January 4, 2001
Jag tycker du ska överge VB helt, när du väl har lärt dig det så kommer du inse vad dåligt det är och att du inte har någon användning utav det.
Om du vill att det ska vara enkelt att göra grafiska gränssnitt etc så skulle jag föreslå att du ger dig på Java istället.
October 26, 2002
java är alltså ganska bra för grafiska gränns snitt... hmm ja jag ska titta på det och se hur det verkar, jag gillar VB eftersom det är ganska simpel kod och det är simpelt att använda till dem väldigt enkla sakerna jag håller på med...
Edit: jag kom på en sak som jag glömde fråga, finns det nått bra språk som man kan använda i linux som är lätt att arbeta grafiskt och inte svårt att lära sig?
January 4, 2001
chippen wrote: java är alltså ganska bra för grafiska gränns snitt... hmm ja jag ska titta på det och se hur det verkar, jag gillar VB eftersom det är ganska simpel kod och det är simpelt att använda till dem väldigt enkla sakerna jag håller på med...
Edit: jag kom på en sak som jag glömde fråga, finns det nått bra språk som man kan använda i linux som är lätt att arbeta grafiskt och inte svårt att lära sig?
Java är inte plattformsberoende, så det funkar lika bra att koda java i linux som i windows.
Java är ganska enkelt, om man har programmerat något språk som inte är objektorienterat mycket innan så kan det vara lite konstigt att vänja sig vid OOP, men är man nybörjare så sägs det kännas mer naturligt.
January 4, 2001
Jag lärde mig java utan bok, man kommer långt med javadoc och vettiga uppgifter.
En tips är att kolla på uppgifterna som ges på högskolor.
http://www.ida.liu.se/~TDDB58/.....s.sv.shtml
http://java.sun.com/j2se/1.5.0/docs/api/
January 4, 2001
Mean Machine wrote: Själv fick jag reda på att det var lättare att först lära sig C/C++, och sedan Java, istället för tvärsom. Det var våran programmeringslärare stenhård på iaf, sen om han har rätt eller inte, har jag ingen aning om än.
Jag tycker nog att din lärare har lite fel där. Är nog inga direkta problem att börja med Java, ska man programmera objektorienterat är det mer en fördel att inte ha programmerat språk som inte är OOP innan, som tex C.
May 29, 2001
Håller med ovan, java är lättare i början om man är nybörjare, man slipper hålla på och allokera/frigöra minne osv.
Jag började programmera java för ca ett år sen utan någon tidigare erfarenhet, vi gick ganska tidigt in på objekt orienterad programmering och det var lite svårt att greppa i början, men när man väl hade lärt sig grunderna så gick det väldigt snabbt och smidigt.
September 11, 2002
Skillnaden mellan VB o VB .net är enligt mig ganska stor, framförallt pga att VB .net är objektorienterat.
Saken är den att det enligt mig finns mycket trevligare objektorienterade språk än VB .net så att du skulle ge dig på det pga dina erfarenheter med VB rekommenderar inte jag.
Som många sagt så är Java ett bra val att lära sig objektorienterad programmeing med, och som många nu börjar förstå så är det ett vettigt språk i många avseenden, även för mer avancerade programmerare. Om du tvunget vill jobba med .net så skulle jag nog valt C#.
C och C++ är språk som de flesta borde kunna, men de kanske inte är de bästa språk att börja med, de är inte så snälla som mer moderna språk när man gör fel, och fel gör man ofta, speciellt i början
Framförallt så är det väldigt enkelt att gå från ett C-baserat språk som Java eller C# till C eller C++ när man blivit mer erfaren.
January 4, 2001
chippen wrote: okej detta låter kanske dumt, jag trodde att jag viste men nu fattar jag inte alls... vad är det egentligen att ett språk är objektorienterat??
Objektorienterat är ett speciellt sätt att programmera på. Vet inte riktigt hur jag ska förklara vad det är.
Finns sidor på nätet som är skriva av folk som är bättre på att beskriva detta.
Jag tror dock du kommer bli nöjd med Java ifall du vill göra grafiska gränssnitt etc.
January 4, 2001
chippen wrote: jupp det är väl en del av vad jag vill så det blir nog bra...
men jag har inte riktigt fattat vilket program det är jag ska ha för att kompilera...
Finns ett program som heter NetBeans som kommer med en kompilator.
Jag föredrar dock att knacka kod i emacs... Men NetBeans blir nog bra.
1 Guest(s)