Programmerings språk?|Programmering / Grafisk formgivning|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Programmerings språk?
SATIVA
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 184
Member Since:
October 25, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 18, 2002 - 1:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad för programmerings språk är lönt att lära sig ida? Är C++ fortfarande det som gäller? Är helt ute på den här fronten som det säkert märks.

Vad programmerar ni själva i?

Tack på förhand!
/Sativa

PaPPa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 677
Member Since:
January 8, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
183819
July 18, 2002 - 2:38 pm
sp_Permalink sp_Print

c++, java, c# kan aldrig vara dumt!

allt beror juh på vad du skall göra, skall du jobba med det så är det ett tips att satsa på att bli en vass c++ eller c# knackare då det är omöjligt att kasta en sten utan att träffa en javaprogrammerare...

men skall du bara programmera för hemma syften så beror juh allt på vad du skall göra. är du/vill du bli en hardcore datanörd skall du inte ens titta åt varken nån av de jag angav då är de vanliga C som gäller. vill du klara av att få ihop lite roligare program ganska snabbt satsa på java, då det inte har lika hög inlärningströskel som de andra

SATIVA
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 184
Member Since:
October 25, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
185343
July 22, 2002 - 1:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tackar så mkt för svaret, jag ska kolla upp lite om C++ och C#. Tack än en gång!!

Avatar
xakkr
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 3
Member Since:
July 26, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
186737
July 26, 2002 - 10:04 am
sp_Permalink sp_Print

Det hela beror på vad du har för ambitioner, skall du bara slänga ihop något litet för att sen aldrig mer programmera så skall du göra det på enklast sätt, men planerar du att göra fler grejer, eller t.o.m så småningom söka jobb som programmerare, då är det en annan grej.

Det viktigaste är lära sig förstå programmering; konceptet och logiken. Uppbyggnaden av ett program, principen med objekt-orienterad design, osv. Kan du det så är det oftast inte så mycket mer än att lära sig en ny syntax och lite specialfinesser för att sätta sig in i ett nytt språk.

Java är antagligen det språk som numera är mest lämpat att använda för att lära sig programmera. Kan du java är det relativt lätt att sätta sig in i C++, lär dig pekare och labba runt lite mer så skall du komma igång.

Idag sker den mesta av enterprise webutveckling i Java (servlets, jsp, beans (j2ee)), på hobbynivå är antagligen framförallt PHP vanligast samt en del ASP och kanske lite Coldfusion. CGI via framförallt Perl (och särskilt kompilerad C/C++) är i princip olämpligt idag för större projekt (även om ett par rader Perl kan lösa det mesta av problem).

För Windowsutveckling så skulle jag våga påstå att lättast och snabbast att göra något är med Delphi eller Visual Basic. C++ med MFC för all del, men för en nybörjare är det mer komplicerat att sätta sig in i.

För spelutveckling är det uteslutande C++ som gäller i dagsläget. DirectX alternativt OpenGL för grafik.

pahl
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 19
Member Since:
August 2, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
189164
August 2, 2002 - 9:04 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har svårt att motivera varför man skulle lära sig Visual Basic. Visst, det är enkelt och man slänger ihop Windowsprogram rätt så snabbt, men det finns andra språk/utvecklingsmiljöer där det går lika enkelt. Såfort man nämner Windowsprogrammering och C++ så tänker man på MFC, men man kan ju använda Borland C++ Builder istället, och det är enkelt. Vill man satsa på ett nyare språk är ju givetvis Java intressant, men även C#, och jag vågar påstå att kan man det ena så kan man det andra också för de är extremt lika. Om man dessutom har den ambitionen att man verkligen vill arbeta med programmering ska man absolut inte lära sig VB för enligt inofficiell info från Microsoft så kommer VB att sluta supportas inom 5 år.

Jag lärde mig Basic på Amigan först (AMOS och Blitz) men tröttnade ganska snart på dessa pga den dåliga prestandan och begräsningarna man hade. Började med C kort därefter och senare C++ och med den grunden så har man inga problem att sätta sig in i andra språk, förutom vissa extremiteter såsom Visual Basic då 😀

Bleedin Radar
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 508
Member Since:
November 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
189233
August 2, 2002 - 12:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Vet ni ngt ställe där man kan lära sig Java från grunden? Tänkte det kunde vara kul å kunna om man nu ska bli ngt inom webbtekniken...
Jag kan redan asp, php med SQL å MySQL kopplingar, javascript, DHTML å CSS ganska hyggligt också...

Så det kan väl vara läge å lära sig Java?
Har ni ngn svensk sida eller ngn bok å rekommendera (i värsta fall engelsk sida 🙂 )?

Carl_2
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 29
Member Since:
August 3, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
190324
August 6, 2002 - 7:18 am
sp_Permalink sp_Print

Du kan ju alltid kolla in The Java Tutorial, på http://www.javasoft.com/docs/b.....index.html

Iofs på engelska, men ändå...

johnq
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 53
Member Since:
December 6, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
192505
August 14, 2002 - 3:09 pm
sp_Permalink sp_Print

pahl wrote: Om man dessutom har den ambitionen att man verkligen vill arbeta med programmering ska man absolut inte lära sig VB för enligt inofficiell info från Microsoft så kommer VB att sluta supportas inom 5 år.

Ahem... Visual Basic 6.0 kommer att sluta supportas om 5 år. 🙄
Inte VB .Net, som är den senaste versionen. VB går fort att lära sig, och enligt officiell info från Microsoft så är program skrivna i VB .Net Professional lika snabba som motsvarande skrivna i C++, om man kompilerar dem till "native code". Men visst, t.ex. så är den mesta dokumentationen för Windows-API:t på MSDN skriven för för C++. Personligen tycker jag att VB är ett bra språk. Det är en smaksak...

johnq
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 53
Member Since:
December 6, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
192506
August 14, 2002 - 3:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Bleedin Radar wrote: Så det kan väl vara läge å lära sig Java?
Har ni ngn svensk sida eller ngn bok å rekommendera (i värsta fall engelsk sida 🙂 )?

Kolla på "Java direkt" av Jan Skansholm. Den tyckte jag var bra. Utgiven av Studentlitteratur.

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
Member Since:
June 18, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
193724
August 18, 2002 - 4:56 am
sp_Permalink sp_Print

Denna är bra när man vill lära sig java.

Denna har jag inte använt men kan vara bra (den är ju gratis på nätet)!

http://www.cis.ksu.edu/~schmidt/CIS200/

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 38
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL