Menyn raden flyttar position ¿|Programmering / Grafisk formgivning|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Menyn raden flyttar position ¿
Cezar
Member
Medlem
Forum Posts: 2708
Member Since:
January 20, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 27, 2004 - 8:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Min Menyrad ändrar position när jag inte har min browser i full storlek, har testat med 2 olika skärmar och det värkar vara så för alla. Vad är problemet tro? Försök hålla er till ämnet och kritisera inge annat på sidan, det blir lätt så när man inte vet svaret exakt. Sidan finner ni på: http://johnnydesign.zapto.org

Mathias_2
Member
Medlem
Forum Posts: 4544
Member Since:
June 30, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
680384
July 27, 2004 - 9:01 pm
sp_Permalink sp_Print

"inte har min browser centrerad". Vad menar du med det?

Ett tips: Sidan ser knasig ut i firefox.

pcw
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 853
Member Since:
February 23, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
680431
July 27, 2004 - 10:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Gick oxo in o kollade i ff o den såg en aning konstig ut.. grafiken överst var i centrum.. och allt nedanför var skjutet till vänster.. sen så fungerade inga länkar.

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
Member Since:
December 25, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
680691
July 28, 2004 - 8:34 am
sp_Permalink sp_Print

Här har du lite saker du kan börja med att rätta till,
http://validator.w3.org/check?.....dns.com%2F

Cezar
Member
Medlem
Forum Posts: 2708
Member Since:
January 20, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
681166
July 28, 2004 - 4:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Mathias wrote: "inte har min browser centrerad". Vad menar du med det?

Ett tips: Sidan ser knasig ut i firefox.

"i full storlek" ska det vara. Mm det jag försöker reda ut, kan du ta en screen? Jag följer inte CSS standarden riktigt men det ska väll gå att fixa ...

Cezar
Member
Medlem
Forum Posts: 2708
Member Since:
January 20, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
681167
July 28, 2004 - 4:30 pm
sp_Permalink sp_Print

pcw wrote: Gick oxo in o kollade i ff o den såg en aning konstig ut.. grafiken överst var i centrum.. och allt nedanför var skjutet till vänster.. sen så fungerade inga länkar.

Länkarna ska inte funka nu, vill bara se till så att designen funkar.

Mathias_2
Member
Medlem
Forum Posts: 4544
Member Since:
June 30, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
681172
July 28, 2004 - 4:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Cezar wrote: [quote=Mathias]"inte har min browser centrerad". Vad menar du med det?

Ett tips: Sidan ser knasig ut i firefox.

"i full storlek" ska det vara. Mm det jag försöker reda ut, kan du ta en screen? Jag följer inte CSS standarden riktigt men det ska väll gå att fixa ...

Ett skärmskott:

http://mattenet.no-ip.com/jd.jpg

Cezar
Member
Medlem
Forum Posts: 2708
Member Since:
January 20, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
683196
July 30, 2004 - 5:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Mathias wrote: [quote=Cezar][quote=Mathias]"inte har min browser centrerad". Vad menar du med det?

Ett tips: Sidan ser knasig ut i firefox.

"i full storlek" ska det vara. Mm det jag försöker reda ut, kan du ta en screen? Jag följer inte CSS standarden riktigt men det ska väll gå att fixa ...

Ett skärmskott:

http://mattenet.no-ip.com/jd.jpg

Det problemet är fixat men testa nu att ändra storlek på browsern så den inte är i full storlek så ser man att menyraden ligger ca 1px fel.

Mathias_2
Member
Medlem
Forum Posts: 4544
Member Since:
June 30, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
683205
July 30, 2004 - 5:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Cezar wrote: [quote=Mathias][quote=Cezar][quote=Mathias]"inte har min browser centrerad". Vad menar du med det?

Ett tips: Sidan ser knasig ut i firefox.

"i full storlek" ska det vara. Mm det jag försöker reda ut, kan du ta en screen? Jag följer inte CSS standarden riktigt men det ska väll gå att fixa ...

Ett skärmskott:

http://mattenet.no-ip.com/jd.jpg

Det problemet är fixat men testa nu att ändra storlek på browsern så den inte är i full storlek så ser man att menyraden ligger ca 1px fel.

Det är inte alls fixat och jag ser då inget fel med menyraden.

Avatar
Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
March 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
683218
July 30, 2004 - 5:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Fortfarande inte omtyckt av min EldRäv.
http://ctrl-alt-delete.nu/stuff/fel.jpg

Du kanske skulle lägga in allt i en table så att det samkörs under samma Align standard ?
Dvs. table in table.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Cezar
Member
Medlem
Forum Posts: 2708
Member Since:
January 20, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
683273
July 30, 2004 - 6:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Ctrl wrote: Fortfarande inte omtyckt av min EldRäv.
http://ctrl-alt-delete.nu/stuff/fel.jpg

Du kanske skulle lägga in allt i en table så att det samkörs under samma Align standard ?
Dvs. table in table.

Jo, konstigt. De andra sa att det funkade. Testa att bara tryck F5, det kanske var en bugg eller att den inte har uppdaterat css:en.

Avatar
Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
March 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
683279
July 30, 2004 - 6:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan reloada hur många ggr som helst. Kanske det är IE som det fungerar då ?

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Bar-Code
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 705
Member Since:
September 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
683358
July 30, 2004 - 8:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Ett väldigt hett tips är att du själv installerar fler webläsare så att du kan testa allteftersom du utvecklar din sida. Det är ju inte något problem att ha flera webläsare installerade, och de största finns i gratisversioner. Åtminstone bör du ha IE, Opera, och Mozilla/Firefox. Sen kan man gå hur långt som helst och installera fler för tester.
På så sätt kan du undvika allt sånt här. Det dyker upp saker hela tiden som skiljer sig mellan olika läsare när man utvecklar en hemsida. Bara en sån irriterande sak som att Mozilla och IE tolkar vissa CSS styles olika. Satt i två timmar och försökte få ramen på en meny att tolkas och positioneras likadant i IE och Mozilla en gång innan jag lyckades...

Installera fler läsare och kolla av med jämna mellanrum.

Cezar
Member
Medlem
Forum Posts: 2708
Member Since:
January 20, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
683859
July 31, 2004 - 1:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok.

Cezar
Member
Medlem
Forum Posts: 2708
Member Since:
January 20, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
683874
July 31, 2004 - 1:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Förstår inte vad som är fel. Raden längst ned stanar kvar i mitten och jag testade även att göra ett nytt ID i css filen som jag döpte till table och skrev text-alignt: center och omfamnade därmed alla divar och tables men den i mitten stannar fortfarande till vänster. Behöver hjälp med att fixa detta.

Bar-Code
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 705
Member Since:
September 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
684090
July 31, 2004 - 7:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Orkar inte sätta mig in i alltihop särskilt mycket, men om jag plockar bort allt innehåll inom taggarna

och

så fungerar centreringen utmärkt. Se följande exempel som fungerar vad gäller centreringen med samma stil.css som du använder.

<div id=meny>
TEST
</div>

Det kan alltså vara så att problemet ligger i innehållet mellan dessa taggar. Det kan till exempel vara så att du har missat att avsluta en tag någonstans, skrivit

istället för

(har jag själv varit med om med liknande resultat) eller nåt åt det hållet. Mozilla och Firefox är känsliga för sånt, medan IE är sämre på andra saker... Gå hur som helst igenom koden mellan dessa taggar för att kolla efter fel eller missar.

Hur som helst kan det vara bra att börja från det hållet ibland. Att kommentera bort i princip all kod, och sen återintroducera koden igen fast i små bitar. Då kan man lokalisera var problemet ligger på ett enklare sätt än om man sitter med hela koden framför sig och ska försöka komma på vad problemet är.
Gör så, och lycka till!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 42
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL