January 8, 2001
Nja, min flickvän kör maya (!) - personligen så är det dock bara Lightwave som gäller, efter ett antal kurser i både maya och max - ush ja ;]
May 23, 2001
Weyland wrote: Nja, min flickvän kör maya (!) - personligen så är det dock bara Lightwave som gäller, efter ett antal kurser i både maya och max - ush ja ;]
Du som har testat olika 3D-program, vilket skulle du rekommendera om man vill ha ett program som ger en så många möjligheter som möjligt i slutändan?
Har precis gjort den första tutorialen i 3ds max och det verkar ju ha rätt stora möjligheter.
Undrar också vad det var som gjorde att du inte fortsatte att arbeta med maya eller 3ds max utan gick över till lightwave?
Tacksam för svar 🙂
September 20, 2002
September 20, 2002
January 8, 2001
Hmm.. dröjde med mitt svar, sorry 🙂
Jag dumpade MAX på grund av det eländiga gränssnittet (och på den tiden begränsad basprogramvaran (MAX3.x) som krävde plugins för ytterligare 30kkr för att nå upp till normal lightwavefunktionalitet 😉
Cinema4D är enkelt, logiskt och enormt kraftfullt - billigt är det också.
Hash Animation Master har jag inte själv kört, men de jag känner som kört eller kör det prisar det för sin enkelhet och dess i princip gratispris. Förmodligen enkelt att sätta sig in i, framförallt spline-modellering och vanlig keyframeanimation.
Maya dumpade jag mest för att det var så hutlöst dyrt, samt inte tillförde något i jämförelse med lightwave - utan tvärtom saknade en vettig renderingsmotor... :] (ja, man får köpa till en tredjepartsrenderare - men hur kul känns det när LWs årligen spöar skiten ur konkurrenternas *bias*)
-
Lightwave, fortfarande vackrast gränssnitt, finns till flera plattformar (inte bara windows) och ser likadant ut oavsett plattform, amigaursprung (yeah!), utvecklare som lyssnar på användarna, versionsuppdateringar som inte är mygel (dvs från version 7.0 till 7.0b händer det MASSOR osv). Detta utöver de rent tekniska fördelarna, såsom en av industrins bästa renderingsmotorer, stöd för HDR (först med det), extremt lättarbetad subdivisionmodellering, främst via kub- eller punktförpunktmodellering, marknadens främsta polygonmodellerare i allmänhet enligt mig och många som inte ens kör LW, resurssnålt (jämfört med maya åtminstone, därmed inte sagt att man inte behöver 1GB+ minne för större scener med mycket tunga texturer ;p)
Öppna filformat, enkelt att skriva egna parsers till sin 3D-motor exempelvis.
Nackdelar är det givna avsteget ifrån exempelvis MAX arbetsflöde, är man gammal MAXare är det ofta svårt att byta till LW, men det går - lyckas alltid få några att byta varje år =D
För ett år sen eller två var priset en stor fördel, men nu har de flesta konkurrenterna också sänkt sina priser till en liknande nivå eller infört alternativa licensköp.
Åså har Newtek numer fler bilder i sitt galleri än Discrete 😉 (cred till forge för att notera denna meningslösa detalj)
http://www.lightwave3d.com/gal.....ightWave3D
Jag orkar inte gå in djupare på koncepten eller vad som skiljer, är det något är det bara att pm'a mig så fixar jag fram ett icq uin...
-edit- Åh, jag glömde juh - om du vill lära dig industrins ballaste 3D-programvara (om vi inte räknar med eventuella inhouseprodukter som vi inte vet något om): Houdini - där har du ett tufft program med en aning hög inlärningströskel dock 🙂
http://www.sidefx.com
.wey
2 Guest(s)