June 26, 2002
Hej!
Tydligen är mycket 2-D datorgrafik baserad på sk "splines" för att få mjuka linjer. Detta används tex till fonter och till att rita upp matematiska grafer.. Hur fungerar detta?
Kanske hör detta till något mer matematiskt forum, men kanske finns det nån med kunskaperna här 🙂
MVH /Jérémy
September 1, 2002
Wikipedia to the rescue:
http://en.wikipedia.org/wiki/S.....ematics%29
June 26, 2002
Tack för svaren, men jag uttryckte mig nog lite klumpigt 🙂 Vet nämligen vad splines är och har tom räknar ut sådana för att anpassa kurvor till data själv.. Det jag undrar är hur dessa används inom grafik? Sparar man datorkraft på att programmera ett objekt mha av bara några punkter och låta splines anpassa kurvor igenom dessa för att skapa figuren? Eller? 🙂 Är ju nämligen en del utträkningar som krävs för detta..
December 25, 2000
Jag kanske är ute och cyklar men tycker det ni pratar om låter rätt mycket som det som man kunde kalla vektorgrafik.
Här har du fördelen med vektorgrafik:
http://en.wikipedia.org/wiki/V.....r_graphics
Ni kanske vet allt detta redan och pratar långt över mina huvuden men men 🙂
October 7, 2002
Splines är ett sätt att implementera vektorgrafik ViU.
Andra sätt är bland annat NURBS, Beziér.
Visserligen krävs det en del datorkraft för bägge, men det är tyvärr ganska tvunget. Ett nästan grundläggande krav (speciellt inom CAD och liknande) är att kunna rita cirklar och liknande kurvor.
Alla de tre sätt som jag nämnt är olika sätt att göra mer "generella" funktioner så att man kan hantera såväl cirklar, räta linjer och en del andra funktioner gemensamt. Även om det krävs mer beräkningar, minskar det risken för att buggar smiter sig in, och generaliseringen underlättar programdesignen i allmänhet. Det är ju samma funktioner som används oavsett vad det är man ritar på skärmen...
1 Guest(s)