Maya|Programmering / Grafisk formgivning|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Maya
kottetrance
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1189
Member Since:
June 13, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 29, 2002 - 12:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Skulle bara kolla ifall det fanns någon som pysslar med Maya här...

Avatar
Weyland
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 133
Member Since:
January 8, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
197090
August 30, 2002 - 11:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Nja, min flickvän kör maya (!) - personligen så är det dock bara Lightwave som gäller, efter ett antal kurser i både maya och max - ush ja ;]

http://www.flowersfx.com

newbee
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1116
Member Since:
May 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
203891
September 22, 2002 - 5:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Weyland wrote: Nja, min flickvän kör maya (!) - personligen så är det dock bara Lightwave som gäller, efter ett antal kurser i både maya och max - ush ja ;]

Du som har testat olika 3D-program, vilket skulle du rekommendera om man vill ha ett program som ger en så många möjligheter som möjligt i slutändan?

Har precis gjort den första tutorialen i 3ds max och det verkar ju ha rätt stora möjligheter.

Undrar också vad det var som gjorde att du inte fortsatte att arbeta med maya eller 3ds max utan gick över till lightwave?

Tacksam för svar 🙂

Sauron of Mordor
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 28
Member Since:
September 20, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
203992
September 23, 2002 - 4:35 am
sp_Permalink sp_Print

3D-Studio Max Rockar fätt.... :bok:

p_webb
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 486
Member Since:
December 6, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
208196
October 7, 2002 - 11:38 am
sp_Permalink sp_Print

är det lätt att lära sig

Sauron of Mordor
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 28
Member Since:
September 20, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
211169
October 17, 2002 - 12:12 pm
sp_Permalink sp_Print

p_webb wrote: är det lätt att lära sig

laugh Det kan du avgöra efter du har använt det i ca 5 års tid, då kanske man lärt sig grunderna (precis som jag). Det är oerhört komplext, men det är just därför det är så kul (man blir aldrig fullärd). :bok:

Avatar
Weyland
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 133
Member Since:
January 8, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
213569
October 26, 2002 - 1:07 am
sp_Permalink sp_Print

Hmm.. dröjde med mitt svar, sorry 🙂

Jag dumpade MAX på grund av det eländiga gränssnittet (och på den tiden begränsad basprogramvaran (MAX3.x) som krävde plugins för ytterligare 30kkr för att nå upp till normal lightwavefunktionalitet 😉

Cinema4D är enkelt, logiskt och enormt kraftfullt - billigt är det också.

Hash Animation Master har jag inte själv kört, men de jag känner som kört eller kör det prisar det för sin enkelhet och dess i princip gratispris. Förmodligen enkelt att sätta sig in i, framförallt spline-modellering och vanlig keyframeanimation.

Maya dumpade jag mest för att det var så hutlöst dyrt, samt inte tillförde något i jämförelse med lightwave - utan tvärtom saknade en vettig renderingsmotor... :] (ja, man får köpa till en tredjepartsrenderare - men hur kul känns det när LWs årligen spöar skiten ur konkurrenternas *bias*)

-
Lightwave, fortfarande vackrast gränssnitt, finns till flera plattformar (inte bara windows) och ser likadant ut oavsett plattform, amigaursprung (yeah!), utvecklare som lyssnar på användarna, versionsuppdateringar som inte är mygel (dvs från version 7.0 till 7.0b händer det MASSOR osv). Detta utöver de rent tekniska fördelarna, såsom en av industrins bästa renderingsmotorer, stöd för HDR (först med det), extremt lättarbetad subdivisionmodellering, främst via kub- eller punktförpunktmodellering, marknadens främsta polygonmodellerare i allmänhet enligt mig och många som inte ens kör LW, resurssnålt (jämfört med maya åtminstone, därmed inte sagt att man inte behöver 1GB+ minne för större scener med mycket tunga texturer ;p)

Öppna filformat, enkelt att skriva egna parsers till sin 3D-motor exempelvis.

Nackdelar är det givna avsteget ifrån exempelvis MAX arbetsflöde, är man gammal MAXare är det ofta svårt att byta till LW, men det går - lyckas alltid få några att byta varje år =D

För ett år sen eller två var priset en stor fördel, men nu har de flesta konkurrenterna också sänkt sina priser till en liknande nivå eller infört alternativa licensköp.

Åså har Newtek numer fler bilder i sitt galleri än Discrete 😉 (cred till forge för att notera denna meningslösa detalj)
http://www.lightwave3d.com/gal.....ightWave3D

Jag orkar inte gå in djupare på koncepten eller vad som skiljer, är det något är det bara att pm'a mig så fixar jag fram ett icq uin...

-edit- Åh, jag glömde juh - om du vill lära dig industrins ballaste 3D-programvara (om vi inte räknar med eventuella inhouseprodukter som vi inte vet något om): Houdini - där har du ett tufft program med en aning hög inlärningströskel dock 🙂
http://www.sidefx.com

.wey

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 330
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL