Ta emot data på TI83|Programmering / Grafisk formgivning|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ta emot data på TI83
Quaero
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 779
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 18, 2003 - 10:50 am
sp_Permalink sp_Print

Tänkte bygga någonting roligt externt att plugga in i min TI83. Vet inte riktigt vad grejjen ska göra än men det ger sig nog, ideér har jag många. Problemet är att jag inte kan hitta någon information om hur jag, i assembler, tar emot data på räknaren. Alltså; om jag får min externa modul att skicka bitar så måste jag ju kunna fånga upp dem och tolka dem på räknaren och jag vet inte hur man läser av porten på den.

Någon som kan hjälpa mig? Säg till om jag uttryckt mig luddigt eller om jag måste specificera någonting.

Izomatic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 757
255151
January 18, 2003 - 10:52 am
sp_Permalink sp_Print

Ja skulle tippa på att du nog måste programmera ditt eget program för det...

Säg till mig om du lyckas, skulle va ballt...=)

Quaero
Kommer du hit ofta?
Medlem
255159
January 18, 2003 - 11:16 am
sp_Permalink sp_Print

Jo, jag tror att jag måste programmera ett eget program, tyvärr. Detta borde kunna göras i assembler men jag vet inte riktigt hur man läser av porten.

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
255177
January 18, 2003 - 11:45 am
sp_Permalink sp_Print

det är ju inte svårt att skicka saker från miniräknare till miniräknare, det har jag gjort flera gånger...
nu har jag inte min räknare här, så jag har lite svårt för att både förklara och förstå 🙂
Men det finns redan ett speciellt send/recieve program eller vad man ska säga i räknaren. Vet inte om det kommer fungera med nåt annat än en annan räknare bara..

Quaero
Kommer du hit ofta?
Medlem
255193
January 18, 2003 - 12:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Problemet är att om jag ska använda räknarens skicka/ta emot så måste jag ha reda på hur TI:ns nätverksprotokoll ser ut. Om jag gör en egen modul att koppla in så måste jag ju programmera den att skicka datan så att räknaren förstår. Detta kräver att räknaren och modulen kör samma protokoll och då måste jag antingen veta hur TI:s protokoll ser ut så att jag kan använda det eller så måste jag kunna läsa av porten och göra ett eget protokoll.

EDIT: Jag svamlar bara, bry er inte om detta, jag behöver bara veta hur man läser av proten.

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
255194
January 18, 2003 - 12:02 pm
sp_Permalink sp_Print

läs manualen? 🙂

Quaero
Kommer du hit ofta?
Medlem
255201
January 18, 2003 - 12:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har faktiskt läst manualen (usch) men jag hittade ingenting. Och jag svamlade till det lite i mitt förra meddelande med protokoll och dylikt så det behöver ingen bry sig om men mitt problem går iallafall ut på att jag måste veta hur man läser av TI83:ans port. Jag är mycket tacksam för hjälp.

XyliX
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 237
255205
January 18, 2003 - 12:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Varför inte kolla den data som skickas från räknedosan och se om du kan förstå protokollet?

Quaero
Kommer du hit ofta?
Medlem
255212
January 18, 2003 - 12:21 pm
sp_Permalink sp_Print

XyliX wrote: Varför inte kolla den data som skickas från räknedosan och se om du kan förstå protokollet?

Det borde jag faktiskt kunna göra. Tackar!
Hmmm.. Jag borde faktiskt ha kunnat komma på en sådan självklar lösning själv.

Det vore dock ännu bättre att få konstruera mitt eget protokoll och om det är någon som faktiskt vet hur portläsningen fungerar och kan bespara mig mödan att upptäcka TI:s protokoll så är jag tacksam.

Men, tack igen Xylix, det är fint med människor som kan tänka åt mig när jag helt uppenbart saknar den förmågan själv. 🙂

SantaClaus
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 36
256278
January 20, 2003 - 11:54 am
sp_Permalink sp_Print

Quaero wrote: [quote=XyliX]Varför inte kolla den data som skickas från räknedosan och se om du kan förstå protokollet?

Det borde jag faktiskt kunna göra. Tackar!
Hmmm.. Jag borde faktiskt ha kunnat komma på en sådan självklar lösning själv.

Det vore dock ännu bättre att få konstruera mitt eget protokoll och om det är någon som faktiskt vet hur portläsningen fungerar och kan bespara mig mödan att upptäcka TI:s protokoll så är jag tacksam.

Men, tack igen Xylix, det är fint med människor som kan tänka åt mig när jag helt uppenbart saknar den förmågan själv. 🙂

Ladda hem SDK-pack till TI83 så är du en bra bit på vägen.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 63
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL