September 16, 2002
Tjo.
Jag har tagit lite kort (400st) igår och dagen före, från studenten, och tänkte lägga upp dem online, pga. stor efterfrågan.
Hur bör man göra detta?
Jag vill helst ha miniatyrer på samtliga, men jag tänker inte sitta och göra dem manuellt!
Och jag vill inte sitta och ladda upp en i taget. 😛
Så, hur ska man göra detta?
Klarar coppermime att man laddar upp typ 100 bilder i taget?
Förslag?
September 16, 2002
FonzzziE wrote: http://www.fotogalleri.se
Kan inte hittas.
September 11, 2002
Du kör ju nån hemsida Kizo. Körs en PHP-server på webhotellet eller var du nu har din hemsida så är det bara att leta rätt på valfritt photogallery skript. Det finns hundratals att välja på. Då får du ju full kontroll över bilderna själv och kan ladda upp dem enkelt. Vill du ha kommentarer till bilderna krävs det ofta att en MySQL-server körs också. De skript som använder textfiler för att lägga in kommentarer brukar bli rätt osmidiga att arbeta med.
Kika på det om du har möjlighet att köra PHP-skript!
September 16, 2002
Bar-Code wrote: Du kör ju nån hemsida Kizo. Körs en PHP-server på webhotellet eller var du nu har din hemsida så är det bara att leta rätt på valfritt photogallery skript. Det finns hundratals att välja på. Då får du ju full kontroll över bilderna själv och kan ladda upp dem enkelt. Vill du ha kommentarer till bilderna krävs det ofta att en MySQL-server körs också. De skript som använder textfiler för att lägga in kommentarer brukar bli rätt osmidiga att arbeta med.
Kika på det om du har möjlighet att köra PHP-skript!
Jag har PHP och MySQL, det är inga problem.
Men det är det att jag vill kunna slänga upp en drös i taget, och inte sitta med en och en i taget. Det är därför jag frågar här.
September 11, 2002
Jo men grejen är ju att om du kör ett eget photogallery skript på din egen webplats så kan du ju tanka upp alla bilder via FTP precis som vanligt till din hemsida. Skriptet indexerar ju bilderna automatiskt, gör thumbnails av dem och publicerar dem sen. Det är det som är själva skönheten 🙂
Jag kör ett enkelt photogalleryskript här hemma för min egen hemsida. Bara att flytta hur många bilder som helst på en gång till den katalog som skriptet indexerar ifrån, och sen går resten automatiskt! Smidigare än så kan det inte bli.
Visst det finns skript som kräver att man laddar upp bilder en och en. Ofta är de skripten mer avancerade och frågar om man vill lägga till kommentarer för varje bild och såna saker. Men som sagt, många skript finns det. Bara att välja en enklare variant som kollar igenom valfri katalog och publicerar alla bilder i den katalogen automatisk så kan du alltså slänga dit hur många bilder som helst åt gången.
July 19, 2001
Om du ska ha ett eget PHP-baserat galleri så säger jag bara en sak: Gallery! (http://gallery.menalto.com). Har kört alla versioner sedan den första släpptes publikt och har inte annat än gott att säga om det.
Kör själv gallery 1.5 med ca 25.000 bilder och 15 olika användare och det smider på hur bra som helst.
September 16, 2002
Snorch wrote: Jag har gjort ett litet aspscript som läser bilderna i undermappar och gör automatiskt "thumbnails" av dem, fungerar utmärkt..
Bara slänga upp bilderna i undermappar så läses de automatiskt och vissa på sidan..Men nu var det kanske inte aspscript du var ute efter?
Aldrig använt ASP, men det kan väl inte vara så svårt?... ... . .. . .
Jag har i alla fall ASP stöd på servern.
Så du får gärna slänga över det till mig.
En länk, ett PM, något annat?
March 14, 2001
Kizo wrote: [quote=Snorch]Jag har gjort ett litet aspscript som läser bilderna i undermappar och gör automatiskt "thumbnails" av dem, fungerar utmärkt..
Bara slänga upp bilderna i undermappar så läses de automatiskt och vissa på sidan..Men nu var det kanske inte aspscript du var ute efter?
Nej det är inget svårt, och har du stöd för det på servern så behöver du inte mer än slänga upp filerna på serverna och inkludera dem i vald fil..
Men har inte tillgång till det just nu men säger till när jag har det, som borde bli inom någon dag högst..
September 16, 2002
Snorch wrote: [quote=Kizo][quote=Snorch]Jag har gjort ett litet aspscript som läser bilderna i undermappar och gör automatiskt "thumbnails" av dem, fungerar utmärkt..
Nej det är inget svårt, och har du stöd för det på servern så behöver du inte mer än slänga upp filerna på serverna och inkludera dem i vald fil..
Men har inte tillgång till det just nu men säger till när jag har det, som borde bli inom någon dag högst..
Aight.
Ska bli spännande att prova ASP.
1 Guest(s)