programera|Programmering / Grafisk formgivning|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
programera
(mannen)
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 706
Member Since:
January 21, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 5, 2005 - 8:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Hejsan, Jag undrar om det finns någon guide för nybörjar programering,
som jag gärna skulle vela prova på.
Min kompis som programerat i flera år säger att det är bäst att börja med c.
Men han hade inga guider själv.
Tack på förhand

//Erik

pompougnac
Member
Medlem
Forum Posts: 3109
Member Since:
January 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
916296
July 5, 2005 - 8:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Köp "lättpocket för C++": http://butik.pagina.se/FB_Prod.....t=63607301 ... bra att börja med...

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
Member Since:
October 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
916355
July 5, 2005 - 10:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag skulle väl iofs tycka att C inte är det allra snällaste nybörjarspråket. Det GÅR (men det går att lära sig assembler som första språk också). Tyvärr hör det till problematiken isåfall att C är ett av de allra mest spridda språken.

På universitetsnivå så verkar de lära ut Java som första språk på många håll. Vet inte om det är perfekt heller. Innan de bytte till Java på Chalmers, så använde de i alla fall på mitt program Ada. Ett mycket trevligt, och relativt nybörjarvänligt språk. Bara det att det inte används något vidare mycket i praktiken ute i verkligheten.

Själv lärde jag mig programmera ordenligt med Pascal (närmare bestämt Delphi) första gången. Verkligen ett nybörjarspråk, Delphis utvecklingsmiljö gör dessutom att man relativt får ihop något med GUI och saker, något som är svårt i övriga språk jag nämnt.

Ett fjärde alternativ som är möjligt om du har tillgång till en webserver, och vill programmera användningar för den, är PHP ett möjligt val. Dock kanske svårt att hitta guider för de som inte har programmeringsvana sedan tidigare...

Det enda jag egentligen kan säga utan att göra dig alltför mycket förvirrad är att jag hittills har undvikit Basic-varianter så mycket som bara möjligt...

Och tyvärr, guider har jag, men bara i pappersform. Böcker för Java, Ada och C++, samt häfte för Delphi/Pascal...

(mannen)
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 706
Member Since:
January 21, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
916380
July 5, 2005 - 11:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Okej, Men efter som jag frågade honom om att jag ville prova c++ så tyckte han det var enklare att börja med c för mej, men delphi verkar ju rätt intressant.
tack så mkt för svaren, blir till att åka till bokman imorgon 🙂

go'natt

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
Member Since:
October 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
916434
July 6, 2005 - 1:44 am
sp_Permalink sp_Print

Snarare skulle jag väl säga som så att C++ är ännu värre som nybörjarspråk än C... 🙂

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
Member Since:
June 18, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
916465
July 6, 2005 - 7:19 am
sp_Permalink sp_Print

Java
C++
PHP

Andra språk kanske ger ger resultat snabbare och minskar frustrationen, men man måste ändå lära om när man vill gå vidare så Basic med mera är ingenting jag rekommenderar.

desdecado
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 700
Member Since:
July 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
918175
July 8, 2005 - 9:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Om du väljer ett språk där du inte ser resultat inom en kort tid så kommer du att tröttna. Att se kommandopromptar kläcla ur sig en textsträng är inte kul...

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
Member Since:
June 18, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
918263
July 9, 2005 - 7:40 am
sp_Permalink sp_Print

Det är kanske inget Visual Basic, men är det fönster som önskas är det ganska lätt att uppnå med java.

Kizo
Member
Medlem
Forum Posts: 5235
Member Since:
September 16, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
918403
July 9, 2005 - 2:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag läste programmering A på grymnasiet och då var det Java vi fick lära oss. Dock på väldigt grundläggande nivå.
Jag hade aldrig programmerat innan men hade inga som helst problem att greppa Java men jag har inte haft någon som helst användning av det. 😕

Iceman
Member
Medlem
Forum Posts: 4735
Member Since:
April 1, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
925321
July 22, 2005 - 9:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker det var bra att börja programmera i C, eftersom C är ett strukturerat programspråk. Det är inga konstigheter utan beter sig som man talar om att det skall bete sig. Visst, det är inte så fräckt kanske att skriva små kommandoradsprogram, men det är inte det som är poängen med att lära sig programmera heller. Det som är fräckt, är när man inser att man lär sig lösa problem med hjälp av program som man själv skriver. Tänk dig att du skulle vilja sortera 1 000 000 tal i en viss ordning. Det är ganska drygt att göra det för hand, men när man kommit på hur man löser det med ett dataprogram så känns det rätt fräckt ändå 😉

Ett tips i övrigt är att köpa en bra bok om programmering i ett visst språk, som har övningar osv, så att man kommer igång och kan följa med i övningar, tills man lärt sig hitta på egna grejer.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 52
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL