Minska antalet bild-filer på hemsida|Programmering / Grafisk formgivning|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Minska antalet bild-filer på hemsida
swe_reptile
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 18
Member Since:
July 20, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 23, 2002 - 9:08 am
sp_Permalink sp_Print

Goddag på er.

Jag har ett litet problem med en sida jag håller på att göra. Den innehåller en massa information och bilder om musikvideor. Problemet är att bilderna börjar närma sig 500 i antalet. Med andra ord tar det en jä*la tid att slänga upp sidan på mitt konto.
Jag undrar om det finns nått sätt att packa ihop bilderna så det blir en stort packet av alltihopa och att den aktuella bilden sedan packas upp när den ska visas. Eller finns det nått annat smartare sätt? 😕

Vore tacksam för svar.

daggerr
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1367
Member Since:
August 7, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
195419
August 23, 2002 - 1:11 pm
sp_Permalink sp_Print

vissa ftp-servrar och klienter har stöd för att skicka en komprimerad ström, att den typ tarar å gzippar on the fly.. smidigt faktiskt.

jonaz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 940
Member Since:
May 8, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
195662
August 24, 2002 - 10:20 am
sp_Permalink sp_Print

Finns ett sätt om du använder Orion eller Weblogic som webbserver. Vet att men med dessa kan man göra en "remote" deployning. (Finns säker flera andra också). Det enklaste sättet att göra detta är att först packa ihop filerna i .war- & .jar-filer och göra en ear-fil av dessa! Filtyperna använder samma typ an komprimering som zip. Dessa packas sedan upp av servern.

Men tyvärr så gissar jag att du inte använder en av ovanstående servrar!?

Isf så blir det kanske lite värre. Om du kan progammera så borde du kunna göra t.ex. en Java Servlet som tar emot förfrågningarna om bilder och skickar tillbaka rätt bild från en zip-fil. Finns klasser för att läsa zipfiler som är mkt enkel att använda.

Men du kommer nog inte att lösa ditt roblem ändå... Det är nämligen så att det inte ger så mkt att komprimera redan komprimerade filer vilket jag antar att du använder (kanske jpeg eller gif?). Det kan tom vara så att filerna blir störe om du komprimerar dem, kolla själv får du se!

Förutom det sista var detta bara lite ideér som jag är medveten om att du troligen inte har så mkt nytta av, men ändå....

Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB

swe_reptile
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 18
Member Since:
July 20, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
195780
August 24, 2002 - 5:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack för svaren.

Jonaz, det du nämnde om att programmera lite Java var verkligen inte en så dum idé. Storleken på filerna bryr jag mig inte så mycket om, utan det är antalet filer som jag vill minska ned på. Tror jag skall klura lite på det. 🙂

daggerr
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1367
Member Since:
August 7, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
195796
August 24, 2002 - 6:32 pm
sp_Permalink sp_Print

har du ett shell där du har din hemsida? isf så är det ju bara att ftpa upp en zip å pack a upp den med sitt shell. enklast 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 39
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL