Slänga upp ett galleri på några hundra bilder?|Programmering / Grafisk formgivning|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Slänga upp ett galleri på några hundra bilder?
Kizo
Member
Medlem
Forum Posts: 5235
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 12, 2005 - 3:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjo.
Jag har tagit lite kort (400st) igår och dagen före, från studenten, och tänkte lägga upp dem online, pga. stor efterfrågan.
Hur bör man göra detta?
Jag vill helst ha miniatyrer på samtliga, men jag tänker inte sitta och göra dem manuellt!
Och jag vill inte sitta och ladda upp en i taget. 😛

Så, hur ska man göra detta?
Klarar coppermime att man laddar upp typ 100 bilder i taget?

Förslag?

FonzzziE
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1329
907165
June 12, 2005 - 4:04 pm
sp_Permalink sp_Print
Kizo
Member
Medlem
907169
June 12, 2005 - 4:08 pm
sp_Permalink sp_Print

FonzzziE wrote: http://www.fotogalleri.se

Kan inte hittas.

LuckyLuke
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1087
907217
June 12, 2005 - 6:29 pm
sp_Permalink sp_Print

hm, jag tror att Adobe Photoshop Album 2.0 borde finnas på deras hemsida som en trailer version.

Bar-Code
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 705
907256
June 12, 2005 - 8:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Du kör ju nån hemsida Kizo. Körs en PHP-server på webhotellet eller var du nu har din hemsida så är det bara att leta rätt på valfritt photogallery skript. Det finns hundratals att välja på. Då får du ju full kontroll över bilderna själv och kan ladda upp dem enkelt. Vill du ha kommentarer till bilderna krävs det ofta att en MySQL-server körs också. De skript som använder textfiler för att lägga in kommentarer brukar bli rätt osmidiga att arbeta med.
Kika på det om du har möjlighet att köra PHP-skript!

Kizo
Member
Medlem
907280
June 12, 2005 - 8:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Bar-Code wrote: Du kör ju nån hemsida Kizo. Körs en PHP-server på webhotellet eller var du nu har din hemsida så är det bara att leta rätt på valfritt photogallery skript. Det finns hundratals att välja på. Då får du ju full kontroll över bilderna själv och kan ladda upp dem enkelt. Vill du ha kommentarer till bilderna krävs det ofta att en MySQL-server körs också. De skript som använder textfiler för att lägga in kommentarer brukar bli rätt osmidiga att arbeta med.
Kika på det om du har möjlighet att köra PHP-skript!

Jag har PHP och MySQL, det är inga problem.
Men det är det att jag vill kunna slänga upp en drös i taget, och inte sitta med en och en i taget. Det är därför jag frågar här.

Bar-Code
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 705
907290
June 12, 2005 - 9:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo men grejen är ju att om du kör ett eget photogallery skript på din egen webplats så kan du ju tanka upp alla bilder via FTP precis som vanligt till din hemsida. Skriptet indexerar ju bilderna automatiskt, gör thumbnails av dem och publicerar dem sen. Det är det som är själva skönheten 🙂
Jag kör ett enkelt photogalleryskript här hemma för min egen hemsida. Bara att flytta hur många bilder som helst på en gång till den katalog som skriptet indexerar ifrån, och sen går resten automatiskt! Smidigare än så kan det inte bli.

Visst det finns skript som kräver att man laddar upp bilder en och en. Ofta är de skripten mer avancerade och frågar om man vill lägga till kommentarer för varje bild och såna saker. Men som sagt, många skript finns det. Bara att välja en enklare variant som kollar igenom valfri katalog och publicerar alla bilder i den katalogen automatisk så kan du alltså slänga dit hur många bilder som helst åt gången.

RaWeN
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 20
907394
June 13, 2005 - 10:42 am
sp_Permalink sp_Print

Om du ska ha ett eget PHP-baserat galleri så säger jag bara en sak: Gallery! (http://gallery.menalto.com). Har kört alla versioner sedan den första släpptes publikt och har inte annat än gott att säga om det.

Kör själv gallery 1.5 med ca 25.000 bilder och 15 olika användare och det smider på hur bra som helst.

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
907579
June 13, 2005 - 5:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har gjort ett litet aspscript som läser bilderna i undermappar och gör automatiskt "thumbnails" av dem, fungerar utmärkt..
Bara slänga upp bilderna i undermappar så läses de automatiskt och vissa på sidan..

Men nu var det kanske inte aspscript du var ute efter?

Kizo
Member
Medlem
907605
June 13, 2005 - 6:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: Jag har gjort ett litet aspscript som läser bilderna i undermappar och gör automatiskt "thumbnails" av dem, fungerar utmärkt..
Bara slänga upp bilderna i undermappar så läses de automatiskt och vissa på sidan..

Aldrig använt ASP, men det kan väl inte vara så svårt?... ... . .. . .
Jag har i alla fall ASP stöd på servern.
Så du får gärna slänga över det till mig.
En länk, ett PM, något annat?

BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
907813
June 14, 2005 - 9:05 am
sp_Permalink sp_Print

Annars funkar väll GIS gallerit jette bra?
Kan vara lite trögt första gången man går in i bildmappen då den konverterar om alla bilder till tumbs då.
Men sen så är det bara tuta och köra.

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
907849
June 14, 2005 - 11:36 am
sp_Permalink sp_Print

BarateaU wrote: Annars funkar väll GIS gallerit jette bra?
Kan vara lite trögt första gången man går in i bildmappen då den konverterar om alla bilder till tumbs då.
Men sen så är det bara tuta och köra.

GIS är simpelt men funktionellt. Rekommenderas!

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
907934
June 14, 2005 - 5:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Kizo wrote: [quote=Snorch]Jag har gjort ett litet aspscript som läser bilderna i undermappar och gör automatiskt "thumbnails" av dem, fungerar utmärkt..

Nej det är inget svårt, och har du stöd för det på servern så behöver du inte mer än slänga upp filerna på serverna och inkludera dem i vald fil..
Men har inte tillgång till det just nu men säger till när jag har det, som borde bli inom någon dag högst..

Kizo
Member
Medlem
908175
June 15, 2005 - 1:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: [quote=Kizo][quote=Snorch]Jag har gjort ett litet aspscript som läser bilderna i undermappar och gör automatiskt "thumbnails" av dem, fungerar utmärkt..

Nej det är inget svårt, och har du stöd för det på servern så behöver du inte mer än slänga upp filerna på serverna och inkludera dem i vald fil..
Men har inte tillgång till det just nu men säger till när jag har det, som borde bli inom någon dag högst..

Aight.
Ska bli spännande att prova ASP.

CTH
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 476
908752
June 17, 2005 - 11:56 am
sp_Permalink sp_Print

om du har Photoshop så finns det något macro (eller nåt, ligger under "file" fliken) som lägger in alla bidler i en mapp i html format, och man kan välja att göra thumbnails till dem oxå. Väldigt enkelt och praktiskt.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 98
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL