Min första sida med databas|Programmering / Grafisk formgivning|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Min första sida med databas
Avatar
Segbarn
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 332
Member Since:
March 1, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 7, 2006 - 1:18 am
sp_Permalink sp_Print

Hej,

jag har precis installerat apache, php och mysql. Det verkar funka bra och jag förstår hur de interagerar.

Det jag vill göra nu är en hemsida med användarhantering (man måste logga in för att komma åt vissa sidor) och integrerat phpBB.
Jag vill också ha en liten databas där användarna kan lägga in saker om dig själva. Man ska sen kunna söka på folk som har samma egenskap.

Det här är nog ingen svår sak men jag vet inte hur jag ska börja.
Det känns som jag borde använda någon template för att köra användarhanteringen och sedan lägga till resten själv.

Har ni några tips på hur jag ska gå till väga eller vilka användarhanteringsmallar jag kan leecha på?

Tack!

SupahMan
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 219
Member Since:
December 3, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1099958
December 7, 2006 - 9:32 am
sp_Permalink sp_Print

Det är faktiskt inte såå jättelätt. Det bästa vore att koda det själv.

Det lättaste där att lära sig göra formuläret där användarna lägger till infon om sig själva.

Det svåraste, sökningen(tycker iaf jag).

En inloggning är lätt, en säker inloggning med bra registrering osv är lite mer komplicerat dock.

idg.se/webstudio phpguiden...
samt
phpportalen.net kan ge dig bra hjälp att komma igång:)

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
Member Since:
December 25, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
1099969
December 7, 2006 - 10:02 am
sp_Permalink sp_Print

Experimentera, inget av det du vill göra är speciellt svårt, men tro inte att det blir helt rätt första gången. Att försöka använda någon färdig template och bygga vidare på den är en väldigt dålig idé i mitt tycke eftersom man som nybörjare väldigt sällan fattar den stora bilden.

Läs guider och följ dom, dock inte till punkt och pricka, testa lite själv och se om resultatet blir vad du förväntar dig. Det finns guider för hur man gör inloggning och sådant helt från grunden om du googlar.

gurragustaf
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 126
Member Since:
January 14, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1101019
December 11, 2006 - 8:33 pm
sp_Permalink sp_Print

kodade ett litet mail system det första jag gjorde...
Blev faktiskt lite gråhårig men jag lärde mig mycket av det.

Men börjar du från börjar får du en bra uppfattning av vad du egentligen gör. Sen när du har fått det att fungera så ska du optimera det också...
På samma system kan du sen bygga på nya saker och gör att du kan lära dig mer och mer...

Avatar
Segbarn
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 332
Member Since:
March 1, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1101184
December 12, 2006 - 4:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack för tipsen grabbar!

Om jag vill använda phpbb tycker ni fortfarande att jag ska försöka ordna användarhanteringen på resten av sidan från scratch?

Borde man inte kunna låta forumets användarhantering sträcka sig över hela sidan istället?
Annars har man ju två separata inloggningar och det gör ju ingen glad.

Jag har tittat på PHP-nuke som påstår att de har phpbb integrerat. Finns det nån smalare variant av php-nuke som bara underlättar för den som vill använda phpbbs användarhantering på hela sin sida?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 72
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL