Skillnad på VB och VB.NET?|Programmering / Grafisk formgivning|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Skillnad på VB och VB.NET?
chippen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1614
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 6, 2005 - 1:01 pm
sp_Permalink sp_Print

tja

jag har nu lyckats lära mig en del (grundläggande) i VB men jag funderar på att gå över till VB.NET, är det någon skillnad att programmera VB.net eller är det ungefär samma kod?

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
973792
November 6, 2005 - 2:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker du ska överge VB helt, när du väl har lärt dig det så kommer du inse vad dåligt det är och att du inte har någon användning utav det.

Om du vill att det ska vara enkelt att göra grafiska gränssnitt etc så skulle jag föreslå att du ger dig på Java istället.

chippen
Kommer du hit ofta?
Medlem
973812
November 6, 2005 - 3:02 pm
sp_Permalink sp_Print

java är alltså ganska bra för grafiska gränns snitt... hmm ja jag ska titta på det och se hur det verkar, jag gillar VB eftersom det är ganska simpel kod och det är simpelt att använda till dem väldigt enkla sakerna jag håller på med...

Edit: jag kom på en sak som jag glömde fråga, finns det nått bra språk som man kan använda i linux som är lätt att arbeta grafiskt och inte svårt att lära sig?

Coore
Member
Medlem
973824
November 6, 2005 - 3:21 pm
sp_Permalink sp_Print

chippen wrote: java är alltså ganska bra för grafiska gränns snitt... hmm ja jag ska titta på det och se hur det verkar, jag gillar VB eftersom det är ganska simpel kod och det är simpelt att använda till dem väldigt enkla sakerna jag håller på med...

Edit: jag kom på en sak som jag glömde fråga, finns det nått bra språk som man kan använda i linux som är lätt att arbeta grafiskt och inte svårt att lära sig?

Java är inte plattformsberoende, så det funkar lika bra att koda java i linux som i windows.
Java är ganska enkelt, om man har programmerat något språk som inte är objektorienterat mycket innan så kan det vara lite konstigt att vänja sig vid OOP, men är man nybörjare så sägs det kännas mer naturligt.

chippen
Kommer du hit ofta?
Medlem
974331
November 7, 2005 - 6:50 pm
sp_Permalink sp_Print

hmm ja då får jag väll prova det... tack för hjälpen 🙂 eller ja tipset

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
974807
November 8, 2005 - 5:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Håller med ovanstående talare. Lär dig Java istället. Java är mera likt c/c++ vilket underlättar ifall du tänker lära dig dem i framtiden. Java är också som sagt plattformsoberoende och GRATIS, vilket mig veteligen inte VB är.

chippen
Kommer du hit ofta?
Medlem
975993
November 11, 2005 - 2:36 pm
sp_Permalink sp_Print

okej, jag ska försöka hitta någon bra bok i ämnet å lära mig då 🙂

Coore
Member
Medlem
976041
November 11, 2005 - 3:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag lärde mig java utan bok, man kommer långt med javadoc och vettiga uppgifter.
En tips är att kolla på uppgifterna som ges på högskolor.
http://www.ida.liu.se/~TDDB58/.....s.sv.shtml
http://java.sun.com/j2se/1.5.0/docs/api/

chippen
Kommer du hit ofta?
Medlem
976481
November 12, 2005 - 2:15 pm
sp_Permalink sp_Print

bra tips tack.. jag ska prova det...

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
976591
November 12, 2005 - 6:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Själv fick jag reda på att det var lättare att först lära sig C/C++, och sedan Java, istället för tvärsom. Det var våran programmeringslärare stenhård på iaf, sen om han har rätt eller inte, har jag ingen aning om än.

Coore
Member
Medlem
976719
November 12, 2005 - 10:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: Själv fick jag reda på att det var lättare att först lära sig C/C++, och sedan Java, istället för tvärsom. Det var våran programmeringslärare stenhård på iaf, sen om han har rätt eller inte, har jag ingen aning om än.

Jag tycker nog att din lärare har lite fel där. Är nog inga direkta problem att börja med Java, ska man programmera objektorienterat är det mer en fördel att inte ha programmerat språk som inte är OOP innan, som tex C.

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
977234
November 13, 2005 - 8:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Håller med ovan, java är lättare i början om man är nybörjare, man slipper hålla på och allokera/frigöra minne osv.
Jag började programmera java för ca ett år sen utan någon tidigare erfarenhet, vi gick ganska tidigt in på objekt orienterad programmering och det var lite svårt att greppa i början, men när man väl hade lärt sig grunderna så gick det väldigt snabbt och smidigt.

fet_loa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1332
979721
November 18, 2005 - 7:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Skillnaden mellan VB o VB .net är enligt mig ganska stor, framförallt pga att VB .net är objektorienterat.

Saken är den att det enligt mig finns mycket trevligare objektorienterade språk än VB .net så att du skulle ge dig på det pga dina erfarenheter med VB rekommenderar inte jag.

Som många sagt så är Java ett bra val att lära sig objektorienterad programmeing med, och som många nu börjar förstå så är det ett vettigt språk i många avseenden, även för mer avancerade programmerare. Om du tvunget vill jobba med .net så skulle jag nog valt C#.

C och C++ är språk som de flesta borde kunna, men de kanske inte är de bästa språk att börja med, de är inte så snälla som mer moderna språk när man gör fel, och fel gör man ofta, speciellt i början wink
Framförallt så är det väldigt enkelt att gå från ett C-baserat språk som Java eller C# till C eller C++ när man blivit mer erfaren.

chippen
Kommer du hit ofta?
Medlem
980107
November 19, 2005 - 1:14 pm
sp_Permalink sp_Print

okej detta låter kanske dumt, jag trodde att jag viste men nu fattar jag inte alls... vad är det egentligen att ett språk är objektorienterat??

Coore
Member
Medlem
980111
November 19, 2005 - 1:21 pm
sp_Permalink sp_Print

chippen wrote: okej detta låter kanske dumt, jag trodde att jag viste men nu fattar jag inte alls... vad är det egentligen att ett språk är objektorienterat??

Objektorienterat är ett speciellt sätt att programmera på. Vet inte riktigt hur jag ska förklara vad det är.

Finns sidor på nätet som är skriva av folk som är bättre på att beskriva detta.

Jag tror dock du kommer bli nöjd med Java ifall du vill göra grafiska gränssnitt etc.

chippen
Kommer du hit ofta?
Medlem
980252
November 19, 2005 - 6:08 pm
sp_Permalink sp_Print

jupp det är väl en del av vad jag vill så det blir nog bra...

men jag har inte riktigt fattat vilket program det är jag ska ha för att kompilera...

Coore
Member
Medlem
980291
November 19, 2005 - 7:35 pm
sp_Permalink sp_Print

chippen wrote: jupp det är väl en del av vad jag vill så det blir nog bra...

men jag har inte riktigt fattat vilket program det är jag ska ha för att kompilera...

Finns ett program som heter NetBeans som kommer med en kompilator.
Jag föredrar dock att knacka kod i emacs... Men NetBeans blir nog bra.

chippen
Kommer du hit ofta?
Medlem
980292
November 19, 2005 - 7:36 pm
sp_Permalink sp_Print

ok tack så mycket

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 376
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL