Tips hur man gör modell bilder|Programmering / Grafisk formgivning|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Tips hur man gör modell bilder
X-ZoRe
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 49
Member Since:
September 20, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 15, 2005 - 7:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej!

Vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig men jag gör ett försök=)
Jag undrar vad som krävs för att modifiera bilder i datorn för att få ett grymt resultat. T ex som alla herrtidningar "förbättrar" tjejen på framsidan. Tar bort födelsemärken, slätar ut huden osv.

Hoppas ni förtstår vad jag menar

mvh

Zix0r
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 842
Member Since:
November 16, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
991812
December 15, 2005 - 8:00 pm
sp_Permalink sp_Print

du behöver Photoshop CS2 = ~10.000kr
jag studerar inom foto 😎

X-ZoRe
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 49
Member Since:
September 20, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
991814
December 15, 2005 - 8:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Zix0r wrote: du behöver Photoshop CS2 = ~10.000kr
jag studerar inom foto 😎

Funkar det med 7.0 eller är CS2 ett måste? I så fall kan man skicka in bilderna nånstans så att någon annan fixar det?
Krävs det stora kunskaper för att förbättra bildern eller lär man sig det om man ligger i, har du nån gudie man kan följa eller några egna tips?

tack för svaret!

jonte_power
Member
Medlem
Forum Posts: 2674
Member Since:
December 24, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
991816
December 15, 2005 - 8:12 pm
sp_Permalink sp_Print

X-ZoRe wrote: [quote=Zix0r]du behöver Photoshop CS2 = ~10.000kr
jag studerar inom foto 😎

Funkar det med 7.0 eller är CS2 ett måste? I så fall kan man skicka in bilderna nånstans så att någon annan fixar det?
Krävs det stora kunskaper för att förbättra bildern eller lär man sig det om man ligger i, har du nån gudie man kan följa eller några egna tips?

tack för svaret!

Alltså.. det e klart du kan be någon annan fixa det.. men det är en fråga om pengar.. vill du att nån amatör, typ en polare ska göra det.. blir det nog ganska billigt.. men om du vill att ett proffs ska göra det, kommer det att kosta dig måånga kronor..

får man fråga varför du behöver kunna detta? ska du bli fotograf själv? oftast är det fotografen som retuscherar sina egna bilder...

vad ska du använda bilderna till?

..och slutligen.. photoshop 7 fungerar alldeless utmärkt.. även tidigare versioner... hur tror du man gjorde innan photoshop cs kom ut? jo, man använde ps7 😉

Jag rekommenderar dig att lära dig photoshop och imageready m.m. antingen om du går någon kurs.. eller om du lär dig själv genom att "leka"

själv lärde jag mig grunderna i skolan och sedan "lekte" jag med olika bilder hemma.. och nu använder jag det på jobbet...

jäderlund
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 155
Member Since:
May 20, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
991817
December 15, 2005 - 8:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Det funkar bra med 7.0 också =)
du kan ju kolla diverse guider på internet en sida t.ex är
http://www.good-tutorials.com/ den sidan är riktigt bra 🙂

X-ZoRe
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 49
Member Since:
September 20, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
991820
December 15, 2005 - 8:19 pm
sp_Permalink sp_Print

jonte_power wrote: [quote=X-ZoRe][quote=Zix0r]du behöver Photoshop CS2 = ~10.000kr
jag studerar inom foto 😎

Funkar det med 7.0 eller är CS2 ett måste? I så fall kan man skicka in bilderna nånstans så att någon annan fixar det?
Krävs det stora kunskaper för att förbättra bildern eller lär man sig det om man ligger i, har du nån gudie man kan följa eller några egna tips?

tack för svaret!

Alltså.. det e klart du kan be någon annan fixa det.. men det är en fråga om pengar.. vill du att nån amatör, typ en polare ska göra det.. blir det nog ganska billigt.. men om du vill att ett proffs ska göra det, kommer det att kosta dig måånga kronor..

får man fråga varför du behöver kunna detta? ska du bli fotograf själv? oftast är det fotografen som retuscherar sina egna bilder...

vad ska du använda bilderna till?

..och slutligen.. photoshop 7 fungerar alldeless utmärkt.. även tidigare versioner... hur tror du man gjorde innan photoshop cs kom ut? jo, man använde ps7 😉

Jag rekommenderar dig att lära dig photoshop och imageready m.m. antingen om du går någon kurs.. eller om du lär dig själv genom att "leka"

själv lärde jag mig grunderna i skolan och sedan "lekte" jag med olika bilder hemma.. och nu använder jag det på jobbet...

Hehe det ligger nåt i det där du sa med tidigare versioner.. 🙂

Bilden ska bli en julklapp till min flickvän utskriven på en stor affisch och skulle gärna vilja göra bilden perfekt=)

Det blir lite bråttom att lära sig programmen och jag kan inte påstå att jag är någon talang inom området heller.. som synd är.
Men jag har tidigare sökt på lite gudier till ps och det finns oändligt mycket, men jag hittade tyvärr inga om bild retuschering.
Om ni vet hur man gör, så skulle jag gärna vilja ta del av det, iaf gruderna resten kanske jag kan "leta fram" själv.

MVH

X-ZoRe
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 49
Member Since:
September 20, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
991823
December 15, 2005 - 8:23 pm
sp_Permalink sp_Print

jäderlund wrote: Det funkar bra med 7.0 också =)
du kan ju kolla diverse guider på internet en sida t.ex är
http://www.good-tutorials.com/ den sidan är riktigt bra 🙂

Jag är evigt tacksam hehe, jag hittade lite saker som kan hjälpa mig där!
Men skulle fortfarande vilja veta hur man tar bort ett födelsemärka=)

jäderlund
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 155
Member Since:
May 20, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
991828
December 15, 2005 - 8:40 pm
sp_Permalink sp_Print
X-ZoRe
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 49
Member Since:
September 20, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
991833
December 15, 2005 - 8:45 pm
sp_Permalink sp_Print

jäderlund wrote: denna kanske kan hjälpa =)
http://www.lunacore.com/photos.....tut018.htm

hur hittar ni allt? hehe

jäderlund
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 155
Member Since:
May 20, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
991835
December 15, 2005 - 8:47 pm
sp_Permalink sp_Print

X-ZoRe wrote: [quote=jäderlund]denna kanske kan hjälpa =)
http://www.lunacore.com/photoshop/tutorials/tut018.htm

hur hittar ni allt? hehe

den där fanns på good tutorials sidan 😀 under photo retouch på typ sidan 10 satt å hoppade lite mellan sidorna 😉

jonte_power
Member
Medlem
Forum Posts: 2674
Member Since:
December 24, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
991841
December 15, 2005 - 8:53 pm
sp_Permalink sp_Print

lite svårt att lära någon grunderna bara sådär... släng upp en länk av bilden så kan jag se vad jag kan göra med den... har varit sjuk i en vecka så jag e ganska uttråkad.. så det e alltid kul att ha nått att pyssla med.. 😀

EDIT: hur ska du skriva ut bilden? och i vilken storlek..

Lamda? fotopapper (alltså riktigt) eller bläckstråleskrivare?

EDIT2: jobbar på fujicolordigital, så endel knep kan man ju 😉

X-ZoRe
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 49
Member Since:
September 20, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
991848
December 15, 2005 - 9:05 pm
sp_Permalink sp_Print

jonte_power wrote: lite svårt att lära någon grunderna bara sådär... släng upp en länk av bilden så kan jag se vad jag kan göra med den... har varit sjuk i en vecka så jag e ganska uttråkad.. så det e alltid kul att ha nått att pyssla med.. 😀

EDIT: hur ska du skriva ut bilden? och i vilken storlek..

Lamda? fotopapper (alltså riktigt) eller bläckstråleskrivare?

EDIT2: jobbar på fujicolordigital, så endel knep kan man ju 😉

Det vore jätte snällt=)

Ska låna en kamera med riktiga många mp ( har för mig att det är det som spelar roll ur ren storlekssynpunkt). Jag räknar med att bilden ska bli minst 1m x 50cm.

Pappa har en skrivare på sitt jobb som skriver ut 1x10 meter i snygg färgkvalité, fick se en bild på våran båt på ungefär samma mått som jag vill ha å det blev översakande bra.

Men jag överväger att bara skriva ut i svart vitt eller grå skala för att få en modelllook=)
Jag vet inte vad du, 'fotokillen' tycker om allt detta, men feel free to express yourself hehe du är killen som kan av oss..

Det är så roligt att det finns så mycket duktigt folk på dessa forum, helt obegripligt

jonte_power
Member
Medlem
Forum Posts: 2674
Member Since:
December 24, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
991858
December 15, 2005 - 9:21 pm
sp_Permalink sp_Print

X-ZoRe wrote: [quote=jonte_power]lite svårt att lära någon grunderna bara sådär... släng upp en länk av bilden så kan jag se vad jag kan göra med den... har varit sjuk i en vecka så jag e ganska uttråkad.. så det e alltid kul att ha nått att pyssla med.. 😀

EDIT: hur ska du skriva ut bilden? och i vilken storlek..

Lamda? fotopapper (alltså riktigt) eller bläckstråleskrivare?

EDIT2: jobbar på fujicolordigital, så endel knep kan man ju 😉

Det vore jätte snällt=)

Ska låna en kamera med riktiga många mp ( har för mig att det är det som spelar roll ur ren storlekssynpunkt). Jag räknar med att bilden ska bli minst 1m x 50cm.

Pappa har en skrivare på sitt jobb som skriver ut 1x10 meter i snygg färgkvalité, fick se en bild på våran båt på ungefär samma mått som jag vill ha å det blev översakande bra.

Men jag överväger att bara skriva ut i svart vitt eller grå skala för att få en modelllook=)
Jag vet inte vad du, 'fotokillen' tycker om allt detta, men feel free to express yourself hehe du är killen som kan av oss..

Det är så roligt att det finns så mycket duktigt folk på dessa forum, helt obegripligt

aa.. om du har tillgång till en stor och bra skrivare så "go for it"
det största vi kan göra är 50x70cm

Zix0r
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 842
Member Since:
November 16, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
991902
December 15, 2005 - 10:43 pm
sp_Permalink sp_Print

ska vara petig..
det finns bara ett bra fungerande bridge med Photoshop cs2
och det är ett måste att ha

EDIT: ska du ha bästa möjliga kvalitet på kortet och vill kunna ändra utan att du förstör bilden ska du fota i RAW -format och göra ändringarna i _Bridge_!!!
spara alltid i Photoshops bild format.

spara/arbeta aldrig med bilden i JPEG.

//Thats all.. *i think*

jonte_power
Member
Medlem
Forum Posts: 2674
Member Since:
December 24, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
991928
December 15, 2005 - 11:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Zix0r wrote: ska vara petig..
det finns bara ett bra fungerande bridge med Photoshop cs2
och det är ett måste att ha

EDIT: ska du ha bästa möjliga kvalitet på kortet och vill kunna ändra utan att du förstör bilden ska du fota i RAW -format och göra ändringarna i _Bridge_!!!
spara alltid i Photoshops bild format.

spara/arbeta aldrig med bilden i JPEG.

//Thats all.. *i think*

fota i RAW-format är ganska svårt med en digital compactkamera.. men om man har möjligheten så.. ja! men man måste också ha ett BRA program för att rippa filen.. annars är det helt meningslöst.

man kan även spara i TIFF eftersom det är en okomprimerat format. Då är man inte låst till att enbart använda sig utav ADOBE

Men JPEG ska man undvika in i det längsta eftersom det är ett komprimerat format. Men eftersom "de flesta" kameror rippar bilden till en färdig jpg-fil har man inte så mycket val. Men däremot ska man unvika att göra ändringarna i jpg filen eftersom varje gång man sparar om den, tolkas bildinformationen om på nytt och kvaliten försämras..

geronimo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 273
Member Since:
June 7, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
992036
December 16, 2005 - 12:08 pm
sp_Permalink sp_Print

X-ZoRe wrote: [quote=jonte_power]lite svårt att lära någon grunderna bara sådär... släng upp en länk av bilden så kan jag se vad jag kan göra med den... har varit sjuk i en vecka så jag e ganska uttråkad.. så det e alltid kul att ha nått att pyssla med.. 😀

EDIT: hur ska du skriva ut bilden? och i vilken storlek..

Lamda? fotopapper (alltså riktigt) eller bläckstråleskrivare?

EDIT2: jobbar på fujicolordigital, så endel knep kan man ju 😉

Det vore jätte snällt=)

Ska låna en kamera med riktiga många mp ( har för mig att det är det som spelar roll ur ren storlekssynpunkt). Jag räknar med att bilden ska bli minst 1m x 50cm.

Pappa har en skrivare på sitt jobb som skriver ut 1x10 meter i snygg färgkvalité, fick se en bild på våran båt på ungefär samma mått som jag vill ha å det blev översakande bra.

Men jag överväger att bara skriva ut i svart vitt eller grå skala för att få en modelllook=)
Jag vet inte vad du, 'fotokillen' tycker om allt detta, men feel free to express yourself hehe du är killen som kan av oss..

Det är så roligt att det finns så mycket duktigt folk på dessa forum, helt obegripligt

Har du någon erfarenhet av fotografering?

Fatta mig inte fel men verkar inte så. Det handlar om bra mycket mer än att ha en kamera med många mpix. När det gäller fotografering är ljuset det absolut viktigaste. Har du kasst ljus så kvittar du vilken kamera du använder bildresultatet blir skit ändå.

Vilken typ av bild har du tänkt? Underkläder? Vanliga kläder?

geronimo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 273
Member Since:
June 7, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
992039
December 16, 2005 - 12:16 pm
sp_Permalink sp_Print

X-ZoRe wrote:

Det vore jätte snällt=)

Ska låna en kamera med riktiga många mp ( har för mig att det är det som spelar roll ur ren storlekssynpunkt). Jag räknar med att bilden ska bli minst 1m x 50cm.

Men jag överväger att bara skriva ut i svart vitt eller grå skala för att få en modelllook=)
Jag vet inte vad du, 'fotokillen' tycker om allt detta, men feel free to express yourself hehe du är killen som kan av oss..

Det är så roligt att det finns så mycket duktigt folk på dessa forum, helt obegripligt

Kanske ska tillägga att jag jobbar som fotograf se hemsida http://www.dkj.se.

Pixlarna spelar roll men en digital systemkamera med 6mpixlar presterar bättre än en kompaktkamera med 8mpixlar. Detta pga att systemkameran har större sensor.

Har du dåligt ljus så brukar konvertering till svartvitt göra mkt för bilden. Skicka gärna över en kopia på bilden så ska jag ser vad man kan göra.

X-ZoRe
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 49
Member Since:
September 20, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
992084
December 16, 2005 - 3:20 pm
sp_Permalink sp_Print

geronimo wrote: [quote=X-ZoRe]

Det vore jätte snällt=)

Ska låna en kamera med riktiga många mp ( har för mig att det är det som spelar roll ur ren storlekssynpunkt). Jag räknar med att bilden ska bli minst 1m x 50cm.

Men jag överväger att bara skriva ut i svart vitt eller grå skala för att få en modelllook=)
Jag vet inte vad du, 'fotokillen' tycker om allt detta, men feel free to express yourself hehe du är killen som kan av oss..

Det är så roligt att det finns så mycket duktigt folk på dessa forum, helt obegripligt

Kanske ska tillägga att jag jobbar som fotograf se hemsida http://www.dkj.se.

Pixlarna spelar roll men en digital systemkamera med 6mpixlar presterar bättre än en kompaktkamera med 8mpixlar. Detta pga att systemkameran har större sensor.

Har du dåligt ljus så brukar konvertering till svartvitt göra mkt för bilden. Skicka gärna över en kopia på bilden så ska jag ser vad man kan göra.

Hej!

Till att börja med vill jag bara säga att du har tagit sjukt fina bilder..
Synd att du bor långt borta i växjö bara, annars kunde man nästan beställt en tid hos dig, beroende på vad det kostar=)

Jag har inte speciellt stor erfarenhet av fotografering och kameror. själv har jag en Sony CyberShot DSC-T1. Tänkte låna en kamera av en kompis som jag tror är bättre. Ska försöka ta bilden i helgen, fyller dock 18 så har lite att stå i=)

Men jag återkommer gärna!

ha en underbar helg samtliga

cHeNg_Ho
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1122
Member Since:
February 15, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
992096
December 16, 2005 - 3:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Du kan ju lägga upp bilden här sen, så kan vi ha en Foto-Retuch-Tävling 😀

X-ZoRe
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 49
Member Since:
September 20, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
992099
December 16, 2005 - 3:55 pm
sp_Permalink sp_Print

cHeNg_Ho wrote: Du kan ju lägga upp bilden här sen, så kan vi ha en Foto-Retuch-Tävling 😀

haha rolig idé samtidigt som det skulle hjälpa mig mycket=)

tack

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 62
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL