Sända och ta emot mail med Winsock|Programmering / Grafisk formgivning|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Sända och ta emot mail med Winsock
Avatar
legacy
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 180
Member Since:
October 16, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 22, 2006 - 6:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Tja!
Jag har en idé som jag tänker förverkliga, men först måste jag samla lite information. Jag ska göra ett program som i sin enkelhet bevakar ett mailkonto via en POP3-server. När den får ett mail med en viss text ska den skicka ett visst svar. Detta tänker jag använda för att ta reda på min dators IP-adress när jag inte är hemma men behöver komma åt den.

Såvitt jag förstår är det inte så svårt att hantera mail med Winsock-kontrollen, har jobbat en del med den tidigare. Jag har redan lyckats skicka mail via en fri SMTP-server.
Däremot blir jag inte riktigt klar över hur jag tar emot mail. Har laddat ner lite exempelkod men blir inte klok på det.

En tanke är att programmet ska vidareutvecklas till ett nästan konsolbaserat remote-verktyg. Jag vill tex kunna maila hem vbs-kod som exekveras och returnerar en rapport via mail.

Har inte bestämt mig om jag ska göra detta i VB eller C++. Det är frestande att göra det i VB, då jag upplever att jag får ganska mycket gratis där och är väldigt van vid språket, å andra sidan behöver jag träna på C-programmeringen.

En extra knorr vore om jag lyckades använda Gmail's SMTP-server som använder krypterad anslutning (SSL).

Just nu vill jag ha tips om mottagning av mail från POP-server och hur jag hanterar informationen i mailen på ett bra sätt.

Någon klok person som har kunskap inom detta område?

EDIT: Är Telnet användbart i detta sammanhang?

ren
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 833
Member Since:
January 15, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1096190
November 22, 2006 - 9:24 pm
sp_Permalink sp_Print

För ca 5 år sedan skrev jag ett litet program som lade sig som ikon och indikerade om jag hade några olästa mail på mailservern.

Jag har inte källkoden kvar, så du får nöja dig med hur jag gick till väga. Eftersom du redan har lyckats skicka mail via SMTP så borde det inte vara några större problem för dig att lyckas hämta heller.

1. Sök efter en specifikation på POP3 protokollet. Du kommer hitta flera på google, leta dig fram till en som du är nöjd med.
2. Prova att läsa mail genom att koppla upp dig mot servern via telnet. Det är ett kvickt sätt att få koll på hur det funkar.
3. Implementera.

Jag skulle verkligen rekomendera dig att koppla upp dig med SSL eftersom lösenordet och inloggningsnamn annars skickas okrypterat över nätverket. Detta sket jag fullständigt i.

Lycka till.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 37
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL