Söker insperation till vb projekt!|Programmering / Grafisk formgivning|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Söker insperation till vb projekt!
beatox
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 76
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 2, 2004 - 12:18 pm
sp_Permalink sp_Print

hej alla programmerare. Har funderat på att göra ett musikprogram i vb och undrar om någon har sett något sådant så man kan hitta lite insperation? Nyttiga tips m.m välkomnas också! gärna hur man kan göra en playlist (typ winamp) till ex!

ha en bra dag!

mounte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 561
610862
May 2, 2004 - 12:45 pm
sp_Permalink sp_Print

kika på foobar, ett enkelt GUI, enkla men ack så kraftfulla funktioner.... opensource också så du kan få lite idéer...

det angående playlist är inga problem att fixa, du skulle göra i VB... använd dig av en lämplig komponent/kontroll för din lista sedan skriver du en funktion/procedur som fungerar ungefär så här:
1. om en låt har spelats och är slut, välj börja spela upp nästa låt i listan om inte random är valt, om nästa låt hamnar utanför listans storlek hoppa tll början av listan.
2. om spelaren är i stopläge, ta reda på vilket element i listan som är markerat och börja spela upp därifrån

Hur bör då en lista vara upplagd ?
Jag tycker det är en DÅLIG idé att enbart använda sig av en grafisk komponent, istället så skulle jag antingen avända mig av en databas alternativt en array (åtminstone en 2D array)
där du kan direkt lagra sökvägen + filnamn till låten ifråga, samt ett identifikationsnummer som automatiskt ökas för varje element, observera att du har detta automatiskt iom att du loopar igenom arrayen ... vidare kan det vara lämpligt att plocka ut lämplig information från ID3 tagarna i filerna och kanske spara låtens namn i arrayen/databasen... m.m. för att sedan använda en grafisk komponent/kontroll för att illustrera innehållet i arrayen/databasen

jaja ... hoppas du får några idéer iaf och att det ordnar sig

// Daniel Persson
[email]daniel@mounte.net[/email] http://www.mounte.net

FastinG
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 105
610947
May 2, 2004 - 3:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Om du ska göra en playlist så tär nog det enklaste att göra en Filelist. I pluginen lr spelaren som nu spelar upp låtarna så skriver du enkelt bara in nått sånt när den har spelat klart:

File1.ListIndex = File1.ListIndex + 1
mp1.Open File1.FileName

Den använde jag själv när jag hade lagt in Media player i ett program o det funkar som det ska wink
Men koden ser nog annurlunda ut för digh men så där ser nog grunden ut iaf.

beatox
Siktar mot toppen
Medlem
612550
May 4, 2004 - 8:24 pm
sp_Permalink sp_Print

hej igen.
har säkert kollat på 10 olika musikprogram och inga funkar! jag vet det är säkert jag som gör något fel men jag vet inte vad.
Om jag skall ha de lättaste funktionerna typ: play,pause etc.
hur lägger man in dessa smidigast? skall man ta in en windowsmediaplayer1? windowsmediaplayer1.play finns ju inte?
bara playstate.
Vad gör jag för fel?
säg gärna vad man kan lägga in för componets som underlättar arbetet?
skulle vara bra om någon har någon msn eller hotmail så jag hade kunnat skicka de program som jag har hittat och sedan kolla om de får igång dem vilket jag tror man måste göra. (alla nerladdade från planetsourcecode)

FastinG
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 105
612642
May 4, 2004 - 9:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Finns mycket koder på http://www.freevbcode.com/ vilket jag ofta brukar kolla efter saker wink
Om du vill komma åt play, pause och dom sakerna så ska du skriva liknande:

WindowsMediaPlayer1.Controls.play
WindowsMediaPlayer1.Controls.stop

m.m. Du sätter bara ut en till punkt efter Controls så kommer det upp en ny lista wink Fast det beror ju också på vilken Media Player du har lagt in, man kan ju köra me de nya (7.1 och uppåt) lr de gamla som har helt andra controller än de nya.

beatox
Siktar mot toppen
Medlem
613460
May 5, 2004 - 8:17 pm
sp_Permalink sp_Print

haha så roligt. anledningen att det som jag nu har försökt göra inte funkade var att jag har en annan version av vb nu och försökte med samma koder som till den äldre versionen..... dumt dumt

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 64
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL