March 27, 2003
Hej!
Nån som kan länka till en bra manual för VB 6.
Nått i stil med http://www.php.net/manual/sv/ där det mesta står liksom...
Stort tack!
EDIT: Kan ju passa på att fråga lite annat.
Ska göra ett "hänga-gubbe-program". Hur gör jag lättast? Ska jag använda Mid() för att "bryta ner" ordet i bokstäver och sedan jämföra med bokstaven spelaren chansar på genom en jäkla massa If/Case Select?
January 15, 2004
MSDN är ett bra ställe att hitta hjälp på. Det är förvisso inte på svenska men jag hoppas det kan vaa till nytta.
För hänga gubben behöver du int en himla massa if-satser, loopa över det sökta ordet och jämför den gissade bokstaven med var och en av bokstäverna.
March 27, 2003
ren wrote: MSDN är ett bra ställe att hitta hjälp på. Det är förvisso inte på svenska men jag hoppas det kan vaa till nytta.
För hänga gubben behöver du int en himla massa if-satser, loopa över det sökta ordet och jämför den gissade bokstaven med var och en av bokstäverna.
Tack för ditt svar!
Vad för typ av loop?
En liten spark i baken i form av en kod-snutt hade suttit fint. 🙂
February 3, 2003
Gör som så att du tar ordet i en variabel (säger x) och den bokstav du vill leta efter (säger y) så när personen skriver in en bokstav läggs den till y och y jämnförs med delarna i x. Om del 0 inte funkar öka 1 steg. Går inte del 1 öka 1 till osv osv. Tills det inte finns fler bokstäver. Och då ska den returnera om den har hittat bokstaven i fråga eller inte. Samt hur många den hittade. Och ta bort dom från ordet om den hittade dom.
Hoppas det kastar lite ljus över saken och inte förvirrar dig mer 😀
February 3, 2003
Du kör en loop.
Do until i = (sista tecknet i ordet x)
Så du måste ha 2 st integers med.
En som pekar mot där du ska läsa och en som är längden på det som finns att läsa.
om vi säger att J är längden på X då.
J = len(x)
i = "0"
Do until i = J 'Peka mot dom olika delarna av ordet.
z = mid(x,i,1) 'Nu går jag på minne men mid(ordet du ska söka i,vilket tecken nummer den ska peka emot, hur långt fram den ska peka)
if z = y then 'jämnför z med y som är våran bokstav
(massa kod)
end if
i = i + 1
Loop
Går helt på minne nu 🙂 så förvänta dig inget.. bara lite riktlinjer om hur jag skulle gjort.
February 3, 2003
Tjaa du skulle kunna göra en array, fast det skulle bli klödd.
Du skulle kunna dumpa allt i en variabel i minnet men det kanske skulle ta lite onödig plats.
Eller så skulle du kunna dumpa alla ord i en fil 🙂
Dock med lite kryptering eller liknande 😉
Om du vill köra variabel shitet så gör något liknande.
variabel = "ett|två|tre"
sedan släng in en loop som "scannar" varabeln och börjar på ett tal mellan 0 och len(variabel) samt att den ska gå tills den stöter på en | eller början/slut. Då får den fram ett ord 🙂
Förvirrande? 😛
March 27, 2003
Nu var det förvirrande. Tänk på att jag bara läst knappt en termin ProgA. Lättaste metoden? Jag funderade på Array fast jag har bara använt det i php... (Och kan inte påstå att jag fattar den.)
En annan fråga!
Min kod ser nu ut såhär:
Dim x As String
Dim ord As String
Dim bokstav As String
Dim i As Integer
Private Sub cmdOK_Click()
i = 1
ord = "testa"
bokstav = Me.txtBokstav.Text
Do Until i = 6
x = Mid(ord, i, 1)
If x = bokstav Then
If i = 1 Then
Me.Label1.Caption = x
End If
If i = 2 Then
Me.Label2.Caption = x
End If
If i = 3 Then
Me.Label3.Caption = x
End If
If i = 4 Then
Me.Label4.Caption = x
End If
If i = 5 Then
Me.Label5.Caption = x
End If
End If
i = i + 1
Loop
End Sub
Jag vet inte vad du anser om koden men den funkar iaf... 😛
Nu till frågan: Var ska jag lägga det som händer om bokstaven inte finns med i ordet? Hur jag än gör händer det i _alla_ fall (alltså även om bokstaven är "rätt")....
Hoppas du förstår. Stort tack för allt hittills förresten LorD_Kvadd!
February 3, 2003
Dim x As String
Dim ord As String
Dim bokstav As String
Dim i As Integer
Private Sub cmdOK_Click()
i = 1
ord = "testa"
bokstav = Me.txtBokstav.Text
Do Until i = len(ord)
x = Mid(ord, i, 1)
If x = bokstav Then
label1(i).caption = x 'Du gör en array av "label1" om du vet hur du gör det(ta och kopiera upp label1 och när den frågar om en sak tryck ja tror jag det är), då använder du (i) för att peka mot vilken label du använder. Tror detta ska fungera. Den kommer automatiskt peka mot rätt i tror jag.
else
'Här gör du en loop med t ex en variabel t ex "j" Varje gång ett fel uppstår kommer detta hända. Och då ska J öka med ett. Och när J har värdet 10 så förlorar man. Förstår du? 🙂
End If
i = i + 1
Loop
End Sub
Nu är detta väldigt mycket spekulerande... Jag har tyvärr inte VB inne på datorn så det vart att koda i notepad 😛 haha jag kan inte köra och testa det men det böör fungera...
Folk som klagar på koden kan gärna göra det men som sagt så kan jag inte testa den.
Inga problem Adam 😀 jag måste hålla igång VB i minnet för att kunna klara projektarbetet i det som vi ska ha nu. (Databas hantering i VB = SUGER FETT)
1 Guest(s)