November 5, 2002
Är inte så jätteerfaren, men lite kan jag. Dock så fungerar det inte för mig nu. Förstår inte varför.
Jag håller på med lite tabeller, Har typ en tabell med 2 kolumner. Vill skriva olika mycket i dem och texten skall börja högs upp i vardera tabellen. Nu blir det så att texten envisas med att ligga centrerat i höjdled mot den högsta av tabellerna :burn: Har försökt med align på alla möjliga sätt och ställen. Får den inte att börja högst upp. :gunsfire:
Använder stylesheet. Försökt även med text-align: top och vertikal-align: top. Varför får jag inte texten att börja högs tupp?
Giv mig förslag (och styrka).
November 5, 2002
Nu har jag upptäkt ett nytt problem jag ej klarar att lösa. En tabellruta som jag vill ha fixed 20 punkter hög. Har < ... height="20"> och det funkar först, men sen blir det större av någon anledning.
Länk till html-fil för den som önskar hjälpa mig med det enerverande problemet.
http://www10.myftp.org/bla.html
Om jag inte skulle använda tabeller, vad ska jag använda då? Kan inget smidigare.
December 26, 2003
Man bygger inte, man positionerar.
HTML används för att märka upp och strukturera ditt innehåll. CSS används för att ge göra en layout, ange bakgrunder och färger osv.
December 26, 2003
Nivån på avancerad grafik har inte så mycket att göra med om man bör använda CSS eller inte. Nog för att möjligheterna är mycket större, men man kan göra en enkel layout med CSS också.
Det finns ingenting som säger att du "måste" fortsätta använda tabeller.
Och om du vill ha olika stil på olika sidor eller delar så går det alldeles utmärkt med CSS.
Smakprov:
http://zcorpan.mine.nu/css-layouts/
http://csszengarden.com/
November 5, 2002
Ok. Tror jag förstår hur du menar. Men då måste jag nog be om lite hjälp/tips. Förstår inte från de exemplen hur jag kan få den stilen jag har i min bla-sida.
Kan ju oxå tillägga att det en den högra delen i en sida med frames. Är det helt fel att använda frames eller? Hört att det ät lite b av någon anledning.
December 26, 2003
Ok. Tror jag förstår hur du menar. Men då måste jag nog be om lite hjälp/tips. Förstår inte från de exemplen hur jag kan få den stilen jag har i min bla-sida.
OK..... nu är det lite svårt att förstå sammanhanget i din text, men jag har gett mig på ett försök.
- Börja med att ta bort alla taggar
- Märk upp koden semantiskt
- Validera
- Skriv CSS och lägg till div-element och/eller span-element med id- eller class-attribut om det behövs.
Notera hur
<table cellspacing="0">
<tr><td colspan="3" bgcolor="#FF9966" height="3"></td></tr>
<tr><td bgcolor="#FF9966" width="1"></td><td width="204" bgcolor="#99FFFF">
<center>
Bla-rubrik
</center>
</td><td bgcolor="#FF9966" width="1"></td></tr>
<tr><td colspan="3" bgcolor="#FF9966" height="3"></td></tr>
</table>
har ersatts med
<h3>Bla-rubrik</h3>
😉
Kan ju oxå tillägga att det en den högra delen i en sida med frames. Är det helt fel att använda frames eller? Hört att det ät lite b av någon anledning.
Frames lider av
- dålig användarvänlighet,
- dålig tillgänglighet,
- dålig sökmotorranking,
- problem vid utskrift,
- problem vid bokmärkning,
och förmodligen en del annat jag glömt nämna.
November 5, 2002
Ah! nu har jag lite att jobba med 😀
tackar. Ska se hur långt jag kommer innan jag måste be om lite hjälp/tips igen 🙂
Men vad kan jag göra för smart utbyte mot frames då? Den vänstra listan i framen är ju konstant. Behöver ju inte laddas varje gång.
Hmm. Någonting i mitt bakhuvud sa just att det var ju det som var bra med CSS. Inte behöver laddas flera gånger. Nu får du förklara. :blink:
edit: Vad är det för sätt att lägga mitt nick under crap!!! [-X 😛
December 26, 2003
Stilmallen cachas (om du lägger den i en extern fil) och behöver inte laddas om.
Om man använder HTML på rätt sätt så får du ner filstorleken rejält, vilket jag visade "Bla-rubrik" i föregående inlägg. Att några enstaka kB identisk HTML laddas om för varje sida lider ingen av.
Istället för frames är det bästa (IMHO) någon form av serversidesskript, tex PHP, ASP, PERL osv. Jag kan bara PHP, så jag kan berätta hur man inkluderar sidor med PHP:
<?php
include("foo.html");
?>
edit: Vad är det för sätt att lägga mitt nick under crap!!! Shame on you
Det är ju skräp... 😉 (inte du, utan din bla-sida :P)
1 Guest(s)