Skapa sökfunktion i access och ett bra formulär|Programmering / Grafisk formgivning|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Skapa sökfunktion i access och ett bra formulär
Cezar
Member
Medlem
Forum Posts: 2708
Member Since:
January 20, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 24, 2005 - 8:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej. Ska göra ett väldigt enkelt "bibliotek" i Access. Har 2 tabeller hittils (Medlemmar & Böcker). Dessa ska ha relationen 1:M (en till många). Tycker det är lite bökigt med relationer i Access men jag tror det är rätt så som jag har ställt in nu. Vet bara inte hur jag ska koppla ihop det till ett bra bibliotek med sökfunktion och alla rutor med den nödvändiga informationen i formuläret så det kan fungera som ett enkelt bibliotek. Någon som kan ge lite riktlinjer, guider etc?
Såhär ser tabellerna ut:

Böcker


Titel
Genre
Antal
Författare
Nyckelord
Boknummer

Medlemmar


Namn
Personnummer
Utlånedatum
Återlämningsdatum
Telefonkund
nv98ling
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 139
Member Since:
November 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
829224
January 24, 2005 - 9:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag skulle rekommendera dig att använda mysql, vilket är en väldigt bra relationsdatabas.

Sen skulle jag göra ett webbaserat gränssnitt (tex. i php) för att komma åt databasen så man kan lägga till användare, böcker, registrera utlåningar mm. Det finns gott om exempel hur du via php hämtar/skriver data till mysql om du letar på google.

Sen måste du hålla reda på vilka som lånat vilka böcker, bästa sättet att lösa det är att skapa en tredje tabell utlåning där alla utlåningar finns registrerade.

När man skapa databaser är det bra att låta alla tabeller få en nyckel, ett unikt värde, så att man är säker på att inga poster är identiska.

Så här skulle jag sätta upp tabellerna:

Böcker

boknr
titel
författare
genre
nyckelord
antal

medlemmar

personnr
namn
telefon

utlåning

id
personnr
boknr
utdatum
indatum
Cezar
Member
Medlem
Forum Posts: 2708
Member Since:
January 20, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
829350
January 25, 2005 - 7:13 am
sp_Permalink sp_Print

Ok. ID nycklar har jag. Går det inte på något sätt att göra allt detta bara i Access, utan php och mysql ? eller måste man använda mysql till sökfunktionen?

nv98ling
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 139
Member Since:
November 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
829648
January 25, 2005 - 5:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Cezar wrote: Ok. ID nycklar har jag. Går det inte på något sätt att göra allt detta bara i Access, utan php och mysql ? eller måste man använda mysql till sökfunktionen?

Nej det går att söka i accessdatabaser också, det finns väl någon inbyggd sökfunktion, eller så kan du söka mha sql-frågor.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 51
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL