Språk språk och språk....|Programmering / Grafisk formgivning|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Språk språk och språk....
Thomas Gu
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 1, 2001 - 10:30 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tänker börja programmera och vilket språk och vilka böcker tycker ni att jag ska läsa och börja med.

Torden
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 288
39333
August 1, 2001 - 10:49 am
sp_Permalink sp_Print

C helt klart. Många bättre (men krångligare) språk bygger på det. Exempelvis Java, C++ etc.

Donan Fear
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 730
39660
August 1, 2001 - 11:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Annars kan man hoppa på ett lite mer högnivåspråk direkt, som C# eller Java, eftersom det verkar som om industrin är på väg dit ändå, och de är ju lättare att förstå än gamla råa C.

Det viktigaste är ändå att lära sig programmera, dvs tänka matematiskt, spelar ingen roll vilket språk man använder, det är bara olika sätt att skriva samma sak på.

Ett fel som många nybörjare gör är att bara skriva av tutorials och böcker utan att egentligen förstå hur det funkar, då blir det väldigt svårt sen när de ska göra saker själva.

_paul_
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 126
39730
August 2, 2001 - 9:49 am
sp_Permalink sp_Print

Håller med Torden om att man bör börja med C alternativt pascal. Därför att det är ett imperativt språk medans Java C# C++ är OO språk vilka är betydligt svårare att lära sig. Efter att man lärt sig grunderna i C så är det lätt att gå vidare och lära sig Java och C++.

Jag arbetar extra som handledare i programmerings kurser i Java och vet att många har stora problem med t.ex. att kunna förstå skillnaden mellan static och icke static, har tappat räkningen på hur många gånger jag försökt att förklara det.

En nackdel med att börja med C är att det är betydilgt svårare att göra schyssta grafiska prylar än i ex.vis Java. Jag tycker dock att gui är tråkigt att programmera utan det som är intressant är tekniken bakom.

Att lära sig ett språk som är hippt för tillfället är tämligen meningslöst. Det som är meningsfullt är att lära sig förstå hur syntaxer är uppbyggda samt olika former av programmeringsparadigmer (långt ord). Om man kan det så är det tämligen lätt att lära sig ett nytt språk.

Ett tips är att bl.a. kolla på de olika hemsidor som högskolor har för sina kurser, där brukar det finnas både laborationer (programmingsuppgifter) samt tentor med lösningar. Se exvis:
http://www.nada.kth.se/kurser/.....lista.html

Nibbler
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 257
39739
August 2, 2001 - 10:07 am
sp_Permalink sp_Print

Det är knappast så att C är bättre att lära sig än C# eller Java, snarare tvärtom.

Håller heller inte med om att det skulle vara svårare att lära sig ett OO språk, snarare tvärtom.

Java är på väg ut, .NET plattformen och C# är det som kommer gälla inom en snar framtid, även på andra system än Windows.

Att börja med att lära sig C är ju ett löjligt förslag, han vill nog kunna göra något med sina programmerings kunskaper och att skapa GUI program i C är en mardröm.

Skulle jag börja nu skulle jag hoppa på C# direkt, .NET framework inklusive en C# kompiler finns att ladda ned gratis och det finns numera en uppsjö böcker i ämnet.

Angående kurser på KTH, det vi använde på den introducerande datalogi kursen när jag gick där var C och Scheme, mest Scheme.

_paul_
Medlem
Forum Posts: 126
39769
August 2, 2001 - 11:31 am
sp_Permalink sp_Print

On 2001-08-02 12:07, Nibbler wrote:
Håller heller inte med om att det skulle vara svårare att lära sig ett OO språk, snarare tvärtom.

Enligt den erfarenhet jag har så är det lättare att lära sig grunderna till ett imperativt språk än ett OO språk. Mycket beroende på att flödet i programmet är enklare att följa.

Java är på väg ut, .NET plattformen och C# är det som kommer gälla inom en snar framtid, även på andra system än Windows.

Jag har inte hört något om någon portning av .NET till andra plattformar, även fast en sådan inte skulle vara alltför svår att genomföra eftersom IL är så pass noga specat.
Att säga att Java är på väg ut är nog att ta i lite för mycket, idagsläget så är Java det enda stora språket som är plattformsoberoende. Jag har själv suttit och kodat C# under sommaren nu, och ser inte varför somliga höjer det så till skyarna. Det är mångt och mycket såsom Java med några ytterligare finesser som kan vara trevliga, den största fördelen är väl att IL ligger betydligt närmare maskinkod än Javas bytekod.

Att börja med att lära sig C är ju ett löjligt förslag, han vill nog kunna göra något med sina programmerings kunskaper och att skapa GUI program i C är en mardröm.

Skulle jag börja nu skulle jag hoppa på C# direkt, .NET framework inklusive en C# kompiler finns att ladda ned gratis och det finns numera en uppsjö böcker i ämnet.

Angående kurser på KTH, det vi använde på den introducerande datalogi kursen när jag gick där var C och Scheme, mest Scheme.

Jag kan hålla med om att lära sig C skulle kunna vara tråkigt på så sätt att det kan vara svårt att göra GUI:n.
Jag ser dock ingen anledning till att rekomendera C# framför Java. Båda två är enkla språk, man slipper att tänka på trevliga saker som pekare till pekare och minneshantering. Det är dock mångt och mycket en religions fråga Microsoft lr inte Microsoft. OK Microsoft har lämnat över utvecklingen av C# till ett standardiseringsorgan, men det är ändå en Microsoft produkt i grunden, medans Sun fortfarande har kontrollen över Java vilket är rätt sunkigt.

Idagsläget så används Java i alla inledande programmerings kurser vilket jag själv finner rätt dåligt jag skulle föredra ett imperativt språk, anledningen till att är som du nämnde att det är lätt att göra grafiska program.

Den tidigare användningen av Scheme bestod i att de försökte få alla att börja från samma nivå eftersom nästan inga tidigare använt ett funktionellt programspråk såsom scheme.

Sajko
Medlem
Forum Posts: 151
40203
August 3, 2001 - 7:53 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker nog man ska börja med C eller Pascal (precis som paul_v sa).

Pascal är rätt fint som nybörjarespråk, enkelt att förstå och lätt att skriva.

C är lite svårare, men destu kraftfullare och användbarare i framtiden om man ska lära sig C++ (Det enda riktiga språket 😀 😀 ) eller Java.

OBS! Det som C++ ovan var inget allvarligt menat, utan mest ett skämt.

XON
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 44
40424
August 3, 2001 - 6:15 pm
sp_Permalink sp_Print

C är ett riktigt språk, men C++??
C++ är en pinsam härke-OO-extension till
C, som dessvärre har blivit en de facto standard på senare år. Om detta inte var sant så skulle språk som C# och Java inte
kunna/kunnat etablera sig överhuvudtaget.
Argument som sandboxing, distribuering, och weblämplighet håller inte.
Sådan features hade man mycket väl kunna bygga in i C++.
Till och med Bjarne Stroustrup delar dessa åsikter:-) Enda anledningen att koda i C++ är den stora kodbasen som redan finns.
Ge mig ett (1) scenario där C++ är bättre som språk betraktat än *samtliga* 3 övriga nämnda, och som inte har med C++'s stora utbredning att göra!!
Och Pascal skall man bara lära sig om man tror att man är lite dum...bättre att börja med ett språk som man kan göra riktiga tillämpningar i från början. Och btw, det finns en mängd andra bra språk som jag inte tänker nämna här.

/Xon

[ Detta Inlägg ändrades av: XON den 2001-08-03 20:18 ]

Phulip
Medlem
Forum Posts: 22
41316
August 5, 2001 - 9:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag förstår inte att det verkar vara lite opinion mot Java. Java är hederligt tycker jag minsann. C# och .NET gör mig bara rädd, får svårt att sova. vill ni låta MS ta över världen eller? Huh...

Nibbler
Kommer du hit ofta?
Medlem
41332
August 5, 2001 - 10:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Slappna av lite va, rikta dina konspirations teorier emot Sun istället som fortfarande vil behålla allsmäktig kontroll över Java.

Phulip
Medlem
Forum Posts: 22
41362
August 6, 2001 - 12:10 am
sp_Permalink sp_Print

Nog för att Sun inte heller är felfria, men jag tycker att de har mycket skönare stil än microsoft. De är ju lite mer för open source än ms. De har ju släppt staroffice fritt (openoffice.org) t ex.

Nibbler
Kommer du hit ofta?
Medlem
41568
August 6, 2001 - 1:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Det finns inget själv ändamål med open source, varför ska jag jobba och slita med ett program och sedan släppa koden till det ?

Sen missuppfattar många och jämställer open source med gratis program, det är inte alls samma sak, du kan ha open source som kostar pengar, kolla tex alla Linux distar som finns, gratis versionerna är ju alla bantande versioner.

När det gäller Star Office gjorde Sun en riktigt ful greja, de köpte upp företaget som tillverkat den och la sedan ned all utveckling för Mac, undrar vad som hade hänt om MS hade gjort en sådan greja ?

carnail
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 666
43132
August 9, 2001 - 10:31 am
sp_Permalink sp_Print

Menf rågan är ju vilket språk han ska köra, inte vilket han ska börja med eller?

Om jag tex skulle behöva lära mig Finska, inte skulle jag då lära mig Tyska först, eller.

"Det är lättare att lära sig språket A och sedan gå vidare till språket B" ...finns det aldrig någon som rekomenderar någon att läsa ett (1) språk ifrån början, nämligen det som personen ska hålla på med inom en nära framtid?

daggerr
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1367
43529
August 9, 2001 - 9:32 pm
sp_Permalink sp_Print

börja att läsa alla böcker du hittar, å läs dom samtidigt! jag varken skämtar eller är ironisk, det är det bästa sättet, iaf för mig..

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
44784
August 11, 2001 - 11:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Varför Pascal? Finns det någon mening som helst med det?
Kör Basic istället isåfall...

jonas_10
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 806
45133
August 12, 2001 - 6:59 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2001-08-12 01:50, Jerry wrote:
Varför Pascal? Finns det någon mening som helst med det?
Kör Basic istället isåfall...

Struktur och det är enkelt och lära sig.

carnail
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 666
45375
August 13, 2001 - 9:41 am
sp_Permalink sp_Print

Hur många gör komersiella apps med pascal? Jag antar att alla VILL göra kommersiella apps oavsett vad dom gör, det finns alltid en liten baktanke med programmeringen.
Jag trode pascal bara användes på universitet/högskolor och kommer väl att dö ut med lärarna om man säger så...

Ska man börja med något idag så säger jag VB, då sitter han i samma båt som tusentals andra och får en jädra synergi effekt.

SYS#1: T-bird 1200, Abit KT7A-RAID, 512MB PC133, Geforce 3, SB PCI 512, RAID: 2*40GB + 30GB.
SYS#2: PIII 450, Abit BE6, 256MB, Matrox G400MAX, Creamware Pulsar+SRB (8 Sharc DSP).

[ Detta Inlägg ändrades av: carnail den 2001-08-13 11:42 ]

Nibbler
Kommer du hit ofta?
Medlem
45454
August 13, 2001 - 12:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Som sagt, satsa på C# och .NET plattformen
( som inte är endast web relaterad som många tycks tro )

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 441
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL