March 8, 2003
Hejsan!
Jag vill börja göra hemsidor och behöver därför lite hjälp. Min första fråga är vilket program är vanligast man använder, eller kanske vilken programeringsmetod.
Jag har mycket tid på mig och vill därför göra en proffsig sida med nerrullande menyer , stilren design osv. Tex norcihardware. Någon som vet vilka böcker program ect jag ska använda mig utav.
vad har dem används sig utav för att bygga denna sidan?
Vänligen MPL
September 1, 2002
Notepad är allt du behöver 🙂
Spana in http://www.w3schools.com/ för där finns allt du behöver veta.
Finns en hel del program för att göra hemsidor, dessa kan jag dock inte tipsa om då jag aldrig använt det.
September 3, 2001
Frontpage och dreamweaver duger.
Finns diverse lärningsvideon i nätet för att lära sig att använda t.ex. dreamweaver. Mkt lärorika.
Börja med att lära dig HTML först i alla fall för det är väl basic. Inte så mkt kommandon och ganska logiskt. Sen kan man typ importera det mesta till HTML på nåt sätt.
Se till att använda photoshop eller motsvarande för att tillverka knappar o länkar osv, om du vill få stilrent.
March 10, 2003
Editplus är lite bättre än Notepad. Men skall du göra sidor så börja i rätt ända.
Dvs lär dig html grunderna manuellt (ej peka&klicka program).
Sedan när du förstått grunderna kan du gå in på java, php & asp.
Själv gillar jag php då det är ett ganska enkelt språk att förstå sig på och
att det är plattformsoberoende för servern.
Dvs. du kan köra Linux med Apache gratis, istället för att betala för windowsserver licenser och köra asp.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
October 28, 2002
Du bör tveklöst börja med Notepad! Program har en tendens att packa massa bös i din kod. När du först lär dig ska du ha grundläggande förståelse och fatta hur allt hänger ihop, det gör man bäst i Notepad.
Sen när du fattar allt och vad det är Dreamweaver etc igentligen gör så kan du börja använda det. Personligen tycker jag det är ganska överskattat.
En bra sida för nybörjare; http://www.webdesignskolan.com /.se
December 26, 2003
Jag kan varken rekommendera w3schools eller webdesignskolan, tyvärr. Det må finnas användbar information där, men de lär också ut "gamla" metoder och ger ut felaktig eller vilseledande information. Så ta det du läser med en nypa salt. 😉
Jag kan rekommendera HTML Dog för en guide, samt specifikationerna (HTML, CSS) för en referens.
1 Guest(s)