March 1, 2003
Jag håller på mid mitt exjobb och behöver stora samlingar data i form av golfresultat.
Efter mycket jobb har jag lyckats hitta en sida som har precis det jag behöver. Det jag nu saknar är ett script som går igenom ett visst antal sidor och sparar ner den relevanta datan i en tabell.
Sidan jag vill scanna av är :
http://www.golfnetonline.net/n.....?StateId=1
där kan man göra en sökning på en enkel bokstavskombination så får man upp hundratals olika golfare och den relevanta datan.
Hur gör man för att:
1. automatiskt klicka på en viss länk
2. spara vissa celler i tabellen på nästa sida
3. gå tillbaka
...
4. klicka på nästa länk
o.s.v.
Vilket språk och vilken metod ska jag använda?
August 9, 2003
ett enkelt sätt att göra sådanna där automatiska grejer är en tangentbord/mus styrningsprogram, iof så är det ju en riktigt ful lösning men jag har sett att ofta tjänar man mycket tid på det om man bara ska göra det en gång och för "privat" bruk.
man kan tänka sig att du tabbar mellan länkarna eller nåt i den stilen, öppnar upp i ett nytt fönster, markerar med musen, ctrl-c, alt-f4, alt-tab till ett passande prog, ctrl-v, alt tab tillbax till ursprungsfönstret, upprepa.
Eller nåt sånt, kollade itne direkt på sidan men det brukar funka.
Nån annan har säkert ett bättre sätt men du kan i alla fall med mitt sätt komma igång utan några direkt långa förberedelser.
Rapidkey är ett bra prog (har för mig att det heter så)
Lycka till
January 14, 2006
aldrig tänkt på att göra det ordentlig? Kanske lära golfarna hur man "puttar" in resultaten i en databas?
Det var iaf första tanken jag fick när jag läste inlägget...
Annars kan ju du göra en databas och sen ett formulär som du bara behöver skriva in resultaten lätt och smidigt.
/gurrag
1 Guest(s)