October 25, 2001
January 8, 2001
c++, java, c# kan aldrig vara dumt!
allt beror juh på vad du skall göra, skall du jobba med det så är det ett tips att satsa på att bli en vass c++ eller c# knackare då det är omöjligt att kasta en sten utan att träffa en javaprogrammerare...
men skall du bara programmera för hemma syften så beror juh allt på vad du skall göra. är du/vill du bli en hardcore datanörd skall du inte ens titta åt varken nån av de jag angav då är de vanliga C som gäller. vill du klara av att få ihop lite roligare program ganska snabbt satsa på java, då det inte har lika hög inlärningströskel som de andra
October 25, 2001
July 26, 2002
Det hela beror på vad du har för ambitioner, skall du bara slänga ihop något litet för att sen aldrig mer programmera så skall du göra det på enklast sätt, men planerar du att göra fler grejer, eller t.o.m så småningom söka jobb som programmerare, då är det en annan grej.
Det viktigaste är lära sig förstå programmering; konceptet och logiken. Uppbyggnaden av ett program, principen med objekt-orienterad design, osv. Kan du det så är det oftast inte så mycket mer än att lära sig en ny syntax och lite specialfinesser för att sätta sig in i ett nytt språk.
Java är antagligen det språk som numera är mest lämpat att använda för att lära sig programmera. Kan du java är det relativt lätt att sätta sig in i C++, lär dig pekare och labba runt lite mer så skall du komma igång.
Idag sker den mesta av enterprise webutveckling i Java (servlets, jsp, beans (j2ee)), på hobbynivå är antagligen framförallt PHP vanligast samt en del ASP och kanske lite Coldfusion. CGI via framförallt Perl (och särskilt kompilerad C/C++) är i princip olämpligt idag för större projekt (även om ett par rader Perl kan lösa det mesta av problem).
För Windowsutveckling så skulle jag våga påstå att lättast och snabbast att göra något är med Delphi eller Visual Basic. C++ med MFC för all del, men för en nybörjare är det mer komplicerat att sätta sig in i.
För spelutveckling är det uteslutande C++ som gäller i dagsläget. DirectX alternativt OpenGL för grafik.
August 2, 2002
Jag har svårt att motivera varför man skulle lära sig Visual Basic. Visst, det är enkelt och man slänger ihop Windowsprogram rätt så snabbt, men det finns andra språk/utvecklingsmiljöer där det går lika enkelt. Såfort man nämner Windowsprogrammering och C++ så tänker man på MFC, men man kan ju använda Borland C++ Builder istället, och det är enkelt. Vill man satsa på ett nyare språk är ju givetvis Java intressant, men även C#, och jag vågar påstå att kan man det ena så kan man det andra också för de är extremt lika. Om man dessutom har den ambitionen att man verkligen vill arbeta med programmering ska man absolut inte lära sig VB för enligt inofficiell info från Microsoft så kommer VB att sluta supportas inom 5 år.
Jag lärde mig Basic på Amigan först (AMOS och Blitz) men tröttnade ganska snart på dessa pga den dåliga prestandan och begräsningarna man hade. Började med C kort därefter och senare C++ och med den grunden så har man inga problem att sätta sig in i andra språk, förutom vissa extremiteter såsom Visual Basic då 😀
November 4, 2001
Vet ni ngt ställe där man kan lära sig Java från grunden? Tänkte det kunde vara kul å kunna om man nu ska bli ngt inom webbtekniken...
Jag kan redan asp, php med SQL å MySQL kopplingar, javascript, DHTML å CSS ganska hyggligt också...
Så det kan väl vara läge å lära sig Java?
Har ni ngn svensk sida eller ngn bok å rekommendera (i värsta fall engelsk sida 🙂 )?
August 3, 2002
Du kan ju alltid kolla in The Java Tutorial, på http://www.javasoft.com/docs/b.....index.html
Iofs på engelska, men ändå...
December 6, 2001
pahl wrote: Om man dessutom har den ambitionen att man verkligen vill arbeta med programmering ska man absolut inte lära sig VB för enligt inofficiell info från Microsoft så kommer VB att sluta supportas inom 5 år.
Ahem... Visual Basic 6.0 kommer att sluta supportas om 5 år. 🙄
Inte VB .Net, som är den senaste versionen. VB går fort att lära sig, och enligt officiell info från Microsoft så är program skrivna i VB .Net Professional lika snabba som motsvarande skrivna i C++, om man kompilerar dem till "native code". Men visst, t.ex. så är den mesta dokumentationen för Windows-API:t på MSDN skriven för för C++. Personligen tycker jag att VB är ett bra språk. Det är en smaksak...
1 Guest(s)