öppna filer från windows automatiskt i vb-program|Programmering / Grafisk formgivning|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
öppna filer från windows automatiskt i vb-program
x-Troop-x
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 50
Member Since:
October 26, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 27, 2005 - 9:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Var hälsade alla!

Jag skriver på ett enkelt program för bildhantering, vilket redan klarar av att öppna filer. Problemet är att jag inte vet hur jag ska få proceduren att fungera genom explorer (windows) embarassed . Jag skulle vilja att någon vänlig själ, om möjligt, förklarar för mig hur jag skall gå till väga för att kunna förvänta mig att jag "får in sökvägen till den bild som man har dubbelklickat på" i en funktion någonstans i koden, efter det att jag kopplat exempelvis alla bmp-bilder i windows till min programfil.

När det gäller VB är jag inte direkt någon expert (understatement), så ni får försöka att ha tålamod med mig.

Tack på förhand!

x-Troop-x
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 50
Member Since:
October 26, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
831345
January 27, 2005 - 10:23 pm
sp_Permalink sp_Print

problem löst.

ren
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 833
Member Since:
January 15, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
831355
January 27, 2005 - 10:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Disclaimer: Jag är ingen VB programmerare så det blir inga detaljer.

Vill du att det ska startas upp en ny instans av programmet när du dubbelklickar? I så fall tror jag inte att det ska vara så farligt för dig, även om jag inte har någon som helst aning om exakt hur det ska gå till i VB.
När man dubbelklickar på en fil så kommer programmet som filen är associerat med att köras med sökvägen till filen som argument.
Det är alltså bara att läsa inargumneten till programmet.

Om du redan har en instans av programmet och du vill att dubbelkickningar av filer ska resulter i att filer öppnas i programmet du kör istället för att starta upp ett nytt program så blir det jobbigare.

Vi kallar den redan körande instansen av programmet för instans1 för att inte krångla till det för mycket.
När du dubbelklickar på filen så kommer en ny instans (instans2) av programmet startas. I början av programmet, innan du gjort allt för mycket, så måsta man kolla om det finns någon annan instans av programmet som körs. Instans 2 kommer då se att instans1 redan körs. Därefter skickar man ett meddelande från instans2 till instans1. I meddelandet måste det framgå att det är en fil som ska öpnnas och sökvägen till filen.
När meddelandet är skickat så ska instans2 stänga ner sig.

Edit:

x-Troop-x wrote: problem löst.

Grrrr! 👿

Hade jag något rätt?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 63
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL