Maya|Programmering / Grafisk formgivning|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Maya
kottetrance
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1189
Member Since:
June 13, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 29, 2002 - 12:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Skulle bara kolla ifall det fanns nÄgon som pysslar med Maya hÀr...

Avatar
Weyland
Mina inlÀgg skrivs i binÀr kod
Medlem
Forum Posts: 133
Member Since:
January 8, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
197090
August 30, 2002 - 11:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Nja, min flickvÀn kör maya (!) - personligen sÄ Àr det dock bara Lightwave som gÀller, efter ett antal kurser i bÄde maya och max - ush ja ;]

http://www.flowersfx.com

newbee
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1116
Member Since:
May 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
203891
September 22, 2002 - 5:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Weyland wrote: Nja, min flickvÀn kör maya (!) - personligen sÄ Àr det dock bara Lightwave som gÀller, efter ett antal kurser i bÄde maya och max - ush ja ;]

Du som har testat olika 3D-program, vilket skulle du rekommendera om man vill ha ett program som ger en sÄ mÄnga möjligheter som möjligt i slutÀndan?

Har precis gjort den första tutorialen i 3ds max och det verkar ju ha rÀtt stora möjligheter.

Undrar ocksÄ vad det var som gjorde att du inte fortsatte att arbeta med maya eller 3ds max utan gick över till lightwave?

Tacksam för svar 🙂

Sauron of Mordor
Nu vet jag hur man gör inlÀgg!
Medlem
Forum Posts: 28
Member Since:
September 20, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
203992
September 23, 2002 - 4:35 am
sp_Permalink sp_Print

3D-Studio Max Rockar fÀtt.... :bok:

p_webb
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 486
Member Since:
December 6, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
208196
October 7, 2002 - 11:38 am
sp_Permalink sp_Print

Àr det lÀtt att lÀra sig

Sauron of Mordor
Nu vet jag hur man gör inlÀgg!
Medlem
Forum Posts: 28
Member Since:
September 20, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
211169
October 17, 2002 - 12:12 pm
sp_Permalink sp_Print

p_webb wrote: Àr det lÀtt att lÀra sig

laugh Det kan du avgöra efter du har anvÀnt det i ca 5 Ärs tid, dÄ kanske man lÀrt sig grunderna (precis som jag). Det Àr oerhört komplext, men det Àr just dÀrför det Àr sÄ kul (man blir aldrig fullÀrd). :bok:

Avatar
Weyland
Mina inlÀgg skrivs i binÀr kod
Medlem
Forum Posts: 133
Member Since:
January 8, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
213569
October 26, 2002 - 1:07 am
sp_Permalink sp_Print

Hmm.. dröjde med mitt svar, sorry 🙂

Jag dumpade MAX pĂ„ grund av det elĂ€ndiga grĂ€nssnittet (och pĂ„ den tiden begrĂ€nsad basprogramvaran (MAX3.x) som krĂ€vde plugins för ytterligare 30kkr för att nĂ„ upp till normal lightwavefunktionalitet 😉

Cinema4D Àr enkelt, logiskt och enormt kraftfullt - billigt Àr det ocksÄ.

Hash Animation Master har jag inte sjÀlv kört, men de jag kÀnner som kört eller kör det prisar det för sin enkelhet och dess i princip gratispris. Förmodligen enkelt att sÀtta sig in i, framförallt spline-modellering och vanlig keyframeanimation.

Maya dumpade jag mest för att det var sÄ hutlöst dyrt, samt inte tillförde nÄgot i jÀmförelse med lightwave - utan tvÀrtom saknade en vettig renderingsmotor... :] (ja, man fÄr köpa till en tredjepartsrenderare - men hur kul kÀnns det nÀr LWs Ärligen spöar skiten ur konkurrenternas *bias*)

-
Lightwave, fortfarande vackrast grÀnssnitt, finns till flera plattformar (inte bara windows) och ser likadant ut oavsett plattform, amigaursprung (yeah!), utvecklare som lyssnar pÄ anvÀndarna, versionsuppdateringar som inte Àr mygel (dvs frÄn version 7.0 till 7.0b hÀnder det MASSOR osv). Detta utöver de rent tekniska fördelarna, sÄsom en av industrins bÀsta renderingsmotorer, stöd för HDR (först med det), extremt lÀttarbetad subdivisionmodellering, frÀmst via kub- eller punktförpunktmodellering, marknadens frÀmsta polygonmodellerare i allmÀnhet enligt mig och mÄnga som inte ens kör LW, resurssnÄlt (jÀmfört med maya Ätminstone, dÀrmed inte sagt att man inte behöver 1GB+ minne för större scener med mycket tunga texturer ;p)

Öppna filformat, enkelt att skriva egna parsers till sin 3D-motor exempelvis.

Nackdelar Àr det givna avsteget ifrÄn exempelvis MAX arbetsflöde, Àr man gammal MAXare Àr det ofta svÄrt att byta till LW, men det gÄr - lyckas alltid fÄ nÄgra att byta varje Är =D

För ett Är sen eller tvÄ var priset en stor fördel, men nu har de flesta konkurrenterna ocksÄ sÀnkt sina priser till en liknande nivÄ eller infört alternativa licensköp.

ÅsĂ„ har Newtek numer fler bilder i sitt galleri Ă€n Discrete 😉 (cred till forge för att notera denna meningslösa detalj)
http://www.lightwave3d.com/gal.....ightWave3D

Jag orkar inte gÄ in djupare pÄ koncepten eller vad som skiljer, Àr det nÄgot Àr det bara att pm'a mig sÄ fixar jag fram ett icq uin...

-edit- Åh, jag glömde juh - om du vill lĂ€ra dig industrins ballaste 3D-programvara (om vi inte rĂ€knar med eventuella inhouseprodukter som vi inte vet nĂ„got om): Houdini - dĂ€r har du ett tufft program med en aning hög inlĂ€rningströskel dock 🙂
http://www.sidefx.com

.wey

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 30
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL