October 15, 2002
Hej,
Har skapat en text i photoshop, tänkte spara den som en gif med transparant bakgrund så att jag kan lägga den över en bakgrund i HTML-sida..
Kruxet är att det blir inte särskilt snyggt när man lägger den på HTML sidan. Texten ser "naggad" ut.. Svårt att förklara men jag hoppas ni fattar.. Vilka inställningar ska det vara i Photoshop? Det har fungerat tidigare men jag inte inte riktigt varför det strular nu..
Nån som fattar vad jag menar?
December 26, 2003
Använd png-24 så får du en alfa-channel. Det betyder att du får en mjuk övertoning mellan transparent/solid.
Annars om du har enfärgad bakgrund på din HTML-sida så lägg det som bakgrundsfärg i din bild och klipp sedan bort det som ska vara transparent och sedan "spara för webben" antingen gif eller png-8 (OBS använd 0% web snap, annars förvrängs färgerna).
October 15, 2002
September 16, 2002
desdecado wrote: [quote=Kizo]Man kan ju välja vilken färg som gifbilden ska gå ut till innan transparens för att få det snyggt på en enfärgad sida.
...vilket tar bort lite av idéen med transparant bakgrund (om man inte vill variera nyanserna lite grann på websidan efteråt vill säga)
True 😀
Den där Kizo vet då inte vad han pratar om. :bgrin:
1 Guest(s)