Ljudintensitet från mic till skala|Programmering / Grafisk formgivning|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ljudintensitet från mic till skala
Avatar
Templar-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1062
Member Since:
March 23, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 24, 2006 - 5:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag behöver i ett projekt i skolan ta in ljud från mic-ingången på en dator, få ett värde på intensiteten och eventuellt frekvensen och sen kunna använda den i realtid för att visa grafik.

Först och främst vill jag alltså variera en gråskala efter hur hög ljudnivån är i ett rum.
Undrar om någon har en klass eller vet någon sida där man kan få hjälp ang. detta.

De språk jag "behärskar" är:
Visual basic
Java
Python

Avatar
mounte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 561
Member Since:
February 1, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1096673
November 24, 2006 - 6:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Den information du får är i någon menings ljudintensitet/tryckskillnad per tidsenhet. Där tidsenheten bestämms av ljudkortets samplingsfrekvens. t.ex. om du spelar in med 44.1kHz samplingsfrekvens så får du en ljudmätning var 22:a mikrosekund. Informationen du får är samplad med ett djup av 8, 16 eller 24 bitar, dvs från naturens/verkighetens kontinuerliga vågform så plockar du ett värde var 22:a mikrosekund, och du har en upplösning på 256, 65536 eller 4294967296 diskreta steg.
Det dessa s.k. samplar talar om är vad tryckskillnaden är vid den tidpunkten. För att ta reda på den genomsnittliga ljudintensiteten så kan du bland annat (och på det enklaste sättet) göra ett medelvärde över ett visst antal samples och säga att detta är "ljudnivån" för tillfället.
För att ta reda på frekvensen så krävs lite mer. Om du kommer ihåg vad jag skrev så är dina mätpunkter en tryckskillnad vid en viss tid. Om du är intresserad av vilka frekvenser som förekommer så måste man göra något listigt, i detta fallet så duger fourier-transform och eftersom vi har diskreta vågformer så är det en diskret fourier transform du ska använda, det finns en väldigt väl genomtänkt metod för att räkna ut detta, och den kallas FFT, fast fourier transform. Detta är inget du bör implementera själv då man måste tänka på en del saker (t.ex. att sample-antalet måste vara en 2-potens m.m.)
Det du dock ska tänka på är alias-effekt eller vikning som uppstår då sample-frekvensen är MINDRE än 2 gånger den högsta tänkta frekvensen som ska observeras (enligt nyquist-kriteriet)

Så där ... lite att börjar med, jag tänker inte posta någon kod, du kan göra detta i valfritt språk så fort du förstått principen bakom det hela.

Avatar
Templar-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1062
Member Since:
March 23, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1096679
November 24, 2006 - 7:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är i princip något som jag precis har läst i en kurs.
Vet inte om jag var vag i vad jag sökte efter, men det jag behöver är en färdig klass som någon har skrivit, eller om det finns i nåt av språken, för att hämta info från ljudkortet.

Avatar
Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
Member Since:
September 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1096688
November 24, 2006 - 8:20 pm
sp_Permalink sp_Print

mounte wrote: En massa intressant text

Alltid kul att se såna här inlägg från medlemmar som vet vad de skriver om.
Själv får jag fina flashbacks tillbaka till tiden jag läste Signaler och System på universitetet.

Avatar
mounte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 561
Member Since:
February 1, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1096715
November 24, 2006 - 10:41 pm
sp_Permalink sp_Print


haha ... faktum är att det jag skriver kommer nog delvis hämtat från just en kurs i signaler och system ... fast signaler ock kommunikation hette den...
Vart läste du Gamblor?

Avatar
mounte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 561
Member Since:
February 1, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
Avatar
Templar-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1062
Member Since:
March 23, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1096747
November 25, 2006 - 8:47 am
sp_Permalink sp_Print

Tack så mycket, dom där länkarna var precis det jag letade efter... nu till att läsa 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 36
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL