November 5, 2001
Skulle behöva ett program som kan kunna:
räkna ut två sidor med hjälp av den resterande sidan och två vinklar som man väljer själv
räkna ut två vinklar och en sida med hjälp av de resterande vinklarna och sidan som man väljer själv
programmet ska kunna kunna visa alla möjliga vinklar
sinA/a = sinB/b = sinC/c
a i kvadrat = b i kvadrat + c i kvadrat - 2bc*cosA
Nån som har något liknande liggande eller vet var man ska leta skulla jag vara mycket tacksam
November 5, 2001
em wrote: Ska du fuska på matteprovet?
Det är enkelt allt göra ett sådant program själv i VB.
Hur skulle det gå till. Har inte tillgång till nån dator då men annars var det en bra idé 🙂
Jovisst skulle jag kunna göra det i VB men är inte särskilt bra på det.
Om det nu är så enkelt skulle väl du kunna göra mig en riktigt stor tjänst och göra ett sådant program till mig 😀
February 1, 2003
vad dillar folk om ... ??? jaja
a^2= b^2 + c^2- 2bc*cosA detta är cosinus-satsen
ja om man nu kikar på då vinkeln mellan b och c är 90 grader (dvs A = 90grader )så vad blir (-2bc*cosA) ?? 0 , duktigt!!!
och då bilr cosinussatsen ==> a^2 = b^2+c^2 där a är hypotenusan ... aja ...
Alltså är Pythagoras sats ett specialfall av cosinussatsen ...
vad ska du med programmet till ?? det går ju fortare o räkna i huvvet nästan =o)
September 13, 2001
Jag skrev ihop ett sådant progg till min TI-83+, och det är inget svårt alls med det, sitt och pula ett tag så kommer du nog på hur man gör.
Eller du kanske vill ha programmet på datorn, vilket verkar lite onödigt när det redan finns så kraftfulla räknare installerade redan.
Kontentan är ivf att jag tror du har mer gläde av programmet om du gör det själv. Det krävs inte så många rader c/c++ för att få ihop progget kan jag tänka mig.
November 5, 2001
Chewie wrote: Jag skrev ihop ett sådant progg till min TI-83+, och det är inget svårt alls med det, sitt och pula ett tag så kommer du nog på hur man gör.
Eller du kanske vill ha programmet på datorn, vilket verkar lite onödigt när det redan finns så kraftfulla räknare installerade redan.
Kontentan är ivf att jag tror du har mer gläde av programmet om du gör det själv. Det krävs inte så många rader c/c++ för att få ihop progget kan jag tänka mig.
Hade tänkt ha det i datorn. Tyvärr kan jag inte mycket om programmering varken i C, C++ eller VB Skulle behöva lite hjälp.
October 7, 2002
Arny wrote: [quote=Chewie]Jag skrev ihop ett sådant progg till min TI-83+, och det är inget svårt alls med det, sitt och pula ett tag så kommer du nog på hur man gör.
Hade tänkt ha det i datorn. Tyvärr kan jag inte mycket om programmering varken i C, C++ eller VB Skulle behöva lite hjälp.
Excel eller något annat kalkylprogram? De är gjorda för ekonomer, så fast det är "programmering" behöver du inte kunna programmera särskilt bra...
November 26, 2002
TERdON wrote: [quote=Arny][quote=Chewie]Jag skrev ihop ett sådant progg till min TI-83+, och det är inget svårt alls med det, sitt och pula ett tag så kommer du nog på hur man gör.
Excel eller något annat kalkylprogram? De är gjorda för ekonomer, så fast det är "programmering" behöver du inte kunna programmera särskilt bra...
excel funkar ganska bra för sånt. Vi hade det som en skoluppgift, och det tog inte många minuter att lösa.
1 Guest(s)