January 8, 2001
Nja, min flickvÀn kör maya (!) - personligen sÄ Àr det dock bara Lightwave som gÀller, efter ett antal kurser i bÄde maya och max - ush ja ;]
May 23, 2001
Weyland wrote: Nja, min flickvÀn kör maya (!) - personligen sÄ Àr det dock bara Lightwave som gÀller, efter ett antal kurser i bÄde maya och max - ush ja ;]
Du som har testat olika 3D-program, vilket skulle du rekommendera om man vill ha ett program som ger en sÄ mÄnga möjligheter som möjligt i slutÀndan?
Har precis gjort den första tutorialen i 3ds max och det verkar ju ha rÀtt stora möjligheter.
Undrar ocksÄ vad det var som gjorde att du inte fortsatte att arbeta med maya eller 3ds max utan gick över till lightwave?
Tacksam för svar đ
September 20, 2002
September 20, 2002
January 8, 2001
Hmm.. dröjde med mitt svar, sorry đ
Jag dumpade MAX pĂ„ grund av det elĂ€ndiga grĂ€nssnittet (och pĂ„ den tiden begrĂ€nsad basprogramvaran (MAX3.x) som krĂ€vde plugins för ytterligare 30kkr för att nĂ„ upp till normal lightwavefunktionalitet đ
Cinema4D Àr enkelt, logiskt och enormt kraftfullt - billigt Àr det ocksÄ.
Hash Animation Master har jag inte sjÀlv kört, men de jag kÀnner som kört eller kör det prisar det för sin enkelhet och dess i princip gratispris. Förmodligen enkelt att sÀtta sig in i, framförallt spline-modellering och vanlig keyframeanimation.
Maya dumpade jag mest för att det var sÄ hutlöst dyrt, samt inte tillförde nÄgot i jÀmförelse med lightwave - utan tvÀrtom saknade en vettig renderingsmotor... :] (ja, man fÄr köpa till en tredjepartsrenderare - men hur kul kÀnns det nÀr LWs Ärligen spöar skiten ur konkurrenternas *bias*)
-
Lightwave, fortfarande vackrast grÀnssnitt, finns till flera plattformar (inte bara windows) och ser likadant ut oavsett plattform, amigaursprung (yeah!), utvecklare som lyssnar pÄ anvÀndarna, versionsuppdateringar som inte Àr mygel (dvs frÄn version 7.0 till 7.0b hÀnder det MASSOR osv). Detta utöver de rent tekniska fördelarna, sÄsom en av industrins bÀsta renderingsmotorer, stöd för HDR (först med det), extremt lÀttarbetad subdivisionmodellering, frÀmst via kub- eller punktförpunktmodellering, marknadens frÀmsta polygonmodellerare i allmÀnhet enligt mig och mÄnga som inte ens kör LW, resurssnÄlt (jÀmfört med maya Ätminstone, dÀrmed inte sagt att man inte behöver 1GB+ minne för större scener med mycket tunga texturer ;p)
Ăppna filformat, enkelt att skriva egna parsers till sin 3D-motor exempelvis.
Nackdelar Àr det givna avsteget ifrÄn exempelvis MAX arbetsflöde, Àr man gammal MAXare Àr det ofta svÄrt att byta till LW, men det gÄr - lyckas alltid fÄ nÄgra att byta varje Är =D
För ett Är sen eller tvÄ var priset en stor fördel, men nu har de flesta konkurrenterna ocksÄ sÀnkt sina priser till en liknande nivÄ eller infört alternativa licensköp.
Ă
sĂ„ har Newtek numer fler bilder i sitt galleri Ă€n Discrete đ (cred till forge för att notera denna meningslösa detalj)
http://www.lightwave3d.com/gal.....ightWave3D
Jag orkar inte gÄ in djupare pÄ koncepten eller vad som skiljer, Àr det nÄgot Àr det bara att pm'a mig sÄ fixar jag fram ett icq uin...
-edit- Ă
h, jag glömde juh - om du vill lĂ€ra dig industrins ballaste 3D-programvara (om vi inte rĂ€knar med eventuella inhouseprodukter som vi inte vet nĂ„got om): Houdini - dĂ€r har du ett tufft program med en aning hög inlĂ€rningströskel dock đ
http://www.sidefx.com
.wey
1 Guest(s)