January 15, 2004
fet_loa wrote: [quote=ren][quote=fet_loa]på lunds tekniska högskola undervisas i huvudsak Java (vad jag känner till iaf).
Till det kan vi ju lägga C++ och Haskell.
Jag har även blivit undervisad i pascal där, men det var för riktigt länge sedan och det tror jag dom slutade med för några år sedan.
Det finns en del kurser (datrografiks-kurserna) där dom är glada för python men det kan väl knappast sägas att det bedrivs någon undervisning i python.
men i huvudsak är det väl ändå Java? datateknik, infocom mfl. kör alla grunderna i java sen kan man välja till andra språk efter hand. java är nu som pascal var för ett par år sedan, och dessförrinnan fortran om jag inte missminner mig..
Jovisst är grunderna java, och i de flesta kurserna blir man tvingat att använda det också.
Java har jag använt på programmeringstekniken, algodaten, datorgrafiken (fast nu kör dom python på den om jag inte har helt fel för mig), realtidsprogrammeringen, kompillatortekniken, databaser.
I tillämpad AI var programmeringsspråk helt valfritt. Bara det gick att köra på SUN stationerna.
På Realtidsgrafiken och Advanced shading & rendering var det C++ som gällde, även om språket blev valfritt på den senare. Det har dock ändrats lite till nästa läsperiod.
I mattekruserna blev man tvungen att programmera matlab-script. Framför allt på numerisk analys, bildanalys och datorseende.
1 Guest(s)