Problem med CSS|Programmering / Grafisk formgivning|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Problem med CSS
cottongrass
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 23
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 11, 2005 - 6:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok - jag erkänner. Jag är totalt grön när det gäller att bygga hemsidor. Alla dessa begrepp med HTML och standarder och grejer är fortfarande lite luddiga. MEN nu är det så att jag har blivit webmaster i min förening och ska bygga upp en helt ny sida. Min pojkvän brukar hjälpa mig men nu kan han inte mer.

Jag har alltså skapat ett stylesheet och en sida. Här är mina problem:

1) När stylesheet och text ligger i samma dokument så funkar det mesta ganska bra. När jag gör ett separat css-dokument så hoppar hela sidan en bit till höger i webläsaren - varför gör den det?

2) jag har en meny i avvikande färg till vänster på sidan (lodrät). Den ska gå ända ner på sidan men nu slutar den där jag slutar skriva text. FULT.

3) Problem med att göra marginaler på brödtexten. Om jag skriver in margin i body-deklarationen så ändras inte texten utan själva sidan hoppar åt olika håll. Har över huvudtaget inte kläm på vart jag ska skriva ut det som ska vara standardtypsnitt - ska det ligga under body över huvudtaget?

Jag inser att det är ganska svårt att förstå vad jag menar om man inte ser det framför sig så här är den ofärdiga sidan (stylesheet och text i 1!).

http://www10.myftp.org/mip/goodtry.html

Jag har typ 100 problem till, och dessutom verkar det uppstå ett nytt varje gång jag löser ett annat men om nån kan hjälpa mig med det här så har jag kommit en bra bit på vägen.

😛

zcorpan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 848
840720
February 12, 2005 - 12:08 pm
sp_Permalink sp_Print
  1. Ehm.... det ska inte vara nån skillnad. :S
  2. En artikel: http://www.alistapart.com/arti.....uxcolumns/ 🙂
  3. Vill du ha marginal mellan stycken?
    p { margin: 1em 0; }
cottongrass
Medlem
841362
February 13, 2005 - 12:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag använder inte p-kommandot eftersom jag inte gillar när det blir en automatisk blankrad. men om du vet ett sätt att få bort det så är jag glad... Som sagt så funkar det inte att skriva margin under body eftersom hela sidan flyttas då.

Vad ska jag göra med det första (största) problemet?

cottongrass
Medlem
841369
February 13, 2005 - 12:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Artikeln var ju precis det jag behövde! Tack så mycket! Jag ska försöka med det men först måste jag veta några fler saker.

Det här med "50% från vänster för att centrera bilden" som författaren skriver?

Jag har medvetet valt att göra min sida 800 pixlar bred för att det ska passa alla. Vad händer då med sidan om någon med högre upplösning kommer in? Flyttas allt till höger då för att centrera bilden? Hur vid ska jag göra bakgrundsbilden egentligen? och vad händer med min sidebar?
*orolig*

http://www10.myftp.org/mip/goodtry.html

zcorpan
Kommer du hit ofta?
Medlem
841388
February 13, 2005 - 1:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Okej... .du kommer med hundra problem men inget konkret exempel. 😛

Först, "p" är inget kommando, det är ett elementnamn. Följade är ett element:

Hej</p>

Om du vill få bort marginalerna från stycket så använder du

p { margin: 0; }

Försök att inte tänka på utseende när du skriver HTML, för HTML handlar om vad saker och ting ÄR, inte hur det ser ut. Utseendet styr du med CSS. 🙂

800px bredd passar inte alla. Det passar inte dem som har höga upplösningar, och inte dem som har lägre upplösningar än 800x600... Men det kanske är lämpligt för de flesta. En flexibel/flytande bredd passar alla. 🙂

Hur det ser ut i olika upplösningar osv, har jag ett bra svar: Testa! 😉

cottongrass
Medlem
841538
February 13, 2005 - 5:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Okej, jag ska försöka vara mer specifik. 🙂

Mitt problem är egentligen att jag inte kan någon teori bakom vare sig CSS eller html. Det lilla jag har lärt mig är från att prova mig fram men ibland är det jättesvårt.

1) Jag har lite kod som säger så här:

* {
margin: 0;
padding: 0px;}

Vad säger den? Behövs den ens?

2) Skulle vara väldigt tacksam om du kunde förklara för mig vad detta betyder. Jag vet bara att allt flyttar på sig om man ändrar något! 😛

body {
min-width: 30em;
width: 793px;
max-width: 98%;
margin: 0px 0.8%;
position: relative;
}

3) Som sagt så har jag ju problem med att hela sidan flyttas till höger. Här kan du se koden till min div "content":

#content {

position: absolute;
top: 0;
right: 0;
width: 169px;
margin-right: 630px;
background-color: #99CC99;
border-right: solid 1px;
}

Det verkar som om allt regleras från höger vilket känns tokigt. När jag ändrar margin-right:630 till margin-left: 0 så blir det inte alls bra - vad beror det på?

OK, hoppas du inte tröttnar på mina frågor, dina svar hittills har hjälp mig en hel del. Har fått ordning på alla teckenstilar nu till exempel!!

zcorpan
Kommer du hit ofta?
Medlem
841590
February 13, 2005 - 6:06 pm
sp_Permalink sp_Print

🙂

1. Den anger att yttermarginalerna (margin) och innermarginalerna (padding) för alla element (*) ska vara noll. Detta för att olika webbläsare har olika standardmarginaler, vilket gör att din sida kommer visas olika i olika webbläsare om du låter det vara default... Den behövs inte, men oftast blir det lättare. 🙂
  2. body {
    min-width: 30em; /* BODY får inte bli smalare än 30em. funkar inte med IE... */
    width: 793px; /* Bredden är 793px för intervallet 30em-98%. För IE är den alltid 793px eftersom den saknar stöd för min- och max- */
    max-width: 98%; /* BODY får inte bli bredare än 98% */
    margin: 0px 0.8%; /* marginalerna upptill och nertill är 0, medan höger och vänster är 0.8% */
    position: relative; /* Ser till att de element inom BODY håller sig inom BODY även när vi positionerar, med tex position:absolute; */
    }
  3. Hmm... du kanske inte behöver positionera #content alls, utan bara jobba med marinaler 😉
cottongrass
Medlem
841741
February 13, 2005 - 9:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag förstod inte din sista förklaring där... Och alla dessa enheter är ju inte att leka med! 😮

Här är iaf de två sidorna där den första är rätt men med internt stylesheet och den andra är fel med externt stylesheet. Den senare är alltså förskjuten i högerled... Om du har NÅGOn aning om varför så blir jag väldigt glad!

1) http://www10.myftp.org/mip/goodtry.html

2) http://www10.myftp.org/mip/index.html

zcorpan
Kommer du hit ofta?
Medlem
841782
February 13, 2005 - 10:31 pm
sp_Permalink sp_Print

[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
?

Marginaler... Ett exempel:

Test

🙂

cottongrass
Medlem
841860
February 14, 2005 - 7:54 am
sp_Permalink sp_Print

Vänta vänta vänta... Ser du båda sidorna på samma sätt? För mig är de totalt olika, men jag använder explorer... Eller har du ändrat något?[/b]

zcorpan
Kommer du hit ofta?
Medlem
841958
February 14, 2005 - 11:34 am
sp_Permalink sp_Print

Jag använder firefox, och har inte ändrat på nåt.

Jag sitter nu under windows, så jag kan testa med IE. Indeed, de ser olika ut. Fråga mig inte varför.

cottongrass
Medlem
842168
February 14, 2005 - 3:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Uff... störande.

Får jag fråga en annan sak då? Pleeeeease! wink

Jag har blivit tillsagd att validera min sida men när jag försöker på http://validator.w3.org/#uri med css-filen respektive indexfilen så säger den att jag använder fel språk. För index står det såhär:

"Sorry, I am unable to validate this document because its content type is text/plain, which is not currently supported by this service."

Jag har inte angett något språk vad jag vet - borde jag göra det och vart skriver jag det (index eller i css-filen)? Har det blivit plain automatiskt när jag inte angav något?

Ett annat fenomen jag har stött på är doctype. Det har jag ingen heller. Borde jag ha det och vart placeras den i så fall?

Tack!

zcorpan
Kommer du hit ofta?
Medlem
842198
February 14, 2005 - 3:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Ojojoj 😉

I normala fall räcker det med att sätta rätt filändelse på filerna. index.html och style.css, tex. Om filen fortfarande skickas som text/plain så är servern felkonfigurerad. Det går dock att åtgärda... kontakta administratör för servern eller om det är en Apache-server kan du skapa en .htaccess-fil med följande innehåll:

AddType text/css .css

Ja, du borde ha en DOCTYPE. Den kan se ut såhär:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN">

och den ska ligga högst upp i din html-fil.

Webbläsare tittar på DOCTYPEn för att avgöra vilket renderingsläge den ska använda - Quirks mode eller Standards mode. (Mozilla har en Almost standards mode också men vi fördjupar oss inte i det...) Om du inte har någon DOCTYPE så använder webbläsare Quirks mode, vilket gör att de visar sidan med viss "bakåtkompabilitet", eller ungefär som tidigare webbläsare skulle ha visat sidan. Vi vill arbeta i Standards mode, eftersom moderna webbläsare beter sig mer enligt standarderna då. 🙂

cottongrass
Medlem
842809
February 15, 2005 - 1:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Skumt, filerna heter .html och jag tog deminte via internet utan bläddrade upp dem direkt. Kan det vara något annat som var fel?

Tack igen! 😀

cottongrass
Medlem
843061
February 15, 2005 - 7:03 pm
sp_Permalink sp_Print

JAAAAAAAAAAAAAA!!!!!

Nu börjar jag nästan gråta! Kan meddela att när jag lade in din doctype överst i dokumentet så hoppade allt på plats!!!

Kan det vara så enkelt? Har jag löst mina problem nu? :D/

zcorpan
Kommer du hit ofta?
Medlem
843175
February 15, 2005 - 9:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Va bra då. 🙂 Validerar koden också?

cottongrass
Medlem
843190
February 15, 2005 - 10:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Har faktiskt inte brytt mig om att kolla det... kanske embarassed Idag ska jag bara vara glad!

cottongrass
Medlem
843602
February 16, 2005 - 6:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej!

Nu har jag validerat och det var några mindre fel som jag lätt åtgärdade. Fick några varningar också t.ex:

Line : 65 font-family: You are encouraged to offer a generic family as a last alternative

Vad menas med det?

zcorpan
Kommer du hit ofta?
Medlem
843619
February 16, 2005 - 6:53 pm
sp_Permalink sp_Print

http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/.....t-families

En "generic font", eller "allmänt teckensnitt" är en font-familj som alla CSS-webbläsare känner igen. De vanligaste är "serif" och "sans-serif". Serif betyder att teckensnittet har "klackar", som tex Times New Roman. Sans serif betyder "utan klackar", som tex Arial.

Så om ditt teckensnitt du använder har "klackar" så bör du använda "serif" som sista alternativ, om webbläsaren inte har det teckensnitt du angett som första alternativ... Tex:

html { font-family: Georgia, serif; }

🙂

cottongrass
Medlem
843628
February 16, 2005 - 7:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok, nu är den validerad. Tack så mycket för all hjälpen!!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 104
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL