January 20, 2003
Köp "lättpocket för C++": http://butik.pagina.se/FB_Prod.....t=63607301 ... bra att börja med...
October 7, 2002
Jag skulle väl iofs tycka att C inte är det allra snällaste nybörjarspråket. Det GÅR (men det går att lära sig assembler som första språk också). Tyvärr hör det till problematiken isåfall att C är ett av de allra mest spridda språken.
På universitetsnivå så verkar de lära ut Java som första språk på många håll. Vet inte om det är perfekt heller. Innan de bytte till Java på Chalmers, så använde de i alla fall på mitt program Ada. Ett mycket trevligt, och relativt nybörjarvänligt språk. Bara det att det inte används något vidare mycket i praktiken ute i verkligheten.
Själv lärde jag mig programmera ordenligt med Pascal (närmare bestämt Delphi) första gången. Verkligen ett nybörjarspråk, Delphis utvecklingsmiljö gör dessutom att man relativt får ihop något med GUI och saker, något som är svårt i övriga språk jag nämnt.
Ett fjärde alternativ som är möjligt om du har tillgång till en webserver, och vill programmera användningar för den, är PHP ett möjligt val. Dock kanske svårt att hitta guider för de som inte har programmeringsvana sedan tidigare...
Det enda jag egentligen kan säga utan att göra dig alltför mycket förvirrad är att jag hittills har undvikit Basic-varianter så mycket som bara möjligt...
Och tyvärr, guider har jag, men bara i pappersform. Böcker för Java, Ada och C++, samt häfte för Delphi/Pascal...
April 1, 2001
Jag tycker det var bra att börja programmera i C, eftersom C är ett strukturerat programspråk. Det är inga konstigheter utan beter sig som man talar om att det skall bete sig. Visst, det är inte så fräckt kanske att skriva små kommandoradsprogram, men det är inte det som är poängen med att lära sig programmera heller. Det som är fräckt, är när man inser att man lär sig lösa problem med hjälp av program som man själv skriver. Tänk dig att du skulle vilja sortera 1 000 000 tal i en viss ordning. Det är ganska drygt att göra det för hand, men när man kommit på hur man löser det med ett dataprogram så känns det rätt fräckt ändå 😉
Ett tips i övrigt är att köpa en bra bok om programmering i ett visst språk, som har övningar osv, så att man kommer igång och kan följa med i övningar, tills man lärt sig hitta på egna grejer.
1 Guest(s)