php mySQL webbserver (gratis) och ett forum|Programmering / Grafisk formgivning|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
php mySQL webbserver (gratis) och ett forum
gasolin
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 591
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 13, 2003 - 5:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja, tänkte leka lite med forum i PHP4 och MySQL och skulle därför vilja ha tips på gratis webbservers som erbjuder dessa två språk, som lycos erbjuder, fast letar efter ett annat (helts utan någon reklam). Och undrar vad det finns för andra bra/lätthanterliga forum (som phpBB) som man kan använda, eftersom jag tycker phpBB är väldigt segt (eller är det Lycos servrar som gör det så segt?)

Lite tips tack

Mathias_2
Member
Medlem
Forum Posts: 4544
252350
January 13, 2003 - 5:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Webbhotell - spray

Forum - http://kennel.dyndns.org

gasolin
Kommer du hit ofta?
Medlem
252427
January 13, 2003 - 6:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Mathias wrote: Webbhotell - spray

Forum - http://kennel.dyndns.org

Spray är lycos (?)
Något annat tips, tycker spray/lycos är så sega, går knappt och använda phpBB om man är ensam

tack för forumet, fler tips någon?

Mathias_2
Member
Medlem
252488
January 13, 2003 - 7:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Det bästa är väl ändå att sätta upp en egen server med apache, php och mysql. Jag använder alla tre på arbetsdatorn och det funkar ju bra.

Iceman
Member
Medlem
Forum Posts: 4735
252519
January 13, 2003 - 7:53 pm
sp_Permalink sp_Print

gasolin wrote: Ja, tänkte leka lite med forum i PHP4 och MySQL och skulle därför vilja ha tips på gratis webbservers som erbjuder dessa två språk, som lycos erbjuder, fast letar efter ett annat (helts utan någon reklam). Och undrar vad det finns för andra bra/lätthanterliga forum (som phpBB) som man kan använda, eftersom jag tycker phpBB är väldigt segt (eller är det Lycos servrar som gör det så segt?)

Lite tips tack

phpBB är ett mycket snabbt forum, så det lär vara servern det ligger på som är problemet.

Jag har precis fixat en Apache webserver på en win2k dator här hemma, med php och MySQL. Ska man hålla på och exprimentera och så, så är det schysst att göra det lokalt, eftersom det är lätt att ändra på saker och ting, och det går väldigt snabbt 🙂

Mathias_2
Member
Medlem
252638
January 13, 2003 - 9:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Hittade ett mycket bra gratis webbhotell med stöd för php/mysql, asp m.m.

http://www.friserverplads.dk/ danskt...

Jag har dock inte förstårr hur man skapar en databas, men de jobbar tydligen på det.

Edit: test -> http://www.friserverplads.dk/m.....-wallgren/

gasolin
Kommer du hit ofta?
Medlem
252743
January 14, 2003 - 7:12 am
sp_Permalink sp_Print

Mathias wrote: Det bästa är väl ändå att sätta upp en egen server med apache, php och mysql. Jag använder alla tre på arbetsdatorn och det funkar ju bra.

Jo, om jag hade haft en fast uppkoppling så hade jag självklart haft en egen server (har jag alltid drömt om laugh ) men nu sitter man på ett ruttet 56,6k Modem 🙁

gasolin
Kommer du hit ofta?
Medlem
252744
January 14, 2003 - 7:15 am
sp_Permalink sp_Print

Iceman wrote: [quote=gasolin]Ja, tänkte leka lite med forum i PHP4 och MySQL och skulle därför vilja ha tips på gratis webbservers som erbjuder dessa två språk, som lycos erbjuder, fast letar efter ett annat (helts utan någon reklam). Och undrar vad det finns för andra bra/lätthanterliga forum (som phpBB) som man kan använda, eftersom jag tycker phpBB är väldigt segt (eller är det Lycos servrar som gör det så segt?)

Lite tips tack

phpBB är ett mycket snabbt forum, så det lär vara servern det ligger på som är problemet.

Jag har precis fixat en Apache webserver på en win2k dator här hemma, med php och MySQL. Ska man hålla på och exprimentera och så, så är det schysst att göra det lokalt, eftersom det är lätt att ändra på saker och ting, och det går väldigt snabbt 🙂

Japp, speciellt om man sitter på modem så är det lättare att exprimentera med ett forum lokalt, men får inte apache, php och mysql att sammarbeta riktigt bra :/ Ska formatera om datorn snart, men sen så skulle jag behöva en liten guide hur man fixar mysql, php och apcahe på sin dator. Eller jag tror att det är MySQL som strular, för php och apachen fungerar som det ska men när jag ska installera phpBB så får jag bara Couldn't connect to database...

gasolin
Kommer du hit ofta?
Medlem
252745
January 14, 2003 - 7:19 am
sp_Permalink sp_Print

Mathias wrote: Hittade ett mycket bra gratis webbhotell med stöd för php/mysql, asp m.m.

http://www.friserverplads.dk/ danskt...

Jag har dock inte förstårr hur man skapar en databas, men de jobbar tydligen på det.

Edit: test -> http://www.friserverplads.dk/m.....-wallgren/

Ahh, just det, använda dem förut, fast har dom support för MySQL? har för mig att dom inte hade fixat det(fast det står på deras hemsida att dom har det). Kan ju test iaf, tackar...

Mathias_2
Member
Medlem
252882
January 14, 2003 - 3:16 pm
sp_Permalink sp_Print

De har problem med mysql just nu fick jag som svar när jag skickade mail. Servern är nere nu och antagligen fixar dom det.

En annan jobbig sak med det där webbhotellet är att det inte har stöd för FTP-uppladdning. Det tog mig 20 minuter att ladda upp alla filer.

warzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 909
253533
January 15, 2003 - 3:42 pm
sp_Permalink sp_Print

hmm.. när ni engång är inne på det där med forum så tänkte jag passa på att fråga, ifall man nånstans kan lära sig antingen sakligt lätt hur man skall "bygga" ett forum, eller om det finns någo färdiga att ladda ner nånstans ifrån, bara att modifiera för eget bruk o sätta ut på server?

Mathias_2
Member
Medlem
253543
January 15, 2003 - 3:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Detta som NH kör är ju faktiskt gratis. Inte många som vet det. http://www.phpbb.com . Kör det själv och jag behövde inte modifiera någonting. Bara att skapa en databas och köra install.php

warzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 909
253731
January 15, 2003 - 9:09 pm
sp_Permalink sp_Print

cool! måste nu bara si om jag får php stödet i apache att fungera på linux burken 🙂 Sen ska vi börja pröva forumet =)
Jag tycker att jag har set den här varianten av forumar lite var stans på webben, så jag antog att det är någonslags gratis version. Men jag har inte haft en aning om vad jag skulle söka på. Tackar!

NBK
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 397
254576
January 17, 2003 - 10:07 am
sp_Permalink sp_Print

Jepp, phpBB-forumet äger verkligen - sååå lätt att slänga upp. Dessutom går det ju att modifiera hur det hela ser ut ganska lätt, och om du inte orkar det så finns det "skins" som man bara laddar ner och installerar, så blir layouten helt annorlunda.

-siN-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 933
254818
January 17, 2003 - 6:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Mathias wrote: Detta som NH kör är ju faktiskt gratis. Inte många som vet det. http://www.phpbb.com . Kör det själv och jag behövde inte modifiera någonting. Bara att skapa en databas och köra install.php

kör det här me, det e skitbra fast det är ju aldrig nån inne på mitt forum, så what a fuck....

Mathias_2
Member
Medlem
254898
January 17, 2003 - 8:56 pm
sp_Permalink sp_Print

gurk_burk wrote: [quote=Mathias]Detta som NH kör är ju faktiskt gratis. Inte många som vet det. http://www.phpbb.com . Kör det själv och jag behövde inte modifiera någonting. Bara att skapa en databas och köra install.php

kör det här me, det e skitbra fast det är ju aldrig nån inne på mitt forum, så what a fuck....

Jag har nu skrivit i ditt forum. Det är ju svårt att få besökare till ett forum. jag har som mest haft 10 inlägg.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 90
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL