Projektarbete|Programmering / Grafisk formgivning|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Projektarbete
Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 17, 2003 - 7:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag ska snart göra mitt projektarbete i gymnasiet. Det är numera på 100 poäng, vilket är ganska bra.
Tror ni att man klarar av att programmera ett mindre dataspel på en 3-400 timmar? (och nu menar jag inte nåt tekniskt under)
Allting jag kan om programmering kommer jag lära mig i kursen Programmering A som jag läser nån gång efter sportlovet.
Ge mig lite feedback, helst av den positiva sorten 🙂

PaPPa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 677
254878
January 17, 2003 - 7:42 pm
sp_Permalink sp_Print

beror på hur avancerat du har tänkt dig.... skall du ha ngn form av grafik med kollisions hantering så är det bara att glömma, men att slänga ihop nåt enklare klassiskt brädspel eller typ luffarshack med ASCII grafik och kanske lite intelligens borde du väl kunna slänga ihop tycker man.

jag menar det är juh inte bara att programmera som du måste räkna tid på, skriva en OK rapport tar oftast minst lika lång tid som själva jobbet(vis av erfarenhet). samt att om du endast läst en "programmering A" kurs så får du juh göra en hel del studier innan du kan få nån riktig fart..

Öwall
Member
Medlem
254882
January 17, 2003 - 7:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo, det där med studier hade jag redan räknat ut 🙂
Får väl bli lite litteratur och lite forum 😀
Hade tänkt mig någonting liknande Lesiure Suit Larry, kanske med annan handling dock 🙂
Göra nåt brädspel, menar du fia med knuff då eller närmare risk eller nåt?

Hub
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 816
254896
January 17, 2003 - 8:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Flera i ett spel?
Typ yatzy, schack och sånna spel.
Tar nog lagomt med tid och är lagomt knöligt tror jag.

Öwall
Member
Medlem
254911
January 17, 2003 - 9:16 pm
sp_Permalink sp_Print

nja.. jag vill nog hitta på någon slags handling själv...
Men jag kommer (troligen) läsa kurserna virtuella miljöer och digitalt skapande parallellt , så nån slags schack med häftig grafik är nog inte omöjligt.. svårt att göra AI bara 🙂

Iceman
Member
Medlem
Forum Posts: 4735
254926
January 17, 2003 - 9:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Om man inte kan programmera nåt vidare, och ska läsa Programmering A (jag har läst den) så lär man sitta lite i klistret. Är man tillräckligt intresserad och tycker det är roligt så kan man säkert lära sig en hel del på egen hand också, så det är väl inte omöjligt.

Jag tänkte börja med mitt PA nu typ, och det ska vara klart v8 tror jag, det kan bli lite kämpigt.
Jag tänkte fixa en webplats åt en dartklubb 🙂

Men som PaPPa skrev så är egentligen dokumentationen den viktiga delen av arbetet (jobbigt)...

Öwall
Member
Medlem
254943
January 17, 2003 - 9:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag ska ju läsa färdigt Programmering A innan jag börjar med projektarbetet, sen har jag hela sommarn på mig att lära mig lite mer avancerade saker 🙂
Alternativet är ju att göra en hemsida, men det är inte lika häftigt tycker jag....
Man kan ju göra ett grupparbete också, det kanske vore nånting...
Får se om "rätt" personer är med på planerna isåfall...

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
258031
January 23, 2003 - 9:02 am
sp_Permalink sp_Print

Öwall wrote: Jag ska ju läsa färdigt Programmering A innan jag börjar med projektarbetet, sen har jag hela sommarn på mig att lära mig lite mer avancerade saker 🙂
Alternativet är ju att göra en hemsida, men det är inte lika häftigt tycker jag....

akta dig bara för att ta vatten över hvudet. Vi i vårat projektarbet sitter just nu och ska börja programera.. svårt :cy:. vi har också bara läst programering A

Öwall
Member
Medlem
258033
January 23, 2003 - 9:13 am
sp_Permalink sp_Print

Krqagyzzz wrote: [quote=Öwall]Jag ska ju läsa färdigt Programmering A innan jag börjar med projektarbetet, sen har jag hela sommarn på mig att lära mig lite mer avancerade saker 🙂

akta dig bara för att ta vatten över hvudet. Vi i vårat projektarbet sitter just nu och ska börja programera.. svårt :cy:. vi har också bara läst programering A

Vad ska ni programmera för nåt?
Edit: Ok, det står i din andra post...
Om jag nu gör det så finns det ju faktiskt ingenting som hindrar att jag sänker ribban. Vi satt ju i datakunskapen i mellanstadiet och körde QBasic, och det var inga anvancerade grejer!

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
258046
January 23, 2003 - 9:54 am
sp_Permalink sp_Print

Öwall wrote: [quote=Krqagyzzz][quote=Öwall]Jag ska ju läsa färdigt Programmering A innan jag börjar med projektarbetet, sen har jag hela sommarn på mig att lära mig lite mer avancerade saker 🙂

Vad ska ni programmera för nåt?
Edit: Ok, det står i din andra post...
Om jag nu gör det så finns det ju faktiskt ingenting som hindrar att jag sänker ribban. Vi satt ju i datakunskapen i mellanstadiet och körde QBasic, och det var inga anvancerade grejer!

Det går ju iof att sänka ribban som du säger. Vilket språk läste/läser/ska ni läsa (ni) i programerin A?

Schmutziger
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 603
258231
January 23, 2003 - 5:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Gör ett luffarschacksprogram som funkar över IP(socket programmering) genom att det kopplar upp sig mot en server med ett valbart antal x el 0 i rad för vinst.

typ:
http://www.its.bth.se/courses/.....Server.pdf
Kan nog bli rätt lagom utmaning.

Iceman
Member
Medlem
Forum Posts: 4735
258439
January 23, 2003 - 9:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Två stycken i min klass tänkte göra ett PA i form av programmering. De har kurserna programmering A och B i ryggen, men vet inte nåt hur/vad de ska göra för arbete 😀

Chewie
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1516
258477
January 23, 2003 - 10:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Öwall wrote: Får se om "rätt" personer är med på planerna isåfall...

Ta John !!!! 😀

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
258478
January 23, 2003 - 10:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har läst programmering A och B om man inte har ett intresse för programmering så är det ganska jobbigt, va iofs inte där så ofta. Fick dock VG i programmering A och iaf G i programmering B. Det va C++ vi läste, nu har jag glömt bort allt.

Jag satte upp en webbserver i Linux som projektarbete. Är snart klar med all jävla dokumentation. Har ju naturligtvis inte tagit ca 100 timmar närmare kanske 4-5 timmar. Dokumenterat ca 20 sidor. Men betyget var inte det viktigaste faktiskt, jag ville göra något som jag själv har användning för! Och det har jag gjort så för första gången har jag gjort någonting som jag själv tycker är roligt och användbart i skolan.

Öwall
Member
Medlem
258908
January 24, 2003 - 6:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Chewie wrote: [quote=Öwall]Får se om "rätt" personer är med på planerna isåfall...

Ta John !!!! 😀

Varför då? John tror att det viktigaste med ett spel är grafiken.
Han kommer aldrig klara av att göra ett rpg med väldigt begränsad grafik.

Fick just reda på att vi kommer köra QBasic i Programmering A. Vet inte riktigt vilket språk som är bäst lämpat för ett sånt spel...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 90
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL