August 20, 2001
Hej. Kan någon säga vad som är fel i detta program. Man ska mata in ett tal och om det talet är mellan 1-9 så ska programmet skriva ut att det ligger inom intervalet. Om det ligger utanför, tex -5,0,10 så ska programmet skriva ut att det ligger utanför intervalet. Anger man -5 så funkar det, men anger man 10 så funkar det inte...
import extra.*;
public class Labb2Uppg5 {
public static void main(String[] arg) {
int x = 0;
System.out.print("Ange ett tal: ");
x = Input.readInt();
if (x < 10) {
if (x > 0)
System.out.println("Talet " + x + " ligger inom intervallet");
}
else
System.out.println("Talet " + x + " ligger inte inom intervallet");
Input.paus();
}
}
January 15, 2004
Slartibartfast wrote: vad jag ser verkar en del klamrar fattas...
Dom klammrarna hjälper inte, det t.om. gör att pusfunktionen endast körs då x >= 10.
Fast jag anser att man bör använda klammrar öven då man bara ska köra en sats. Det gör det en aning lättare att se vilket block en sats tillhör och man slipper missa att lägga till klammrar då man vill köra flera satser i blocket.
Edit:
[OT] Intressant att personen bakom det uselt odokumenterade Output-klassen valt den Svenska stavningen paus och inte pause då alla andra funktioner är på Engelska. Fast å andra sidan så är det en salig blandning mellan svenska och engelska i hela Extra-paketet. Sen bör man dessutom lägga upp ordentlig javadoc dokumentation till ens studenter om de ska använda paket som inte ingår i Suns SDK.
[/OT]
March 10, 2003
ren wrote: [quote=moddanrazer]släng in 2 if satser till där du anger att om x >= 10 och x <= -5 .. så hade jag nog gjort..dock skriver jag inte java..men borde bli samma..tstat?
Förrutom att det inte är intervallet (-5, 10) som ska kollas.
oj, sätt 1 och 9 där då.. och sen kör else på resten
January 15, 2004
zcorpan wrote: går det inte att:
if ((x > 0) && (x < 10))
{
...
}?
Det går att göra så, men det fick man inte. Detta fragår desvärre ej i tråden men om man listar ut att DiDi läser nybörjarkurs i java på MAH så kan man se i labbuppgifterna att man inte får använda && och sånt i den här uppgiften. Men med ditt förslag får man nog den snyggaste och mest lättlästa lösningen.
October 7, 2002
ren wrote:
Edit:
[OT] Intressant att personen bakom det uselt odokumenterade Output-klassen valt den Svenska stavningen paus och inte pause då alla andra funktioner är på Engelska. Fast å andra sidan så är det en salig blandning mellan svenska och engelska i hela Extra-paketet. Sen bör man dessutom lägga upp ordentlig javadoc dokumentation till ens studenter om de ska använda paket som inte ingår i Suns SDK.
[/OT]
Extra-paket? Kan kika i min Java-bok vid tillfälle, Jan Skansholm hade ett sådant, och kan även svenska...
1 Guest(s)