October 7, 2002
Tja, ska det vara gratis får du nog antingen gå på någon skola som råkar ha det, och sitta i skolan och programmera, eller hoppas att någon skulle vilja skänka bort sin licens...
VB görs nämligen av M$, och de brukar ju inte direkt vara pigga på att skänka iväg sina alster...
October 7, 2002
Öh. VB är ett program. Dock har ju M$ integrerat det i allehanda mer eller mindre nödvändiga program - Office mfl. Men som jag fattade var du inte ute efter lite "script-kodande" utan efter att göra egna program? Då måste du nog helst ha en "stand-alone"-version av VB.
October 7, 2002
Fackamato wrote: hehe nej, då får du skaffa MS Visual Basic (hela paketet heter Visual Studio, v 6 är senaste tror jag) eller Delphi.
Delphi är Object Pascal och inte Visual Basic. Om du inte tvunget vill köra VB kan jag rekommendera Delphi, dock är det samma problem här: Det är en kommersiell utvecklingsmiljö som tyvärr kostar pengar...
Vad gäller att skaffa VB så kan du ju försöka hitta någon gammal licens, men det har ju både för- och nackdelar... (enda fördelen är nog priset).
April 9, 2001
Fackamato wrote: jo, ska du börja progrmamera på allvar och ha nåt som du har nytta av i framtiden, så är det c/c++ som gäller.
K, jag vill inte starta en diskussion om detta men....M$ säger själva att VB är kärnan i deras utvecklingssvit och är själva "core" produkten i det nya .Net.
April 9, 2001
hravn wrote: Ehh, kärnan i .net programmering är ju iofs C#...
c# är ett helt nytt påhitt, precis. VB som används av flest användare inom "MS språken" är den kassako som microsoft ser som den produkt som dom ska fokusera på.
Men för att svara på frågan:
MICROSOFT VISUAL BASIC .NET STANDARD 2002 ENG CD, 895.-
Alla språk går att köpa separat. VisualStudio är både ett samlingsnamn för flera produkter dels en avancerad texteditor!
November 28, 2001
Visual basic är ingen dålig språkt om man vill göra enkla windows program. Om du vill lära dig så köp en bok ex. "lär dig visual basic på 21 dagar" (ca 500:- eller billigare). eller liknande och då får du oftast utvecklingsmiljön på skiva. Om du vill ha gratis så kan kan du hämta från Kazaa(det är olagligt förstås) eller någont annat fildelningsprogram men då är det likabra att hämta "visual Studio 6.x" eller "Visual Studio.net" och bara välja Visual basic från installationen.
February 9, 2002
Kan du inte berätta vad det är du vill göra med din programmering, så skulle man kunna ge dig lite bättre råd om vilket programmeringsspråk du borde ge dig in på?
ASP skulle jag lagt ner direkt. Du blir så fruktansvärt bunden till ms-produkter, och om du sen vill sätta upp nån server eller så så blir du tvungen att betala skyhöga licensavgifter och skit. Nä, nä, idioti då det finns bättre och enklare alternativ som är gratis (php exempelvis).
VB...tja, som sagt, vill du göra windows-interface så är det ju ett trevligt språk, men annars suger det sååååå. Först nu, iom .net, så har dom börjat köra skiten med objektsorientering. Lär du dig däremot C# (om du inte vill gå hela vägen och kasta ms-oket helt med ex. C++) så får du kunskaper som du kan ta med dig till fler språk som är objektsorienterade. Det är ganska lätt - mycket lättare än C++ - och ganska kraftfullt.
2 Guest(s)