August 7, 2001
On 2002-06-13 21:20, NBK wrote:
Det är ganska lugnt att skriva "Hello world!" på skärmen, men att få tomtar och troll att dansa samba på skärmen är en helt annan femma. Du måste bli bra, mycket bra, och veta hur du ska använda de stora biblioteken som finns i antingen direct x eller open gl.
tja, det är inte speciellt svårt och man behöver inte vara speciellt bra på att programmera. det finns ju aldeles utmärkt dokumentation om opengl å man behöver inte kunna det för att kunna använda det. har man bara red book så klarar man sig galant! men man bör nog vara rätt så bra på matte om man skall programmera grafik å bra på att tillämpa mattematiken.
February 9, 2002
Här är en ganska bra utvecklingsprocess:
1) Lär dig java-script.
Det är ett väldigt enkelt språk som används för att bygga webb-sidor (i ASP). Det har ungefär samma syntax som C++ - tror det bygger på java, som i sin tur bygger på c++. Iaf, med java-script kommer du lära dig ganska mycket av basen, ex. vad variabler, klasser, objekt, funktioner osv är, utan att köra ner dig i detaljer som får intresset att svikta och översikten att gå förlorad. Köp en bok, och gå efter den.
2) Nu kan du lika gärna hoppa på c++ (ingen större mening att gå vidare till java, för det kanske förvirrar mer än något annat). Lär dig hur du hanterar exempelvis visual c++ (utvecklingsmiljön), och gör några enkla textbaserade program. Plugga sedan vidare med någon bra instruktionsbok och lär dig grunderna.
3) När du lärt dig grunderna i c++ (hur själva spåket fungerar), så kan du gå vidare med de olika bibliotek osv. som finns. När man programmerar stora program, som spel eller för windows, så finns redan så många objekt färdiga att jobbet mycket går ut på att plocka ihop dom till något stort. Men det är ganska långt kvar tills dess
1 Guest(s)