November 24, 2001
Jag har en hypotes som jag skulle vilja ha synpunkter på. Sedan några månader tillbaka har jag funderat på att registrera ett domännamn och flera gånger har jag testat om det varit ledigt när det dyker upp erbjudande om registrering. Alla gånger har det varit ledigt. Idag hade jag beslutat mig och skulle registrera det hos Spray som har ett erbjudande i samarbete med Tripod. Döm om min förvåning när jag fick beskedet att det var upptaget! Jag provade att skriva in URL:en och det visade sig vara registrerat (men inte tagit i bruk) av ett företag som hette Network Solutions. Jag kollade in deras sida och det visade sig att de förutom att registrera domännamn även sålde domännamn och man kunde även bevaka upptagna namn.
Det anmärkningsvärda är att namnet är ganska ovanligt och jag kan inte förstå varför någon annan skulle vilja ta det. Jag misstänker att domännamnet registrerats eftersom jag gjort sökningar om det varit ledigt några gånger.
Finns det belägg för min "konspirationsteori"? Hur får jag "tillbaka" namnet? Kan man på något sätt se vem som registrerat namnet?
1 Guest(s)