July 22, 2003
Kan man göra så ?
Har nämligen en topframe och sen en höger och en vänsterframe.
När jag klickar på länken i topframe så vill jag att det ska öppnas en sida i vänsterframen och en annan sida i högerframen.
Går det att göra så ?
det är HTML det gäller 🙂
Använder programmen Microsoft Frontpage, Dreamweaver MX och notepad 🙂
//Stellan
December 26, 2003
Ja, det går med lite JavaScript.
July 22, 2003
zcorpan wrote: Ja, det går med lite JavaScript.
Jag kör bara med iframe så det kanske inte fungerar, men jag får försöka 🙂
Tack 🙂
Edit: Det fungerade fint 🙂
Tack för den snabba hjälpen zcorpan och The_Mayhem 😀
Edit igen: Det fungerar lokalt iaf, undrar om någon kan bekräfta att det fungarar online också ? 🙄
July 22, 2003
Tänkte på en annan sak.
Om man har html filerna i en mapp och har bilder i en undermapp, tex bilder.
Hur ska jag skriva i html koden för att koden ska förså att bilderna ligger i en undermapp.
Läste nåt om att man ska skriva "./bild.jpg" för att få den att förstå att bilden ligger i en undermapp.
Någon som vet ? 🙂
Edit: Det löste sig 🙂 Skrev till "bilder/bild.gif" istället för "./bild.gif"
July 22, 2003
Nu är jag tillbaka igen med en ny fråga 😀
Jag har katalogiserat filerna som på bilden, men problemet är att i css mappen länkar ett stylesheet till bakgrundsbilden som ligger i bilder mappen. Men jag får inte stylesheeten att hitta bilden i bilder mappen.
Har skrivit såhär:
body { background-image: url(bilder/back.gif); background-repeat: no-repeat; background-position: top center; background-attachment: fixed; style="background-color:transparent"; background-color: #3F5C71} }
men den hittar inte bilden i bilder mappen.
Hur ska jag skriva ? 🙄
[Image Can Not Be Found]
Vet inte om första bilden fungerar så jag postar en till
[Image Can Not Be Found]
Hjälp uppskattas verkligen 🙂
Edit: Fungerar den första bilden förresten ? 🙄
December 26, 2003
Båda bilderna fungerar. Du använder ../ för att gå uppåt i mappstrukturen.
background-image: url(../bilder/back.gif);
./ talar om att du är i samma mapp. Man behöver inte använda ./ om man länkar till en annan fil än index i samma mapp. Om man vill länka till index kan man använda tex
Start
Och / är roten. Tex
Home
December 26, 2003
Förresten, om man har inaktiverat JavaScript kan man inte navigera alls på din sida, och sökmotorer som varken har stöd för (i)frames eller JavaScript kan omöjligt hitta annat än indexsidan.
Jag kan alltså inte direkt rekommendera den här metoden. Jag brukar använda PHP för att inkludera olika filer. Det går förstås lika bra med ASP eller andra serverskriptspråk.
July 22, 2003
zcorpan wrote: Förresten, om man har inaktiverat JavaScript kan man inte navigera alls på din sida, och sökmotorer som varken har stöd för (i)frames eller JavaScript kan omöjligt hitta annat än indexsidan.
Jag kan alltså inte direkt rekommendera den här metoden. Jag brukar använda PHP för att inkludera olika filer. Det går förstås lika bra med ASP eller andra serverskriptspråk.
Men vilka sökmotorer har inte stöd för Javascript och frames då ? 🙄
Sidan får vara såhär tills vidare 😛 Första hemsidan jag gör så jag gör så gott jag kan 🙂
Tack för tipset iaf 🙂
December 26, 2003
Blaxxor wrote: Men vilka sökmotorer har inte stöd för Javascript och frames då ? 🙄
Frågan är snarare vilka sökmotorer som har stöd för JavaScript och/eller frames. Så vitt jag vet finns det inga.
- Hoppa över frames, du har förmodligen ingen som helst nytta av dem
- Lär dig göra en layout utan tabeller
- Undvik JavaScript och flash så gott det går
- Testa dina sidor med IE, Firefox, Opera och Lynx
och Safari
Lycka till 😉
July 22, 2003
Det var många tips 🙂
Men att göra en sida utan frames vet jag inte hur det går.
Vill ju ha som jag har, men jag är absolut nollställd när det gäller att länka sidor utan frames.
Som du ser på sidan länkas ju en länk till två sidor.
Vet inte hur jag ska kunna göra det utan frames 🙁
December 26, 2003
Om servern har PHP kan du göra såhär: http://liaislandshastar.com/zc...../includes/
1 Guest(s)