August 29, 2001
Hmmm......Det du....
Ja, 3D Game Programming w/ C++ var bra...Typ enda bok jag läst....Läste ngn C++ bok för ett bra tag sen...Men riktiga programmers lär sig själv :grin:...Brukar ladda hem lite source från programmersheaven, och kolla hur dem har gjort...
/me känner på mig att denna tråd inte kommer att bli seriös...
October 10, 2001
Tjoppen:
Sharok: Programmersheaven har en del bra DirectX sourcecodes och ska du programmera Windows tycker jag att du ska använda DirectX. OpenGL är tydligen bra till 3D, i alla fall påstår Tjoppen det och eftersom han är min idol (ja, jag har posters på honom uppsatta) så lyssnar vi på honom.
October 10, 2001
Jo Tjoppen, jag vet att du sa åt mig att ta ner dem men jag kunde bara inte, och den där när du strippade för lärarna på julavslutningen är faktiskt ganska ball.
Att 2D skulle vara enklare i DOS kan jag bara hålla med til en viss gräns, det är enklare att komma igång i DOS men när man ska göra avancerade saker som höga upplösningar och färgdjup, backbuffert, virtuella ytor utanför skärmen etc. etc. så är DirectX bra att ha.
[ Detta Inlägg ändrades av: Quaero den 2001-10-21 18:30 ]
May 24, 2001
Jadu Tjoppen, det enda du bevisat nu är att du kollar på bögporrfilmer.
Om du låter DirectX ta hand om vissa funktioner som bitblt och skalning så blir de hårdvaruaccelererade och därmed mycket snabbare, snabbare än DOS och VESA.
Och om man vet det minsta lilla om 2D-grafik sitter man inte och ritar om ALLA pixlar i framebuffern varje frame, man gör lite buffers och blittar hit o dit (buffrarna kan du göra i grafikminnet, då blir det riktigt snabbt), och som sagt kan då DirectX göra det accelererat av grafikkortet.
Det är i princip bara när man ska göra en 3D-motor som man måste rita om varje pixel varje frame, och även då är DirectX tillräckligt snabbt för att få en bra framerate vid vilken upplösning som helst, så jag fattar inte varför du gnäller så mycket.
October 10, 2001
Jag tycker att det är alldeles för drygt att sitta och göra en 3D-motor för en ensam person, för mycket arbete. Jag tycker att små 2D spel är trevliga både att programmera och att spela. Och om du tyckte att det var så viktigt med hastighet, varför förespråkar du BASIC. BASIC är ju det slöaste som finns.
[ Detta Inlägg ändrades av: Quaero den 2001-10-22 16:53 ]
[ Detta Inlägg ändrades av: Quaero den 2001-10-22 16:54 ]
October 10, 2001
Ska jag vara ärlig (vilket jag komemr att vara även om du tycker om det eller ej) så tycker jag faktiskt att C++ är enklare. Måhända är det enklare syntax i BASIC men det blir ju barra spagetti av alltihopa när man gör ett BASICprogram. 😛
Jag gillar C++, koden ser ren och snygg ut.
BASIC :worshipp: -> C++
[ Detta Inlägg ändrades av: Quaero den 2001-10-22 19:22 ]
1 Guest(s)