Splines inom grafik|Programmering / Grafisk formgivning|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Splines inom grafik
jeremy1984
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 315
Member Since:
June 26, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 20, 2006 - 4:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej!
Tydligen är mycket 2-D datorgrafik baserad på sk "splines" för att få mjuka linjer. Detta används tex till fonter och till att rita upp matematiska grafer.. Hur fungerar detta?
Kanske hör detta till något mer matematiskt forum, men kanske finns det nån med kunskaperna här 🙂

MVH /Jérémy

Avatar
Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
Member Since:
September 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1005732
January 20, 2006 - 5:41 pm
sp_Permalink sp_Print
TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
Member Since:
October 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1005933
January 20, 2006 - 11:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Kortkort förklaring: Ihopkopplade kurvor som kan beskrivas med hjälp av polynom. Det ger bland annat räta linjer, cirkel- och ellipskurvor, parabler och många andra.

jeremy1984
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 315
Member Since:
June 26, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1005950
January 21, 2006 - 1:32 am
sp_Permalink sp_Print

Tack för svaren, men jag uttryckte mig nog lite klumpigt 🙂 Vet nämligen vad splines är och har tom räknar ut sådana för att anpassa kurvor till data själv.. Det jag undrar är hur dessa används inom grafik? Sparar man datorkraft på att programmera ett objekt mha av bara några punkter och låta splines anpassa kurvor igenom dessa för att skapa figuren? Eller? 🙂 Är ju nämligen en del utträkningar som krävs för detta..

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
Member Since:
December 25, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
1006599
January 22, 2006 - 6:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag kanske är ute och cyklar men tycker det ni pratar om låter rätt mycket som det som man kunde kalla vektorgrafik.

Här har du fördelen med vektorgrafik:

http://en.wikipedia.org/wiki/V.....r_graphics

Ni kanske vet allt detta redan och pratar långt över mina huvuden men men 🙂

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
Member Since:
October 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1006609
January 22, 2006 - 7:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Splines är ett sätt att implementera vektorgrafik ViU.

Andra sätt är bland annat NURBS, Beziér.

Visserligen krävs det en del datorkraft för bägge, men det är tyvärr ganska tvunget. Ett nästan grundläggande krav (speciellt inom CAD och liknande) är att kunna rita cirklar och liknande kurvor.

Alla de tre sätt som jag nämnt är olika sätt att göra mer "generella" funktioner så att man kan hantera såväl cirklar, räta linjer och en del andra funktioner gemensamt. Även om det krävs mer beräkningar, minskar det risken för att buggar smiter sig in, och generaliseringen underlättar programdesignen i allmänhet. Det är ju samma funktioner som används oavsett vad det är man ritar på skärmen...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 372
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL