February 23, 2004
Det är nämligen så att om jag sätter höjden på tabellen till säg 20 pixlar. Så kollar jag på den i FireFox och höjden ser ut att vara typ det dubbla.
Kollade även i IE och där har den rätt höjd.
Jag testade att sätta höjden till 80 pixlar och då är den 80 pixlar i FireFox och även IE.
Men varför vill den vara högre när jag sätter den till 20?
Här är koden:
HEM FÖRETAGET KONTAKT LÄNKLÄNK
December 26, 2003
Det beror på att
har per default en marginal som gör att tabellen blir större för att få plats med din
.
.
Fast jag skulle nog göra typ såhär istället: 🙂
<style type="text/css">
#nav { width:500px; margin:0 auto; border:1px solid; border-right:none; overflow:auto; padding:0; text-transform:uppercase; }
#nav li { float:left; display:block; border-right:1px solid; width:99px; text-align:center; }
#nav a { display:block; width:100%; padding:.1em 0; text-decoration:none; background:transparent; color:black; }
#nav a:hover, #nav a:focus, #nav a:active { background:maroon; color:white; }
</style>
<ul id="nav">
[*]Hem
[*]Företaget
[*]Kontakt
[*]Länk
[*]Länk
[/list]
February 23, 2004
Ahh tackar!
Du är en ängel. Fan 10 år sen jag gjorde en hemsida 😛 Har hänt en del sen sist. Förstår inte att man kan ställa in tabellers layout och liknande i css. Är det enbart css som gäller nästan nuförtiden? Jag har ju använt dreamweavers tabell funktion för att skapa tabellerna. Rackarns att dom lurade in en paragraf i koden utan att jag såg det 😛
December 26, 2003
🙂
Tja... filosofin är ju att HTML ska stå för strukturen och CSS för presentationen. Dina länkar är ju egentligen en lista med länkar, så då är det logiskt att anvädna
- (unordered list) för det. Att du sen vill presentera det som en vertikal "meny" som råkar se ut som en tabell är en annan sak. 😉 Om du skulle vilja ändra det i framtiden behöver du bara ändra i stilmallen - HTML-koden står kvar som den är. 🙂
1 Guest(s)