Nybörjar programmering|Programmering / Grafisk formgivning|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Nybörjar programmering
Daniel aka [NH]Nostra
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1972
Member Since:
December 20, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 20, 2001 - 12:41 am
sp_Permalink sp_Print

Vad tycker ni man skall börja med?

Många säjer Visual Basic. Stämmer det?

Har de olika språken mycket gemensamt?

Peter Blom
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1441
Member Since:
December 23, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
15767
May 20, 2001 - 12:44 am
sp_Permalink sp_Print

jag började med pascal och sedan till C++. Tyckte det kände ganska bekvämt (om än lite onädigt då pascal egentligen suger smile)

Snowman
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 244
Member Since:
February 26, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
15832
May 20, 2001 - 3:26 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker man ska börja med VB för det är ett grundläggande språk för många olika sorters programeringar.

Weeblie
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 381
Member Since:
December 28, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
15890
May 20, 2001 - 10:17 am
sp_Permalink sp_Print

c++ SÅ KLART!

Sajko
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 151
Member Since:
April 1, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
15893
May 20, 2001 - 10:19 am
sp_Permalink sp_Print

VB är väl okej om man ska göra enkla saker, men vill man göra något lite mer krävande, som ett spel, etc. Märker man snabbt VB's begränsningar.

Börja med Java. Ganska enkelt och dessutom är syntaxen lik C/C++ så det blir lätt att byta när du har "ledsnat" på Java.

Java är inte heller så snabbt, men möjligheten att göra grafiska saker enkelt gör det ganska väl lämpat för nybörjare.

En bok som jag kan rekommendera är Java Direkt. Den är helt enkelt bäst! Väldigt lätt att förstå och många bra exempel. Kan även användas som uppslagsbok (allt finns inte med, men det viktigaste finns).

Vill du satsa lite "hårdare" kan du ju alltid börja med C++ direkt. Så svårt är det inte, bara man har viljan att lära sig. Själv tycker jag nog att C++ är enklare än VB på vissa ställen. Visserligen har jag skrivit betydligt mer C++ än VB, men jag har även läst Java och PHP i skolan och då märker man direkt hur mycket lättare det blir om man kan C++ innan (eller tvärtom).

För att göra meddelandet ännu lite längre fortsätter jag med php...hehe

Nä, jag skojade bara. smile

carnail
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 666
Member Since:
April 9, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
15954
May 20, 2001 - 11:08 am
sp_Permalink sp_Print

Frågan var ju vad man ska börja med, och då bör du ta VB. Försöker du dig på tex C++ så kommer du tröttna ganska fort...det får bli en senare grejj.
Ration i C++ för vad du knackar in och vad du får för output av det är mindre än i VB.

Nierd
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 79
Member Since:
May 27, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
19570
May 30, 2001 - 10:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag skulle rekommendera att du börjar med Pascal. Vinsterna med att börja med ett sådant språk som egentligen inte har ett så stort användningsområde är att du lär dig att strukturera programmen och når en större förståelse för hur programmering fungerar.

Dessutom får du väldigt lätt att fortsätta programmera i Delphi. När du känner dig mogen för att gå vidare.

Själv började jag med Pascal, fortsatte med C / C++ sen Delphi efter det C++ Builder och nu håller jag på och lära mig Java och assembler...

De stegen är inget jag har ångrat eftersom jag hela tiden får nytta av gamla kunskaper och språken egentligen är uppbyggda på samma sätt. Det enda som skiljer är syntaxen och användningsområdena. Om man bortser ifrån assembler förstås som är ett lågnivå-språk (= ett språk som kommunicerar närmre maskinvaran).

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 91
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL