serverns c:bild.jpg
Det som ska användas och ska funka i alla läsare är "../", precis som Fire skriver.
July 2, 2001
Fast om det är en sida typ och du vill från index.htm hämta en fil med "../filen" så låter det som en säkerhetsmiss (behöver inte vara).
I värsta fall så kan man ju skriva "../../../../etc/passwd" eller liknande och plocka valfri fil :/
April 9, 2001
69link wrote: Fast om det är en sida typ och du vill från index.htm hämta en fil med "../filen" så låter det som en säkerhetsmiss (behöver inte vara).
I värsta fall så kan man ju skriva "../../../../etc/passwd" eller liknande och plocka valfri fil :/
Nja, din webroot kan vara en fysisk folder typ 10 nivåer ner i en filstruktur. Du kan då inte upp över din rootnivå när du anropar filer. Så vitt webservern vet så finns det ingen högre nivå än din root.
Exempel: C:/map1/map2/minweb/index.htm
Du har i webservern pekat ut minweb som webroot. Du kan alltså inte gå upp till map1 eller map2 därifrån.. =)
1 Guest(s)