November 28, 2001
Jag har programmerat C++ i 1 1/2 år nu så jag vet vad man kan åstakomma men tydligen är Dark Basic bra för spelprogrammering kolla länken.
September 12, 2002
December 25, 2000
Alla Basic språk (alla dom jag känner till) är gjorda för att snabba på saker, genom att ha massor med färdiga funktioner, det gör att det (oftast) går snabbare att göra saker i olika Basic språk än att skriva allt själv, dock på bekostnad av frihet.
Om du ställer fråga för att du vill skriva något eget spel eller liknande kan Dark Basic säkert vara bra, men om du vill lära dig programera för "framtiden". Alltså t.ex. satsa på kariär som spelprogramerare så har du mycket mer att vinna på att lära dig C++.
(Dock har jag ingen erfarenhet av Dark Basic men vad jag förstått det så är det ungefär som jag säger.)
February 9, 2002
Om det är just DirectX du är intresserad av (OpenGL är enklare, stödjer andra OS, och snart kommer version 2) så kan du alltid kika närmare på C#.
DirectX 9 och C# är en helt ok kombination. Enligt folk på gamedev.net så ligger utvecklingstiden på en sjundedel jämfört med utveckling med C++. Visserligen är prestandan upp till 20 % sämre, men det beror också till stor del på att spelprogrammeringen under C# inte har haft lika lång tid på sig att optimeras. I framtiden lär gapet minska en del.
Fördelen med att välja den vägen är ju förstås att C# och C++ är snarlika, så du kommer att ha mycket lättare att ge dig på C++ efter att ha tagit det steget (om du nu inte har programmerat länge i C++, vilket inte framgår av din post).
1 Guest(s)