Tabell mania! Help!|Programmering / Grafisk formgivning|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Tabell mania! Help!
Kizo
Member
Medlem
Forum Posts: 5235
Member Since:
September 16, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 16, 2004 - 6:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu har jag problem... Spana in:
http://www.kizozik.com/xfiles/.....umbers.htm
Färgerna har jag bara satt dit nu för att tydligt visa hur de olika cellerna (visst heter dom så?) är.

Det är tänkt att den ljusblåa i mitten ska vara området jag skriver i. När det blir för mycket text och den cellen måste förstoras så vill jag att de vita ska sträckas ut.

Jag vill att den gråa ska bort och bli ett med den rosa. Alltså ska den bli lika stor som den rosa och gråa tillsammans.
Men problemet som uppstår (när jag gör det i alla fall) då är att den gråa bara försvinner och den rosa blir lika hög som den lila. Men den lila ska egentligen bara vara 4px hög. Men det verkar som om den rosa och den lila delar höjd av någon konstig anledning.

Kan någon kolla källkoden och se vad som är fel?
Jag förstår inte själv.

desdecado
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 700
Member Since:
July 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
571681
March 16, 2004 - 10:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Orkar inte titta på den där koden (hehe) men ett tips är att sätta width på *alla* TD's först, längst upp i tabellen, dvs i ditt fall 6st. När du väl har satt width'en så ska du aldrig mer skriva in någon width någonstans i tabellen. Den översta raden med dina TDs med width är ju givetvis tomma och tar inte upp någon plats.

Kolla nu om det fungerar.

Gör det inte det...tänk på att dina space'ar i de tomma cellerna faktiskt är en space satt med ett visst typsnitt....så låt dessa celler vara tomma och skriv inget i dom. Vissa editorer är dumma och tycker att ett retur-slag är ett tecken. Om så är fallet måste du se till så att dina sitter ihop utan något som hellst tecken emellan.

Kolla nu om det fungerar.

Testa också att sätta valign=top på alla celler så att ditt innehåll inte blir centrerat på höjden (vilket är default).

Kolla nu om det fungerar...

Kizo
Member
Medlem
Forum Posts: 5235
Member Since:
September 16, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
572314
March 17, 2004 - 4:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu har jag gjort en ny version, jag gjorde en lite annorlunda version av slice på min layout.
Den finns på
http://www.kizozik.com/xfiles/colors.htm

Men jag har fortfarande problem! (Jo, det är sant :arg: )
Jag vill att när det kommer mer text i cellen där det står "text text text" osv, så ska de rosa fälten sträckas ut.
Men så, som det är nu, så är det fälten ovanför de rosa som blir större, och de rosa blir jättesmala.

Hjälp mig, snälla.

Jag ser faktiskt inte själv vad som är fel i koden. Men något borde det vara.

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
Member Since:
October 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
572340
March 17, 2004 - 5:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan man verkligen göra som du vill med en vanlig tabell??? Har för mig att man inte kan det nämligen. Textrutan är ju i samma tabellrad som de rutorna som blir för stora, och när något i raden inte får plats i sin ruta, så gör den raden högre (det var ju det som krånglade för dig). För att få det att funka som du vill ska du göra en "kombinations-ruta", ungefär som man kan göra i Excel med "sammanfoga celler" (hoppas du vet hur den funktionen funkar, svårt att beskriva annars). Tyvärr är jag osäker på om den möjligheten finns i HTML...

Kizo
Member
Medlem
Forum Posts: 5235
Member Since:
September 16, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
572351
March 17, 2004 - 5:27 pm
sp_Permalink sp_Print

TERdON wrote: För att få det att funka som du vill ska du göra en "kombinations-ruta", ungefär som man kan göra i Excel med "sammanfoga celler" (hoppas du vet hur den funktionen funkar, svårt att beskriva annars). Tyvärr är jag osäker på om den möjligheten finns i HTML...

Jag har sammanfogat celler.
Min "textruta" är sammanfogad på så sätt så att dess tak ligger på samma linje som de övres tak. Och nederkanten, alltså den som flyttas ner vid mycket text, delas av samma nedre kant som de rosa.
Och så som jag ser det, så borde det vara rätt?

För att om jag t.ex. drar ner golvet i Dreamweaver (Jag, jag använder DW, men jag skriver den mesta koden själv, jag tycker dock att DW underlättar även det.) så blir textrutan större (som den ska) och de rosa större (precis som de ska).
Så jag förstår inte varför det inte blir så när det blir för mycket text, så att den måste förstoras automatiskt.

PS. Mitt 500:de inlägg! Wohoo!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 81
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL