Meny på site.|Programmering / Grafisk formgivning|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Meny på site.
Kizo
Member
Medlem
Forum Posts: 5235
Member Since:
September 16, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 22, 2004 - 5:18 pm
sp_Permalink sp_Print

http://www.kizozik.com
Borde jag byta ut menyn till vanlig text istället för bilder?
I så fall, har ni något förslag på font och så.
Jag känner att jag inte gillar min meny som jag har nu.
Jag ska t.ex. ha undermenyer på vänster sida för delar som Images och E-zone. Så därför tror jag personligen att det skulle bli bättre med "text".
Vad tror ni?

Avatar
Templar-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1062
Member Since:
March 23, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
626291
May 22, 2004 - 7:01 pm
sp_Permalink sp_Print

jag gillade din meny...
bilder är ju bättre iochmed att dom ser likadana ut för alla, om du skriver nånting med en snygg font så måste ju alla som ska se hemsidan ha den fonten, annars får dom bara vanlig text...

Kizo
Member
Medlem
Forum Posts: 5235
Member Since:
September 16, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
626299
May 22, 2004 - 7:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Templar- wrote: jag gillade din meny...
bilder är ju bättre iochmed att dom ser likadana ut för alla, om du skriver nånting med en snygg font så måste ju alla som ska se hemsidan ha den fonten, annars får dom bara vanlig text...

Jo, men då kan man antingen använda en "standard" font, eller så går det väl att packa in fonts i sidor va? Så alla får den? Ungefär som man kan göra med musmarkörer?
Jag tror det i alla fall.

Avatar
Templar-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1062
Member Since:
March 23, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
626320
May 22, 2004 - 7:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Om det går att "packa in" en font skulle det vara underbart, pma mig om du kommer på hur de funkar 🙂

maGet
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 84
Member Since:
January 16, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
626344
May 22, 2004 - 8:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Ex.

Sedan inkluderar ni class="text" i t.ex en div eller td tag för att få det att fungera

Avatar
Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
Member Since:
September 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
626423
May 22, 2004 - 10:32 pm
sp_Permalink sp_Print

maGet wrote: Ex.

Sedan inkluderar ni class="text" i t.ex en div eller td tag för att få det att fungera

I ditt exempel packar du ju inte med själva fonten, du anger bara vilken font som skall användas, och om fonten inte finns i det datorsystem som visar websidan kommer det inte funka.

maGet
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 84
Member Since:
January 16, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
626434
May 22, 2004 - 10:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo, men lämpligtvis så låser man det till någon form av standard font som de flesta har tillgång till.

zcorpan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 848
Member Since:
December 26, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
626786
May 23, 2004 - 1:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker att du borde ha text istället för bilder, då det laddas snabbare. Jag tror tyvärr att det inte går att göra så att en ny font laddas hem automatiskt till klienten om den inte har den du vill ha... Men det går ju att få det att bli ganska snyggt ändå med en standardfont om du använder tex borders och hover-effekter med lämpligtvis css eller om du vill ha mer avancerade effekter kan du använda javascript. Jag tycker däremot inte att du ska använda flash till menyn då klienten kanske inte har pluginet och därmed inte kan navigera på din sida.

Vill du däremot använda en specialfont som alla inte har så rekommenderar jag att du använder bilder ändå. 🙂

Kizo
Member
Medlem
Forum Posts: 5235
Member Since:
September 16, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
626819
May 23, 2004 - 2:19 pm
sp_Permalink sp_Print

zcorpan wrote: Jag tycker att du borde ha text istället för bilder, då det laddas snabbare. Jag tror tyvärr att det inte går att göra så att en ny font laddas hem automatiskt till klienten om den inte har den du vill ha... Men det går ju att få det att bli ganska snyggt ändå med en standardfont om du använder tex borders och hover-effekter med lämpligtvis css eller om du vill ha mer avancerade effekter kan du använda javascript. Jag tycker däremot inte att du ska använda flash till menyn då klienten kanske inte har pluginet och därmed inte kan navigera på din sida.

Vill du däremot använda en specialfont som alla inte har så rekommenderar jag att du använder bilder ändå. 🙂

Jo, jag har tänkt på det där med Flash, och kommit till samma slutsats. Och jag orkar inte göra två versioner, en med och en utan.
Och t.ex. på flashintrot så har jag en skipknapp utanför flashfilen.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 43
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL